Jak skanować szybko i dobrze


Wiele skanerów do slajdów zawiera profile dla różnych rodzajów filmów - niektóre umożliwiają określanie własnych profili użytkownika. Jako że w zależności od rodzaju filmu mamy do czynienia z różnymi zakresami barw, to warto spędzić trochę czasu na wyborze właściwego profilu. Kwestie szczegółowe sprawdzamy w dokumentacji skanera.

Przed skanowaniem slajdu czy negatywu przy użyciu modułu do przeźroczy skanera płaskiego należy sprawdzić, czy dany model oferuje kontrolę nad ogniskową. Większość sterowników zawiera opcję automatycznego ustawiania ostrości i choć weryfikacja ogniskowej zabiera trochę czasu, to warto nieco poczekać. Szczegóły znajdziemy w instrukcji.

Należy wyłączyć wszelkie opcje wyostrzania. Jest to krok konieczny, ale nie powinien go wykonywać skaner. Wyostrzamy po dokonaniu wszystkich korekt i zmian.

Jak sobie radzić z nadmiarem błękitu

Jak skanować szybko i dobrze
Niektóre skanery regularnie dostarczają obrazów z tak samo niepoprawnym podziałem barw. Najprostszym sposobem radzenia sobie z tym problemem jest opracowanie obrazów po skanowaniu, np. w Adobe Photoshop. Obraz <font color="red">A pochodzi ze skanera, który za każdym razem daje zbyt wysoki poziom niebieskiego. Usuwamy ten błąd dzięki korekcie Curves. Zapamiętując ustawienie jako Action, możemy szybko - jednym kliknięciem myszy - stosować tę korektę do innych obrazów.

Jeśli chodzi o rozdzielczość...

Jak skanować szybko i dobrze
Wybranie odpowiedniej rozdzielczości nie jest rzeczą tak prostą, jak mogłoby się wydawać. Po pierwsze, trzeba zrozumieć, że nie ma dokładnej odpowiedniości pomiędzy punktem na ekranie a punktem wydruku. Mimo że drukarka może osiągnąć 1440 dpi, to taka rozdzielczość skanera nie będzie potrzebna.

Większość drukarek - czy to atramentowych, termosubliamcyjnych, Laserowych lub offsetowych - dysponuje tylko czterema barwami CMYK: cyan, magenta, żółty i czarny. Czterokolorowe drukarki nakładają punkty na siebie, tak że z oddali widzimy szeroką paletę barw (patrz "Prawdziwe kolory"). A każdy z pikseli na ekranie może być w jednym z 16 milionów kolorów (o ile monitor jest odpowiednio ustawiony).

Tak więc drukarka w celu oddania jednego ciemnoniebieskiego piksela może być zmuszona do użycia dziesiątek punktów w swych kolorach podstawowych. W przypadku drukarek o wyższej rozdzielczości jeden barwny piksel może wymagać nawet większej ilości punktów. Im wyższa rozdzielczość, tym mniejsze są szanse, że dostrzeżemy poszczególne punkty.

Jak skanować szybko i dobrze

<b>Prawdziwe kolory</b> Jeden piksel obrazu nie odpowiada jednemu punktowi wydruku. Drukarka używa wiele kropel atramentu na każdy cal pikseli obrazu. Parametr dpi drukarki oznacza punkty na wydruku, a nie pikesle obrazu

Jeśli rozdzielczość obrazu jest za niska, to drukarka nie ma wystarczających danych do dokładnego oddania szczegółów i barw. Ale jeśli jest ona za wysoka, to komputer musi wyrzucić część danych przed przesłaniem do drukarki (tzw. Downsampling). Często powoduje to utratę ostrości i szczegółów, należy więc mieć nad tym procesem kontrolę. Należy wybrać taką rozdzielczość, by mieć dostateczną ilość danych, by wytworzyć dobry obraz, ale nie tak dużo, by komputer musiał uśredniać szczegóły przy druku.

Jeśli obraz jest przeznaczony do druku offsetowego, to trzeba znać wielkość rastra drukarki przed określeniem optymalnej rozdzielczości. Liniatura rastra jest zazwyczaj określana w liniach na cal (lpi). Czasopisma i wydruki komercyjne wysokiej jakości są drukowane z częstotliwością 133 lpi. Jeśli natomiast obraz ma być drukowany w gazecie lub jako fotokopia, to prawdopodobnie częstotliwość wynosić będzie 85 lpi.

Często rekomenduje się skanowanie z rozdzielczością dwukrotnie większą niż ostateczny line screen. Naszym zdaniem lepiej jest korzystać z jeszcze niższych ustawień - od 1,25 do 1,5 raza rozdzielczości ekranu line screen - by mieć pewność, że obraz nie straci na ostrości.

Jeśli obraz jest przeznaczony dla biurkowej drukarki atramentowej, to nie ma potrzeby przekraczania 200 dpi. Ta rozdzielczość sprawdzi się też w drukarkach laserowych, choć w ich przypadku powinno wystarczyć 150 dpi.

Jeśli obraz jest przeznaczony do druku wielkoformatowego, to postępujemy według tych samych reguł, jak w przypadku drukarek biurkowych i komercyjnych. Niektórzy sądzą, że skoro wydruk ma rozmiary 1 x 1,5 metra, to jest potrzebna duża rozdzielczość - ale tak nie jest. Sterowniki drukarek wielkoformatowych mają specjalne algorytmy do skalowania obrazu, które dokonują cudów z obrazami względnie niskiej rozdzielczości. Uzyskiwaliśmy znakomite rezultaty drukując obrazek 20 na 25 cm o rozdzielczości 300 dpi w bardzo dużych formatach.

Skanery oferujące 600 czy 1200 dpi umożliwiają powiększanie obrazu. Załóżmy, że masz kwadratowy obrazek o boku 5 cm i chcesz go wydrukować jako 6-centymetrowy na drukarce atramentowej. Jako że chcesz uzyskać końcową rozdzielczość 200 dpi, powinieneś skanować przy 600 dpi. W edytorze bitmap przetwarzamy obraz 2 na 2 cm 600 dpi do 6 na 6 cm 200 dpi bez straty danych.