Jak składać reklamację? Poradnik dla kupujących


PC World - Interwencje

Interwencje PC World skupiają się na sprawach, które niepokoją i bulwersują. Piętnujemy arogancję, złą wolę, zwykłą głupotę i absurdy codziennego życia użytkowników nowych technologii. Komentujemy nadzwyczajne sytuacje i zdarzenia. Wyjaśniamy wątpliwości. Omawiamy problemy, które być może dotyczą także ciebie!

Przydatne linki:

Gwarancja czy niezgodność z umową - co i kiedy wybrać

Reklamację w związku z niezgodnością towaru z umową składamy gdy:

- prawa przyznane przez producenta w karcie gwarancyjnej są bardzo okrojone (np. gdy pozwala on klientowi żądać wymiany produktu wtedy, gdy kilka razy zepsuje się w nim ta sama część)

- chcemy uzyskać zwrot pieniędzy - odstąpić od umowy (w przypadku gwarancji możemy oczekiwać najczęściej jedynie naprawy lub wymiany towaru na nowy);

Zobacz również:

  • Masz problemy z dźwiękiem w iPhone 12? Apple naprawi go za darmo!
  • Czy iOS 15 beta unieważni Twoją gwarancję? Znamy odpowiedź
  • Właściciel RTX 3090 znalazł w sprzęcie... ochraniacz na palec!

- termin ważności gwarancji jest krótszy niż 2 lata;

- sprzedawca jest dla nas łatwo dostępny, np. sklep mieści się blisko i koszty wysyłki są niewysokie.

Reklamację w oparciu o gwarancję producenta składamy gdy:

- kupiliśmy towar za granicą, a w kraju możemy skorzystać z naprawy w autoryzowanym serwisie;

- okres gwarancji jest dłuższy niż 2 lata (nie mamy prawa do reklamacji produktu u sprzedawcy, więc warto udać się do gwaranta);

- produkt jest zaawansowany technicznie i wymaga obsługi wyspecjalizowanego serwisu wskazanego przez gwaranta.

Piotr Stańczak, dyrektor Europejskiego Centrum Konsumenckiego, mówi: "Zdarza się, że konsument kupując telewizor plazmowy w brytyjskim sklepie internetowym, nie sprawdza, gdzie znajduje się najbliższy serwis naprawy sprzętu. Gdy telewizor ulega awarii, okazuje się, że urządzenie powinno być przesłane do Pragi, bo na terenie Polski nie ma autoryzowanego serwisu danej marki. Koszt dostarczenia takiego telewizora może znacznie przekroczyć cenę jego naprawy."

Naprawa, wymiana czy zwrot pieniędzy?

W związku ze złożoną reklamacją możemy domagać się od adresatów roszczeń określonych działań.

Od sprzedawcy możemy żądać:

- wymiany produktu na nowy (sprzedający nie zdołał naprawić/wymienić produktu w odpowiednim czasie lub naprawa/wymiana naraża kupującego na niedogodności, np. niemożność użytkowania sprzętu przez nadmiernie dłuższy czas)

- obniżki ceny (naprawa się nie powiodła)

- zwrotu gotówki (zaistniałe wady okazały się poważne; jeśli usterka jest niewielka, masz jedynie prawo do stosownej obniżki ceny).

Od gwaranta (podmiotu wydającego gwarancję: producenta lub importera) możemy domagać się:

- bezpłatnej naprawy lub wymiany produktu. Zakres naszych uprawnień określony jest w treści dokumentu gwarancyjnego.