Jak w kinie

Zasiadasz na kanapie, włączasz projektor, z komputera lub odtwarzacza stacjonarnego puszczasz film w wysokiej ozdzielczości. Zamierasz z wrażenia, bo jakość obrazu z najnowszych projektorów Full HD jest niewiarygodnie wysoka. Głęboka czerń, obraz ostry jak brzytwa, piękne żywe kolory i... ta wielkość, której nie zagwarantuje żaden telewizor. To jest to.


Zasiadasz na kanapie, włączasz projektor, z komputera lub odtwarzacza stacjonarnego puszczasz film w wysokiej ozdzielczości. Zamierasz z wrażenia, bo jakość obrazu z najnowszych projektorów Full HD jest niewiarygodnie wysoka. Głęboka czerń, obraz ostry jak brzytwa, piękne żywe kolory i... ta wielkość, której nie zagwarantuje żaden telewizor. To jest to.

Projektory do domowej rozrywki to jeden z najszybciej rozwijających się segmentów branży. Najtańsze, wyspecjalizowane modele najczęściej dysponują matrycami LCD czy procesorami DLP o niskiej rozdzielczości i są niezbyt zaawansowane technologicznie (np. nie mają dynamicznych przesłon, istotnie wpływających na współczynnik kontrastu). Projektory kinowe bardzo różnią się od modeli biznesowych. Najczęściej są od nich większe i cięższe, lecz niewielu osobom będzie to przeszkadzało, bo najlepiej, jeśli projektor kinowy powędruje na półkę za widzem lub zawiśnie pod sufitem, a nie będzie przenoszony. Większe gabaryty mają swoje uzasadnienie. Obszerna obudowa pozwala na poprowadzenie tuneli wentylacyjnych tak, aby lampa projektora była chłodzona prawie bezgłośnie. W rezultacie większość projektorów do kina domowego jest bardzo cicha, a szum wentylatorów absolutnie nie przeszkadza podczas seansu. Większe obudowy pozwalają także na zastosowanie lepszych i jednocześnie większych obiektywów. Regulacje zoomu są zazwyczaj bardzo duże, często sięgają 2x. Dobry obiektyw, który w tak dużym zakresie przybliżenia będzie zachowywał dobrą ostrość, zwykle musi mieć znaczne wymiary. W modelach LCD często można go też przesuwać w poziomie i pionie (tzw. lens shift), co daje dużą elastyczność podczas instalacji urządzenia w pomieszczeniu. Dodatkowa zaleta: nie trzeba stosować cyfrowej korekcji zniekształceń trapezu (występują, gdy projektor nie stoi idealnie poziomo), która zawsze zmniejsza ostrość i szczegółowość obrazu. W projektorach do kina domowego stosuje się dynamiczne przesłony, w połączeniu z elektroniką monitorującą rodzaj obrazu wyświetlanego na ekranie, stale zmieniające wielkość otworu, którym światło z lampy projekcyjnej, poprzez obiektyw, trafia na ekran. Ten sprytny patent pozwala na wielokrotne podnoszenie współczynnika kontrastu i uzyskanie głębokiej, zróżnicowanej czerni.

Epson EMP-TW1000

Informacje Epson

tel. 022 4557500

http://www.epson.pl

Cena 12 999 zł

Jasność 1200 ANSI lumenów, Kontrast 12000:1, Trwałość lampy 3000 godzin, Rozdzielczość 1920x1080 pikseli, Głośność 26 dB

Jasność 1200 ANSI lumenów, Kontrast 12000:1, Trwałość lampy 3000 godzin, Rozdzielczość 1920x1080 pikseli, Głośność 26 dB

Doskonały projektor kinowy o dużych możliwościach. Epson zawarł w nim wszystko, co ma najlepszego. Część rozwiązań zastosowanych w modelu Full HD mogliśmy już ocenić, testując EMP-TW700 (rozdzielczość 720p), i łatwiej nam dostrzec poprawki, jakie Japończycy wprowadzili w droższym urządzeniu. Obudowy obu projektorów mają ten sam kształt i rozmiary. Jednak siedemsetka jest biała, a obecnie zastosowano czarną obudowę. To zrozumiałe, bo TW1000 zapewne trafi do sal kinowych miłośników wideo, które powinny mieć ciemne ściany (zapobiega to rozpraszaniu światła rzucanego na ekran). Taki sam jak w siedemsetce jest obiektyw, bardzo dobry Fujinon zbudowany z 14 soczewek, w tym dwóch asferycznych. Identyczny jest zestaw gniazd. Wtyków i ich rodzajów jest tyle samo, ale HDMI jest w najnowszej wersji 1.3. Ma to wiele zalet, m.in. możliwość reprodukcji szerszego spektrum barw, oczywiście jeśli urządzenia źródłowe będą równie nowoczesne i kompatybilne. Najważniejszą innowacją są jednak panele LCD, które nie tylko mają wyższą rozdzielczość, lecz także zastosowano w nich nowe rozwiązanie C2Fine.

LCD po tuningu

Sterowniki paneli LCD w starszych projektorach były odrębnym elementem, tu są zintegrowane, co pozwala na szybszą reakcję tranzystorów matrycy i przyśpieszenie reakcji pikseli, czyli poprawę płynności wyświetlania. C2Fine to nowe materiały paneli i inne ustawienie ciekłych kryształów, powodujące zwiększenie kontrastu do 12000:1. Dynamiczna przesłona działa ciszej niż w siedemsetce. Jasność obrazu z Epsona zależy od trybu jego pracy. Maksymalnie jest to 1200 ANSI lumenów, uzyskiwane przy otwartej przesłonie w trybie Living Room (do oglądania telewizji w dzień). Zaskoczyła nas podczas testów absolutna krystaliczność trójwymiarowego obrazu. Przepiękna kolorowa tafla wciągnie każdego kinomana. Na koniec warto wspomnieć o bardzo dobrej gwarancji projektora, która przez trzy lata obejmuje nie tylko samo urządzenie, lecz także zamontowaną w nim lampę (do 1700 godzin pracy). Na wyróżnienie zasługuje nowe menu ekranowe, przetłumaczone na język polski. Minusem jest za to brak obsługi trybu 1080p/24. Projektor przyjmuje, co prawda, sygnał wideo tego typu, lecz wewnętrzny procesor przetwarza go do 60 Hz, co nie jest rozwiązaniem idealnym.

Mitsubishi HC 6000

Informacje SLX

tel. 071 3592445

http://www.slx.pl

Cena 12 900 zł

Jasność 1000 ANSI lumenów, Kontrast 13000:1, Trwałość lampy 5000 godzin, Rozdzielczość 1920x1080 pikseli, Głośność 19 dB

Jasność 1000 ANSI lumenów, Kontrast 13000:1, Trwałość lampy 5000 godzin, Rozdzielczość 1920x1080 pikseli, Głośność 19 dB

Projektor Full HD Mitsubishi wykorzystuje nowe panele LCD i ma kilka cech unikatowych w swojej klasie. Producent coraz odważniej poczyna sobie w segmencie projektorów do kina domowego. Agresywnie zdobywa klientów bardzo atrakcyjnymi cenami, nie zapominając przy tym o wysokiej jakości oferowanych urządzeń. Model HC 6000 jest tego najlepszym przykładem. Wyposażenie ma tak dobre, że często nie znajdziesz podobnego w modelach dwa razy droższych. Biała (w modelu oferowanym w Stanach Zjednoczonych czarna) obudowa ma przeciętne rozmiary, lecz z racji niewielkiej wagi nie powinno być żadnych problemów z jej zawieszeniem pod sufitem, nawet na wątłych wieszakach. Obiektyw jest bardzo dobry i - co ciekawe - w pełni zmechanizowany. Zoom oraz ostrość reguluje się, przyciskając odpowiednie przyciski pilota. Mitsubishi zastosowało tu fantastyczne rozwiązanie, którego nie widzieliśmy w projektorach konkurencji. Regulacja odbywa się w dwóch trybach - szybkim oraz precyzyjnym. Przestawisz je, naciskając podczas regulacji zoomu czy ostrości klawisz [Enter]. Tryb precyzyjny pozwala z małym skokiem ustawić idealnie wszelkie parametry. To duża zaleta, bo podczas mechanicznej regulacji w innych projektorach niełatwo uzyskać podobną dokładność.

Pełna wygoda

Jakby tego było mało, obiektyw przesuwamy w pionie i poziomie (lens shift) także mechanicznie. Zoom 1,6x nie jest tak imponujący, jak u Sanyo czy Epsona (2 czy nawet 2,1x), lecz na tyle elastyczny, że nie powinno być problemów z ustawieniem projektora w dużym i małym pomieszczeniu. Nowe panele LCD wyprodukował, oczywiście, koncern Seiko-Epson. Są to matryce D7, pozwalające na uzyskanie bardzo dobrego kontrastu, w wypadku Mitsubishi jest to 13000:1, dzięki dynamicznej przesłonie, której poziom wykorzystania można regulować pilotem. Przesłona pracuje bardzo szybko, cicho i wyjątkowo skutecznie.

Projektor wyposażony jest ponadto w dwa gniazda HDMI standardu 1.3. Pracuje z jasnością 1000 ANSI lumenów. Lampę można ustawić w trybie standardowym bądź ekonomicznym. Różnica jasności między nimi sięga 20 procent, lecz my doradzamy wybranie trybu oszczędnościowego, bo żywotność lampy wyraźnie wzrośnie - z 2 do 5 tysięcy godzin. Projektor pracuje przy tym praktycznie bezgłośnie (tylko 19 dB). Menu ustawień daje użytkownikowi duże możliwości manipulowania parametrami. Można bardzo precyzyjnie regulować krzywą gamma, idealnie dopasować temperaturę barw, a także dostroić balans kolorów. Warto uruchomić specjalny filtr barw, który sprawia, że są bardziej nasycone, i dodaje obrazowi głębi. Wszystkie funkcje dokładnej kalibracji przydadzą się głównie tym, którzy korzystają ze słabszych źródeł obrazu (np. kiepskich odtwarzaczy DVD), mogących obniżyć jakość finalnej prezentacji. Przy dobrym źródle samodzielne ustawianie praktycznie nie jest potrzebne, wystarczy wybrać predefiniowany tryb kinowy i cieszyć się obrazem wysokiej próby. Ostrość jest bardzo dobra, choć pod tym względem naszym wzorcem pozostaje projektor InFocus IN81. Podobnie z czernią - w Mitsubishi jest bardzo dobra, lecz InFocus potrafi wydobyć z ciemnych scen jeszcze więcej, fenomenalnie oddając ich głębię. Kolory w Mitsubishi są prawdziwe, a różnorodność ich odcieni - fantastyczna. Znakomicie działa także wbudowany w projektor procesor wideo Silicon Optix Reon VX i układ HQV odpowiadający za redukcje szumów, skalowanie obrazu i zapewnienie płynności obrazu.