Jak zdobyć sławę i pieniądze tworząc programy na iPhone


Certyfikacja

Xcode to podstawowe środowisko pracy twórcy programów na iPhone.

Xcode to podstawowe środowisko pracy twórcy programów na iPhone.

Instalacja pakietu SDK i dostęp do środowiska Xcode nie wystarczy, by testować programy na prawdziwym iPhone (a nie tylko symulatorze dostępnym w Xcode). Testowanie, a następnie wygenerowanie ostatecznej wersji programu wymaga przejścia dość skomplikowanego procesu certyfikacji. Zbudowanie wersji aplikacji do testowania na prawdziwym telefonie iPhone czy wersji do dystrybucji wymaga pobrania i instalacji specjalnego elektronicznego certyfikatu.

Procedura jest zbyt skomplikowana, by opisywać ją w tym miejscu. Każdy zarejestrowany deweloper programów na iPhone odnajdzie szczegółowy poradnik po zalogowaniu do iPhone Dev Center. Najlepszą metodą na bezbolesne przebrnięcie przez procesy certyfikacji jest wykonywanie krok po kroku działań opisanych w tym właśnie poradniku.

Publikacja aplikacji

Programowanie w języku Objectice C i z użyciem bibliotek Cocoa wymaga czasu na naukę nawet dla doświadczonych programistów.

Programowanie w języku Objectice C i z użyciem bibliotek Cocoa wymaga czasu na naukę nawet dla doświadczonych programistów.

Gotową, przetestowaną aplikacje należy zgłosić do sklepu App Store. Oprócz samego programu trzeba przygotować opis, kilka zrzutów ekranowych oraz ikonę programu. Konieczne jest także stworzenie strony WWW z informacjami dotyczącymi programu. Program, który oddajemy do dystrybucji musi być wygenerowany w Xcode z opcjami Device i Distribution.

Zgłoszenie aplikacji do dystrybucji nie oznacza, że nasze dzieło od razu stanie się dostępne w App Store. Najpierw aplikacja przechodzi proces weryfikacji, który trwa od kilku dni do nawet dwóch tygodni. W tym czasie pracownicy Apple sprawdzają, czy aplikacja spełnia podstawowe wymagania: nie wykonuje niebezpiecznych operacji, nie zawiera nieodpowiednich treści (np. pornograficznych) i czy jest chociaż minimalnie przydatna. Wiele aplikacji jest odrzucanych i taka przykrość spotyka to zarówno pojedynczych programistów jak i największe firmy informatyczne. Można jednak przyjąć, że gra lub użyteczny program, o ile nie zawierają golizny ani złośliwych funkcji - w ciągu kilku dni zostaną zaakceptowane. Od tego momentu program może być dostępny w App Store, jednak w praktyce należy dodać kilka dni na pełne zindeksowanie aplikacji i rozpropagowanie po wszystkich serwerach tworzących App Store.

Śledzenie dochodów

Aplikacje i gry najpierw testowane są w symulatorze iPhone, a dopiero potem, po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, na prawdziwym urządzeniu.

Aplikacje i gry najpierw testowane są w symulatorze iPhone, a dopiero potem, po uzyskaniu odpowiednich certyfikatów, na prawdziwym urządzeniu.

Pierwsza aplikacja została opublikowana i jest dostępna w App Store. Korzystając z iTunes na komputerze lub App Store w iPhone możesz wyszukać swój program i podziwiać dzieło życia dostępne w sklepie Apple. Teraz rozpoczyna się najprzyjemniejsza część programu: liczenie zysków lub, jeśli opublikowałeś aplikację bezpłatną, zbieranie pochwał.

Podstawowym narzędziem będzie znowu serwis iTunes Connect i opcja Sales/Trend Reports. Możesz śledzić dziennie, tygodniowe i miesięczne statystyki pobierania aplikacji i szybko szacować zyski. Uwaga jednak: zyski z aplikacji liczone są oddzielnie dla każdej strefy geograficznej, a wypłata zarobionych pieniędzy nastąpi dopiero po przekroczeniu kwoty 250 USD dla każdej strefy. Możesz więc otrzymać kilka przelewów związanych ze sprzedażą w USA, podczas gdy sprzedaż w Europie przyniesie marne kilkanaście euro i zgromadzone środki pozostaną wirtualne…

Podatki

Upragniony widok - centrum sprzedaży w iTunes Connect. To tutaj dodawać będziesz programy do dystrybucji i sprawdzać uzyskiwane dochody.

Upragniony widok - centrum sprzedaży w iTunes Connect. To tutaj dodawać będziesz programy do dystrybucji i sprawdzać uzyskiwane dochody.

Jeśli uzyskujesz regularne dochody ze sprzedaży aplikacji przez App Store należy pomyśleć o rozpoczęciu działalności gospodarczej i regularnym odprowadzaniu podatku. Jej prowadzenie nie należy do tanich: składka ZUS kosztuje ok. 800 zł miesięcznie, obsługa księgowa to co najmniej 100 zł miesięcznie. O własnej działalności warto pomyśleć kiedy miesięczne dochody będą wynosić kilka tysięcy złotych miesięcznie.

Jeśli zyski z App Store są sporadyczne (wypłacane np. raz na rok po uzbieraniu się odpowiedniej kwoty) można uwzględnić je po prostu w rocznym rozliczeniu podatkowym, bo taki jednorazowy przychód nie spełnia definicji działalności gospodarczej. W każdym przypadku najlepiej zasięgnąć opinii w swoim Urzędzie Skarbowym.

Zysk z tworzenia aplikacji

Sprzedając gry i programy na App Store można zarobić. Night Stand, program zmieniający iPhone w efektowny cyfrowy zegar został pobrany z App Store ponad 3 miliony razy! Program kosztuje 0,99 dolara, więc, odliczając 30% prowizję Apple, łatwo policzyć zyski twórców. Jednym z autorów programu jest Polak, Piotr Gajos, a sama aplikacja została wyróżniona nagrodą Apple Design Award. Nie warto jednak rzucać pracy, zastawiać dom i samochód, by budować dziesiątki gier na iPhone. Zarabianie kokosów na aplikacjach w App Store jest możliwe, ale grube pieniądze przynosi tylko kilkadziesiąt najpopularniejszych aplikacji. Twórcy przeciętnych programów i prostych gier mogą liczyć na realne zyski, a sprzedaż programów przez App Store jest metodą dorabiania do pensji znacznie efektywniejszą niż np. umieszczanie reklam Google AdSense na swoim blogu. Nie należy jednak oczekiwać pięciocyfrowych przelewów na konto.