Jak składać reklamację? Poradnik dla kupujących
-
- 15.11.2010, godz. 10:56
Kupiłeś sprzęt elektroniczny, który okazał się wadliwy lub niezgodny z umową? Zobacz jak możesz dochodzić swoich praw - podpowiadamy, kiedy korzystać z gwarancji a kiedy reklamować niezgodność towaru z umową.
Polecamy:
Zobacz także:
- Reklamacje sprzętu - rzecznicy konsumentów wciąż zapracowani
- UE: e-sklepy z elektroniką naruszają prawa konsumentów
- Interwencja! Szczególne warunki sprzedaży konsumenckiej
Więcej informacji:
Niestety nie zawsze jest tak w istocie. Co zrobić, jeśli kupiony produkt szybko ulegnie awarii lub zamiast zamówionego otrzymamy inny?
Zobacz również:
Dwie metody reklamacji
Konsumenci mogą dochodzić swoich praw w oparciu o dwie formy reklamacji: gwarancję i niezgodność towaru z umową.
Z niezgodnością towaru mamy do czynienia wtedy, gdy dostarczono nam produkt wadliwy lub niezgodny z opisem, produkt nieprzydatny do celu, w którym jest zwykle używany czy też niezgodny z zapewnieniami sprzedawcy lub producenta w reklamie lub na etykiecie.
Na podstawie przepisów obowiązujących na terenie Unii Europejskiej można domagać się od sprzedawcy bezpłatnej naprawy produktu albo wymiany na nowy, wolny od wad, w okresie 2 lat od dnia jego dostawy.
Jeżeli kupiony produkt przestał działać wkrótce po nabyciu, możemy zgłosić zarówno jego niezgodność z umową jak też domagać się jego naprawy w oparciu o wystawioną gwarancję producenta. W wypadku roszczeń związanych z niezgodnością z umową ich adresatem jest sprzedawca, jeśli zaś chcemy skorzystać z gwarancji, powinniśmy skierować się do autoryzowanego serwisu. Termin naprawy sprzętu jest określony przez gwaranta (może nim być producent, importer lub sprzedawca).
Warto przy tym pamiętać, że w Polsce wadliwość produktu należy zgłosić w ciągu 2 miesięcy od zauważenia usterki. Jeżeli niezgodność towaru z umową ujawniła się w ciągu 6 miesięcy od jego zakupu, przyjmuje się, że istniała ona od samego początku.
Po upływie tego okresu klient może być poproszony o wykazanie wadliwości produktu (do reklamacji trzeba wówczas dołączyć zdjęcia bądź opinię rzeczoznawcy).