Inżynierowie IBM: Sony pomogło wyprodukować procesor dla Microsoftu

W najnowszej publikacji "The Race for a New Game Machine", której autorami jest dwóch inżynierów z firmy IBM, pojawiła się bardzo ciekawa informacja o tym, że Sony w znacznej części pokryło koszt wyprodukowania procesora Xenon, który znalazł się w konkurencyjnej konsoli Xbox 360 od Microsoftu.

Dwóch inżynierów firmy IBM, David Shippy oraz Mickie Phipps, opublikowało książkę "The Race for a New Game Machine", w której szczegółowo opisują przebieg prac nad procesorem Cell dla konsoli Playstation 3 firmy Sony. Z treści wynika, że Sony nieświadomie pomogło Microsoftowi i w znacznej części sfinansowało prace nad procesorem Xenon, który jest sercem Xboksa 360.

W publikacji można przeczytać, że prace nad procesorem nowej generacji rozpoczęły się już w 2001 roku, dzięki nawiązanej wówczas współpracy koncernów Sony, Toshiba i IBM. Firmy postanowiły, że przeznaczą 400 milionów dolarów na zaprojektowanie procesora Cell oraz kolejne "wielkie pieniądze" na postawienie dwóch fabryk, które zajmą się jego produkcją.

IBM zapełnił przedsięwzięciu zespół znakomitych inżynierów, którzy rozpoczęli pracę w Austin, teksańskim oddziale firmy. Swoje zespoły wysłały również Sony i Toshiba. Spoecjalni pracownicy mieli pomóc w projekcie i przypilnować tego, aby Cell wraz z Playstation 3 były gotowe na wielki start w gwiazdkę 2005 roku.

Wkrótce na horyzoncie pojawił się jednak kolejny wielki gracz. W 2002 roku Microsoft poprosił IBM o wyprodukowanie nowego procesora dla konsoli Xbox 360 (wtedy urządzenie nie miało jeszcze oficjalnej nazwy). W 2003 roku Gigant z Redmond dostał odpowiedź. Adam Bennett z IBMu zaprezentował Microsoftowi... wczesną architekturę i specyfikację Cella. Przedstawiciele Microsoftu stwierdzili, że są bardzo zainteresowani układem podpisali z firmą kontrakt, w którym zamówili swój własny chip (przypomnijmy: na bazie projektu dla Sony). Co ciekawe, produkcją procesora dla Microsoftu zajęli się dokładnie ci sami pracownicy IBM, którzy przygotowywali układ dla Sony. Sytuacja była więc kuriozalna - w jednym budynku inżynierowie z IBM musieli pracować nad Cellem dla Sony i jednocześnie ukrywać swoje projekty przed zespołami Sony i Toshiby. Co jeszcze ciekawsze - to się udało!

Warto podkreślić, że Sony, Toshiba i IBM podpisując umowę w 2001 roku zgodziły się na to, aby technologia użyta do produkcji procesora Cell mogła zostać sprzedawana innym firmom. Przedstawiciele Sony prawdopodobnie jednak nawet w najgorszych snach nie przypuszczali, że projekty i plany poszczególnych części układu trafią do największej konkurencji, w dodatku jeszcze przed sfinalizowaniem własnego projektu.

"The Race for a New Game Machine" odkrywa także szereg innych ciekawostek związanych z "wojną konsol". Publikacja odkrywa m.in. że pierwsza partia procesorów Cell dla PS3 była wadliwa co spowodowało znacznie opóźnienie premiery konsoli. Microsoft mistrzowskim zagraniem ustrzegł się tego problemu - w międzyczasie utworzył własny zespół, który na bieżąco wprowadzał odpowiednie poprawki (może za wyjątkiem "Red Ring of Death" - redakcja).

Źródło: The Wall Street Journal