Kamery DV


Canon MV3

Kamery DV
Cena: 5163 zł plus VAT

Producent: Canon, www.canon.com

Dystrybutor: Canon Polska, tel. 572 30 00

Kolejny model Canona jest skierowany do grona odbiorców, którzy często potrzebują cyfrowej kamery, żeby nie stracić żadnej okazji do filmowania, oraz tych, którzy nie potrafią oprzeć się żadnemu stylowemu gadżetowi. MV3 jest wystarczająco mała i elegancka, by wywołać zazdrosne spojrzenia i westchnienia kolegów w pracy, ale dążenie do miniaturyzacji spowodowało powstanie paru okropnych wad. Na przykład mały rozmiar powoduje, że mikrofon rejestruje głuchy szum, który jest odgłosem pracujących głowic.

Krótki jest też czas używania baterii - najwyżej 50 minut. Trudna może być obsługa pewnych klawiszy, np. zoomu. Ich mały rozmiar sprawia problemy. Zarejestrowany materiał miał rozsądną jakość z dobrze oddanymi kolorami. Niestety, utrudniony sposób obsługi może rzutować na jego jakość. Po prostu jest to kamera, która nie każdemu dobrze leży w dłoni.

Plusem jest oferowanie jej w różnych konfiguracjach. MV3 można zakupić opcjonalnie z gniazdem wejściowym DV oraz kartą MultiMedia do przechowywania zdjęć.

Jeżeli zdecydujesz się na ten model, spora część twoich pieniędzy pokryje koszty jej miniaturowych rozmiarów. Jeśli nie potrzebujesz urządzenia tak małego, to możesz za swoje pieniądze zyskać więcej, kupując inny model.

JVC GR-DVX10

Kamery DV
Cena: 7376 zł plus VAT

Producent: JVC, www.jvc.com

Dystrybutor: JVC Polska, tel. 666 11 11

Chociaż nie jest o wiele większa niż Canon MV3, doskonale pokazuje, co stracili twórcy MV3 usiłując zrobić najmniejszą kamerę na rynku. W przeciwieństwie do Canona w JVC nie miniaturyzowano konwencjonalnej kamery DV, ale stworzono ją od podstaw. Nie spotykamy tu malutkich przycisków do zooma, ale duży guzik pod kciukiem obok przycisku nagrywania, co ułatwia kontrolę.

Kamera nie wygląda elegancko, ma pudełkowaty kształt, ale okazuje się bardzo przyjazna w użytkowaniu. Jej waga pozwala na długie filmowanie.

Największą wadą jest w pełni cyfrowy zoom, który ma niedostateczną jakość w odległości powyżej kilku metrów. Autofocus jest raczej wolny. Jednakże ostre, wymuskane zdjęcia mogą być robione w ruchu, co sprawia, że ten model doskonale sprawdza się w wywiadach, chyba że rozmówca nam ucieka.

Zastrzeżony dla JVC system J-LIP umożliwia przesyłanie obrazów o niskiej rozdzielczości bezpośrednio do maszyny wintelowej poprzez port szeregowy. Jest to wyjście dla użytkowników bez kart FireWire, umożliwiające wyświetlanie obrazu w ruchu, na przykład w notebooku bez gniazda FireWire. Może również zachować obraz o niskiej rozdzielczości w formacie MPEG na kartach MultiMediaCard.

JVC Professional GY-DV500E

Kamery DV
Cena: 3250 GBP plus VAT

Producent: JVC Professional, www.jvcpro.com

Dystrybutor: JVC Polska, tel. 666 11 11

JVC Polska nie sprzedaje modeli profesjonalnych. Podajemy cenę brytyjską.

Jeśli chodzi o kamery miniDV, to nie ma bardziej profesjonalnego modelu niż DV500E. Jest to najtańsza kamera w ofercie JVC dla profesjonalistów, ale i tak mamy do wydania ponad 3500 gbp, jeśli kupujemy ją ze standardowym wyposażeniem (ładowarka baterii itp.).

To, co otrzymujesz za swoje pieniądze, to kamera, która odpowiada jakością i funkcjami o wiele droższym modelom.

GY-DV500E ma więcej funkcji niż kamery z pojedynczym modułem CCD i można w niej instalować obiektywy lepszej klasy niż w modelu XL1. Chociaż to zwiększa jej cenę i tak już niedostępną dla mniej zamożnych klientów.

Dużym utrudnieniem dla przeciętnego użytkownika jest skomplikowanie tego modelu. Jeżeli nie jesteś profesjonalnym kamerzystą, który wykorzysta wszystkie funkcje kamery, to wydane na nią pieniądze pójdą na marne. Funkcje automatyczne są znakomite, choć nie tak dobre, jak w modelu XL1. Żeby w pełni wykorzystać możliwości DV500E, musisz użyć funkcji manualnych, a do tego potrzeba doświadczenia oraz sporej praktyki i kondycji fizycznej profesjonalisty. Kamera jest prawie równie ciężka, jak telewizyjna BETA.

Jednakże jeśli masz kogoś, kto jest prawdziwym mistrzem kamery oraz ma silne ramię, możesz uzyskać dostęp do potężnych, profesjonalnych funkcji studyjnych, zawierających między innymi obsługę sync-in i zewnętrznych monitorów.