Inwazja gier WWW


Tworzenie ikon

W przypadku Brand New Media etapy pracy nad projektem nieco się różnią - najpierw z programistami jest ustalana logika gry, a następnie tworzy się do niej ikony i tła we Flashu lub 3D Studio Max.

Prace nad grafiką w Brand New Media rozpoczynają się od stworzenia trójwymiarowych i dwuwymiarowych ikon do gry (sprites). W grze Screamadelic Dance, dla witryny Heinz Salad Cream, firma wykorzystała 3D Studio Max do zbudowania parkietu, a następnie za pomocą Flasha nadała podłodze błyszczące kolory. Postacie występujące w grze również zostały stworzone wektorowo we Flashu, tak więc można dowolnie zmieniać ich rozmiar, bez utraty jakości.

Kiedy sam mechanizm gry i grafika zostaną ukończone, projektanci przechodzą do fazy testów. Testy są przeprowadzane na różnych komputerach i w najróżniejszy sposób. Fox twierdzi, że projektanci powinni raczej "robić jak najgłupsze rzeczy' w grze, a nie postępować według podstawowego scenariusza, aby w dużym stopniu móc zweryfikować zachowanie aplikacji w ekstremalnych sytuacjach.

Gry oparte na Javie to inny rodzaj rozrywkowego środowiska - są bardziej złożone i tworzy się je podobnie jak tradycyjne gry komercyjne. Firma Friendly Giants wykorzystuje najczęściej zespół, składający się z projektanta i programisty, którzy pracują według specyfikacji, zawierającej zrzuty kluczowych ekranów gry, podstawowe cechy gry i diagram rozwoju akcji. Na podstawie tych informacji projektant tworzy ikony i modele 3D.

Od podstaw zespół Friendly Giants rozpoczyna planowanie gry w Javie: ustala rozmiar ekranu, który będzie określał rozmiary grafik oraz liczbę klatek animacji dla każdego elementu graficznego. Jest to bardzo ważne podczas pobierania gry z sieci, zbyt wiele klatek tworzy ciężki pakiet. Z tego samego powodu dźwięk do gry jest tworzony w MIDI, co zapewnia niezbędną lekkość pliku.

- Programista integruje poszczególne składniki gry, a kiedy wszystkie jej elementy są skompilowane, gra zostaje przeniesiona na serwer testowy, gdzie wchodzi w fazę testów - mówi Ripley.

Do tworzenia grafik jest m.in. wykorzystywany Photoshop, natomiast kodowanie odbywa się w Visual J++, który zawiera bardzo dobrego debuggera.

Zasady gry powinny być jak najprostsze, pozwalające użytkownikom szybko wciągnąć się w rozgrywkę. Dobrym sposobem jest rozpoczęcie gry od niewielkiego stopnia trudności i spiętrzanie przeszkód wraz z przechodzeniem gracza do kolejnych etapów. Taki przebieg zabawy zadowoli profesjonalnych graczy, a jednocześnie nie odstraszy okazjonalnych gości.

Istotnym elementem dla tworzenia nastroju i charakteru gry jest atrakcyjna ścieżka dźwiękowa, która dobrze zsynchronizowana z grafiką i akcją potrafi zmienić zgrzebne gierki typu Space Invaders czy Pong we wciągające i intrygujące widowisko.

Grafika wektorowa

W przypadku elementów graficznych istotny jest nie tylko ich wygląd, ale rozmiar plików, które wpływają na czas pobierania gry z sieci. Grafika wektorowa pozwala uzyskać stosunkowo lekkie pliki i, według twórców z firmy Elektonika, powinno się tworzyć jak najwięcej elementów graficznych za pomocą skryptów. - Skrypty są szybkie, tak więc używaj ich jak najczęściej, we Flashu korzystaj z Actionscript zamiast z techniki interpolacji klatek (tweening), natomiast w Directorze stosuj raczej zachowania (behaviours) i Moviescripts, a nie animację opartą na klatkach kluczowych (keyframes).