Jak po sznurku cz.II

Urządzenia do nawigacji GPS są coraz lepsze i bardziej funkcjonalne. W Polsce brak już tylko usług, które zwiększyłyby precyzję nawigacji i uchroniły kierowców przed korkami.


Urządzenia do nawigacji GPS są coraz lepsze i bardziej funkcjonalne. W Polsce brak już tylko usług, które zwiększyłyby precyzję nawigacji i uchroniły kierowców przed korkami.

Sprawdzone w boju

Marcin Wiśniewski pracuje w firmie kurierskiej, więc miał okazję sprawdzić w praktyce niejeden zestaw do nawigacji satelitarnej, od najtańszych modeli po produkty z wyższej półki. Jednym z najnowszych był popularny zestaw nawigacyjny Akira, oferowany w supermarketach w cenach od 199 do 399 zł. Standardowo jest w nim instalowana MapaMap. Pan Marcin ma o niej niezłą opinię - w miarę przyzwoita dokładność, lecz brak wyboru tras, jest tylko najkrótsza i najszybsza. Minusem jest niewielka liczba funkcji, co wpływa na wygodę użytkowania i możliwość konfiguracji trasy. Kiepska jest także bateria, wytrzymująca w ruchu miejskim 45 minut, a w trasie, gdzie procesor urządzenia ma mniej pracy, do 2 godzin. Zaletą jest, oczywiście, niska cena i możliwość zainstalowania w GPS-ie innych map (po ominięciu zabezpieczeń firmowego interfejsu, co jest sprawą prostą). Pochwały Akira otrzymała także za przyzwoity ekran dotykowy, odpowiednio głośny zestaw audio. Urządzenie bez problemu odszukiwało sygnał GPS, lecz miało problemy z jego odnalezieniem po wyjściu ze stanu uśpienia. Niestety, na mapie nie zaznaczono fotoradarów.

Sony NV-U93T

Informacje Sony, tel. 022 6538333,http://www.sony.pl Cena 1200 zł

Sony NV-U93T

Sony NV-U93T

System nawigacji samochodowej Sony wyraźnie różni się od konkurentów. Wyposażono go w bardzo duży dotykowy ekran LCD o panoramicznych proporcjach i 4,8-calowej przekątnej. Obudowę ma bardzo estetyczną, lecz jej montaż w samochodzie nie jest tak prosty, jak większości zestawów. Jeśli przyjdzie ci ochota przymocować żelową przyssawkę do mocno pochylonej przedniej szyby, możesz mieć z tym kłopoty. Przyssawki nie da się ustawić pod takim kątem, aby móc wygodnie patrzeć na ekran GPS-u. Najłatwiej przymocować ją do deski rozdzielczej pojazdu. Rozwiązanie jest nowatorskie, lecz działa czasami kulawo, zwłaszcza gdy deska nie jest krystalicznie czysta i znajdują się na niej pyłki, osłabiające przyczepność przyssawki.

Plus należy się Sony za sprytny i szybki mechanizm wyjmowania i umieszczania GPS-u w uchwycie. Duży ekran LCD świetnie spełnia swoje zadanie i nawet osoby o słabszym wzroku bez problemu odczytają efektowną mapę nawigacyjną. Można ją wyświetlać w trybach 2D i 3D. Wyszukiwanie adresów odbywa się szybko, na podobnej zasadzie, jak w innych systemach nawigacji (wpisujesz pierwsze litery nazwy ulicy i miasta, a system sam proponuje nam lokalizacje). We wbudowanej pamięci flash o pojemności 2 GB zainstalowano mapy 37 krajów europejskich. Plany państw dostarczył Navteq i ten najistotniejszy element systemu nawigacji satelitarnej jest, niestety, najsłabszym punktem urządzenia. Mapy są przeciętnie dokładne, choć pochodzą z 2007 roku. Wiele głównych tras w miastach i dróg krajowych dla systemu Sony nie istnieje. To obniża ocenę całości - nawigacja po uwzględnionych drogach przebiega poprawnie, ale nie zawsze możesz być pewny, że wybór trasy jest optymalny. Zaletą jest wbudowany kontroler Bluetooth 2.0, pozwalający na korzystanie z nawigacji jako zestawu głośnomówiącego telefonu komórkowego.

Plusy

- duży czytelny ekran

- bogaty zestaw map

- wbudowany Bluetooth

Minusy

- przeciętna aktualność map

TomTom GO 720

Informacje TomTom,http://www.tomtom.com Cena 970 zł

TomTom GO 720

TomTom GO 720

Model 720 jest pierwszym zestawem do nawigacji satelitarnej z nowej linii GO tego producenta. Wyróżnia się nowoczesną i kompaktową budową oraz najnowszą wersją oprogramowania. Sprzedawany jest z zainstalowanymi aktualnymi mapami Czech, Estonii, Węgier, Litwy, Łotwy, Polski, Słowacji, Słowenii, głównych miast i wybrzeża Chorwacji, oraz szczegółową mapą Europy Zachodniej. Obudowa i akcesoria są rewelacyjne - nie widzieliśmy jeszcze tak precyzyjnie wykonanego i tak estetycznego GPS-u do samochodu. Panoramiczny, 4,3-calowy ekran dotykowy LCD ma rozdzielczość 480x272 piksele. Wyświetla obraz o dobrej kolorystyce, szerokich kątach widzenia i wyraźnie widoczny nawet w bardzo słoneczny dzień. Użytkownik sam może zmieniać kolorystykę map (do wyboru ma kilka profili kolorów do prezentacji w dzień i w nocy), a czujnik oświetlenia zewnętrznego automatycznie reguluje intensywność podświetlenia matrycy LCD. Spore zmiany zaszły w oprogramowaniu do aktualizacji map. Umożliwia ono kierowcom łatwe i szybkie nanoszenie poprawek. Co więcej, bezpłatna aplikacja TomTom HOME pozwala automatycznie wprowadzać do map nawigacyjnych zmiany dokonane przez innych użytkowników.

Producent oferuje nabywcom gwarancję aktualizacji map: jeżeli w dniu zakupu dostępna jest bardziej aktualna mapa niż ta, która zainstalowano w urządzeniu urządzenia, klient będzie mógł ją otrzymać z TomTom HOME w ciągu 30 dni, bez dodatkowych opłat. Wersję swojej mapy można sprawdzić na www.tomtom.com , używając kodu, który znajduje się w pudełku, a jest potrzebny także do aktywowania gwarancji aktualizacji map.

Z ciekawszych funkcji warto również wymienić wbudowany zestaw głośnomówiący Bluetooth oraz nadajnik FM pozwalający na transmisję dźwięku przez system nagłośnienia w samochodzie. Nowością jest możliwość nagrywania własnych instrukcji głosowych (standardowy lektor ma fatalnie dobrany głos), przeglądanie dokumentów i wymiana danych przez Bluetooth. TomTom nie zachwycił nas szczegółowością map. W tak dobrze "omapowanej" Warszawie nie uwzględnił głównych i zbudowanych kilka miesięcy temu dróg (np. odcinków Trasy Siekierkowskiej), problematyczne były również wskazania optymalnych tras i szczegółowość map Polski.

Plus

- wysoka jakość wykonania

- Bluetooth

- automatyczna regulacja jasności

Minus

- konieczność przełączania map krajów europejskich