Jak kupić mysz komputerową

Jeszcze nie tak dawno myszy dla graczy było zaledwie kilkanaście. Teraz maszożemy do wyboruierać spośród ponad trzydziestu trzydzieści modeli, od najpopularniejszych konstrukcji Logietch'a, Razer'a czy A4techu'a po bardziej egzotyczne modele mniej znanych firm. Jak pokazują nasze testy, nie każda konstrukcja przeznaczona do grania nadaje się do tego,, gdyż w większości przypadkówbo zwykle modele tańsze konstrukcje to nieudane kopie ich droższych, mogące sprawić więcej kłopotów niż radości.


Jeszcze nie tak dawno myszy dla graczy było zaledwie kilkanaście. Teraz maszożemy do wyboruierać spośród ponad trzydziestu trzydzieści modeli, od najpopularniejszych konstrukcji Logietch'a, Razer'a czy A4techu'a po bardziej egzotyczne modele mniej znanych firm. Jak pokazują nasze testy, nie każda konstrukcja przeznaczona do grania nadaje się do tego,, gdyż w większości przypadkówbo zwykle modele tańsze konstrukcje to nieudane kopie ich droższych, mogące sprawić więcej kłopotów niż radości.

Każdya szanującya się firma będąca producentem akcesoriówi do peceta stara się mieć wpowinien swojej oferowaćcie myszy dla graczya. Coraz częściej są to kopie modeli, które cieszą się największą popularnością wśród zainteresowanych. Kopiowane Powielane są nawet tańsze konstrukcje, które uzyskały dobre dobrą opinieopinię, niestety, często są słabsze niż pierwowzór. Przykład to, jak np. myszy A4Tech'a z serii X7, które możemy kupić pod szyldem Media-tech'u, Z1 lub OCZ. Niestety, często działają one gorzej niż pierwowzór, tak jest np. w przypadku myszy Media-tech'u, którea budową i parametrami technicznymi odpowiada ją modelom A4Techu z serii X7, natomiast w praktyce działają o wiele gorzej (wyraźnay efekt akceleracjai wstecznaej nawet podczas rysowania okręgów).

Do grona najlepszych konstrukcji dla graczy stale dołączają nowe, rzadko jednak przełomowe, a jednocześnie tanie. Za dobrą mysz renomowanego producenta trzeba zapłacić nawet ponad 200 zł. Oczywiście nie zawsze cena idzie w parze z jakością i bywają zarówno słabe modele w wysokiej cenie, jak i dobre za mniejsze pieniądze, np. myszy A4Techu z serii X-gamer. Niektórzy producenci dosyć sprytnie wykombinowali, że jeśliak coś jest dedykowane przeznaczone dla graczy, to od razu przyciągnie uwagę - w. Wystarczy w myszce zamontować układ optyczny o zmiennej rozdzielczości, a na pudełku umieścić odpowiednią informację. Tylko najwięksi decydują się na opracowanie całkiem nowych konstrukcji. W naszym teście było ich kilka, m.in. najnowsza mysz Logitech G9, pracującya z maksymalną rozdzielczością 3200 cpicpi, pod nowym oprogramowaniem SetPoint 5 i oferujący wymienne obudowy (w zestawie są dwie, plastikowa i gumowa). Razer również nie pozostaje w tyle: oferując konstrukcję Lachesist o działa z maksymalnąej rozdzielczością 4000 cpi i, pracującą z częstotliwością 1000 Hz. Jednym z najciekawszych modeli jest Sidewinder Microsoftu, o dosyć nowoczesnej stylistyce, z dwoma metalowymi przyciskami i taką samą rolką. Największą niespodzianką jest natomiast Ergo 555 Geniusa, wyposażona jako jedna z nielicznych myszy wyposażonych w wyświetlacz OLED, pokazujący aktualnie wybrana wybraną rozdzielczość. Co istotne, pracuje z maksymalną rozdzielczością 3200 cpi, uzyskując wynik 6 punktów na 10 możliwych do zdobycia pod względem akceleracji wstecznej (im wyższa ocena, tym efekt akceleracji wstecznej).

Jak testowaliśmy

AWystępowanie efektu akceleracjai wstecznaej objawia się nagłym odskakiwaniem kursora lub jego bardzo wolną pracą podczas szybkich ruchów myszą. Tak zwaneUrządzenie "gubi się" 'gubienie się' myszy jest widoczne zwłaszcza porzy ustawieniu większej precyzji działania i spowolnieniu kursora. Zdarza się to zarówno modelom zaawansowanym, jak i tanim, ale w przypadku myszy dla graczy jest szczególnie uciążliwe. Wirtualna postać, przy gwałtownych ruchach myszą, nie reaguje tak, jak powinna, co od razu odbija się na wynikach gry.

Im wyższa rozdzielczość myszy i większe spowolnienie kursora, tym bardziej prawdopodobne jest pojawienie się akceleracji wstecznej, dlatego sprawdziliśmy, jak opisywane modele pod kątem reagująowania na szybkie ruchy w różnejych rozdzielczościach.

Test akceleracji wstecznej składał się z trzech etapów: rysowania - możliwie jak najszybciej - poziomej linii prostej poziomej, rysowanie następnie linii prostej pod kątem 45 stopni, a na końcu oraz rysowanie - okręgów. Wszystkie ruchy wykonywane były możliwie jak najszybciej. Najszybsze ruchy, siłą rzeczy, wykonywane są podczas rysowania linii prostych - poziomej przez całą szerokość podkładki F30.Roraz pod kątem 45 stopni od rogu podkładki w górę. Część myszy podczas tego typu testu rysuje względnie prostą liniękreskę, jednak z wyraźnym opóźnieniem. Przydaje się wówczas trzeci test, czyli jak najszybsze rysowanie okręgu, pokazujący wyraźnie, które modele rysują wykonują tylko jego część, po czym kompletnie się gubią. Testy przeprowadziliśmy pzerzy znacznieym spowolnionymeniu kursorema (80 procent%).

Nie bez znaczenia jest również precyzja pracy sensora optycznego, np. gdy eliminujeszmy cyfrowego wroga za pomocą karabinu snajperskiego. Chcąc sprawdzić precyzję działania, zdecydowaliśmy się naW tej próbie użyliśmycie trzech diametralnie różnych podkładek: fUnc sUrface 1030, Icemat 2nd Editio oraz fUnc F30.R. Sprawdziliśmy również, jak jakość działaniają myszy na typowym blacie biurka o jasnej fakturze. Test polegał na rysowaniu sinusoidy o określonej wysokości za pomocą myszymodelami skonfigurowanymiej tak, aby uzyskać jak najwyższą precyzję działania, odpowiednio korygując spowolnienie kursora oraz rozdzielczość myszy. Wyniki testu znajdzieszują się na płycie dołączonej do magazynuczasopisma.

Szybkie i precyzyjne

Miłośnicy myszy Razera za nic mają nawet najbardziej zaawansowane konstrukcje Logitecha, a niektórzy gracze ciągle stale używają wysłużoneją mysz IntelliMouse Explorer 3 Microsoftu, lub MX518 Logitecha, nawet nie myśląc o ich wymianie na nowszy model. Nikogo już specjalnie nie dziwi mysz z funkcją regulacjąi rozdzielczości w czasie rzeczywistym lub opcją dostosowywania ciężaru. Ciągle jednak myszy dla gracza to konstrukcje "z ogonem", bo bezprzewodowe są bardziej zawodne.

Akceleracja wsteczna objawia się nagłym odskakiwaniem kursora lub jego bardzo wolną pracą podczas szybkich ruchów myszą. Urządzenie "gubi się" zwłaszcza po ustawieniu większej precyzji działania i spowolnieniu kursora. Zdarza się to zarówno modelom zaawansowanym, jak i tanim, ale dla graczy jest szczególnie uciążliwe. Wirtualna postać przy gwałtownych ruchach myszą nie reaguje tak, jak powinna, co od razu odbija się na wynikach gry.

Im wyższa rozdzielczość myszy i większe spowolnienie kursora, tym bardziej prawdopodobne jest pojawienie się akceleracji wstecznej, dlatego sprawdziliśmy, jak opisywane modele reagują na szybkie ruchy w różnej rozdzielczości (pliki graficzne z wynikami testu znajdują się na dołączonej do magazynu płycie).

Standardowa maksymalna rozdzielczość tych modeli wynosi 1600 DPIdpi. Najnowsze konstrukcje oferują ponad dwukrotnie wyższą. Dla pPrzeciętnemugo użytkownikowia monitora LCD o rozdzielczości 1280x1024 pikseli w zupełności wystarczy, mysz z 1600-2000 cpi w zupełności wystarczy. Podczasrzy normalnej pracy może się ona jednak okazać za szybka, dlatego tak wygodne w obsłudze są myszy modele z opcją zmiany rozdzielczości , w których za pomocą dodatkowych przycisków można dostosować rozdzielczość myszy do aktualnych potrzeb.