Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

Co jakiś czas pojawiają się informacje o zablokowanych funkcjach sprzętu wpływających w sposób istotny na jego funkcjonalność i wydajność. Takim produktem są karty graficzne z procesorami NVIDIA GeForce 6800, które wspólnie przerobimy na modele zbliżone wydajnością do droższych GeForce 6800 GT.

Co jakiś czas pojawiają się informacje o zablokowanych funkcjach sprzętu wpływających w sposób istotny na jego funkcjonalność i wydajność. Takim produktem są karty graficzne z procesorami NVIDIA GeForce 6800, które wspólnie przerobimy na modele zbliżone wydajnością do droższych GeForce 6800 GT.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

GeForce 6800 dysponuje dwunastoma potokami renderingu i pięcioma jednostkami służącymi do obróbki geometrii. Jest w pełni zgodny z modelami cieniowania wierzchołków i pikseli w wersjach 3.0. Tak jak w najlepszych modelach 6800 GT/Ultra, układy pamięci pracują z 256-bitową magistralą obsługującą 128 lub 256 MB szybkiej pamięci GDDR3. Od wspomnianych najlepszych modeli wersja 6800 różni się brakiem czterech potoków renderingu (ma dwanaście zamiast szesnastu i pięć silników geometrycznych zamiast sześciu). Elementy te w bardzo istotnym stopniu wpływają na wydajność generowania grafiki 3D. Standardowe taktowanie procesora i pamięci w kartach GeForce 6800 to 325 i 700 MHz, a chcemy po przeróbce uzyskać wydajność zbliżoną do uzyskiwanej przez modele GeForce 6800 GT (standardowa częstotliwość taktowania procesora to 350 MHz, a pamięci - 1000 MHz). Jak widać, wzorcowe taktowanie procesora stosunkowo prosto można uzyskać w większości modeli dostępnych na rynku, trudniej będzie zwiększyć taktowanie pamięci, jednak ten parametr ma mniejsze znaczenie. Kartę z procesorem GeForce 6800 kupisz już za około 1200 zł, natomiast modele GeForce 6800 GT wyceniane są na 1750 zł i więcej. Jak widać, gra jest warta świeczki, bo w ciągu dosłownie kilku minut możesz zaszczędzić 550-600 zł.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

1. Istotny jest wiersz zaczynający się od "256-bit". Oznacza to 256-bitowy interfejs pamięci. NV40 A1 to kryptonim procesora graficznego, 12x1 - liczba potoków renderingu, a 5vp to 5 jednostek przetwarzania wierzchołków.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

2. Kliknij przycisk Install, aby uzyskać dostęp do ukrytych funkcji, pozwalających na odblokowanie potoków karty wyposażonejw procesor GeForce 6800.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

3. Usuń zaznaczenie opcji Allow enabling hardware masked unitsi kliknij Yes w oknie informującym o ewentualnych zagrożeniach związanych z odblokowaniem potoków. Na liście rozwijanej obok informacji Active pixel/vertex units configuration wybierz opcję Custom i kliknij przycisk o tej samej nazwie.

Na model, który będziemy przerabiać, wybraliśmy nietypowego przedstawiciela kart z procesorami GF 6800 z interfejsem AGP 8x - Gigabyte'a, który ma misternie skonstruowany system chłodzenia, złożony z dwóch wielkich radiatorów umieszczonych po obu stronach laminatu i połączonych rurkami (heat pipe) z cieczą zmieniającą swoją postać na gazową pod wpływem temperatury. Częstotliwość taktowania jest taka, jak podana powyżej. Nie zwiększaliśmy jej, testując wydajność, bo karta jest pasywnie chłodzona, pokazaliśmy tylko, jaki wzrost wydajności powoduje już odblokowanie ukrytych potoków i jednostki wierzchołków. Zwiększając częstotliwość taktowania pamięci i procesora, uzyskasz z pewnością jeszcze lepsze wyniki, niekiedy nawet wyższe od uzyskiwanych przez karty GeForce 6800 GT!

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

4. W górnej części tabeli widnieją cztery jednostki pikseli (Pixel unit). Każda z nich odpowiada za cztery potoki renderujące. Pierwsza nosi nazwę HW masked i właśnie ona jest zablokowana. Aby ją odblokować, wystarczy zaznaczyć ten wiersz. W wypadku jednostek obróbki geometrii (Vertex unit) zaznacz zablokowaną jednostkę.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

5. Na karcie NVStrap driver pojawiła się informacja o szesnastupotokach renderujących i sześciu jednostkach wierzchołków.Teraz kliknij przycisk OK i uruchom ponownie system zgodniez zaleceniami programu.

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

6. Jak widać - 16x1, 6vp - karta została poprawnie przerobiona, a jej potencjał w pełni odblokowany. Może się zdarzyć, że urządzenie nie będzie poprawnie generowało obrazu po przeróbce. Wtedy należy na karcie NVStrap driver odinstalować sterowniki.

Konfiguracja sprzętowa: płyta główna Asus P4C800 rev. 2.0 z chipsetem i915P, karta graficzna Gigabyte GV-N68128DH, twardy dysk Maxtor DiamondMax Plus 8 (40 GB), procesor P4 3,0 GHz HT (Socket 478), 2x256 MB DDR400 Kingston HyperX, system operacyjny Windows XP Pro, Service Pack 2, sterowniki ForceWare 66.93.

Do odblokowania potoków i jednostki obróbki geometrycznej niezbędny będzie program Riva-Tuner, który znajdziesz na płycie dołączonej do numeru. Po zainstalowaniu i uruchomieniu aplikacji w głównym oknie programu możesz się zapoznać z podstawowymi danymi zainstalowanej karty graficznej. W wierszu pod nazwą procesora graficznego zobaczysz informacje widoczne na rysunku 1.

Naciśnij strzałkę w tym samym wierszu po prawej stronie napisu Customize i wybierz ikonę z kartą graficzną Low-level system settings.

Następnie kliknij kartę NVStrap driver. Teraz okno powinno wyglądać tak, jak na rysunku 2. Jeżeli z jakichś przyczyn przeróbka nie zakończy się powodzeniem, to w tym samym oknie możesz kliknąć przycisk Uninstall, aby powrócić do wcześniejszych ustawień.

Na rysunku 3 pokazujemy, jakie czynności należy wykonać na karcie NVStrap driver.

Rysunek 4 przedstawia okno pozwalające na odblokowanie czterech potoków renderingu.

Rysunek 5 przedstawia okno aplikacji RivaTuner po zmianach.

Rysunek 6 przedstawia okno główne programu RivaTuner, w którym można sprawdzić prawidłowość zmian dokonanych w czasie przeróbki. Po restarcie systemu ponownie uruchom program RivaTuner i sprawdź w głównym oknie, czy zmieniły się informacje o karcie.

<hr size=1 noshade>Wyniki testu wydajności

Jak zaoszczędzić dużo pieniędzy, czyli przerabiamy kartę graficzną

Wyniki testu wydajności

Prezentujemy testy wydajności przeprowadzone przed i po przeróbce karty. Niestety, ze względów czasowych nie zdołaliśmy sprawdzić prędkości karty w większej liczbie gier. Wyniki 3DMark03 i 05 wyraźnie pokazują jednak, na jaki wzrost można liczyć, nie zmieniając wcale częstotliwości taktowania pamięci i rdzenia. W niektórych grach, takich jak np. "Doom 3", to nie potoki będą przeszkodą na drodze do szybszego generowania klatek. Testowana karta wyposażona została w 128 MB pamięci i stąd wyniki modeli GT 6800 i "6800GT" różnią się tylko nieznacznie. Wąskie gardło to w tym przypadku pamięć. Takich gier jest jednak w chwili obecnej niewiele, tak więc za bardziej realne, paradoksalnie można w tym przypadku uznać wyniki wydajności testów syntetycznych.