Karty do DX10

Najnowsze gry, nie tylko te wyświetlające grafikę bogatą w efekty DirectX 10 i 9 stawiają przed kartami graficznymi, ustawiają wysoko poprzeczkę kartom graficznym. Sprawdzamy, czy modele mogące interesować gracza, kosztujące od 600 do 2 tystysięcy zł, są na tyle wydajne, aby zapewniać płynną rozgrywkę.

Spis treści

Najnowsze gry, nie tylko te wyświetlające grafikę bogatą w efekty DirectX 10 i 9 stawiają przed kartami graficznymi, ustawiają wysoko poprzeczkę kartom graficznym. Sprawdzamy, czy modele mogące interesować gracza, kosztujące od 600 do 2 tystysięcy zł, są na tyle wydajne, aby zapewniać płynną rozgrywkę.

Historia kart graficznych obsługujących najnowsze funkcje DX10 ma swój początek zaczęła się 9 listopada 2006 roku. Wtedy NVIDIA wprowadziła do ofertyzaoferowała serię kart z procesorami GeForce 8800 GTX. Zaraz po nich Niedługo dołączyły do nich modele 8800 GTS 640 MB, a w dalszej kolejności tańsze modele GTS, wyposażone w mniejszą liczbę pamięci - 320 MB. Nowe karty, które testowaliśmy, są w pełni zgodne z DirectX 10, który został opracowanyopracowanym z myślą o eliminacji "tzw. wąskich gardeł" w systemie. Takim wąskim gardłem od dłuższego czasu są procesory. W aplikacjach DX10 założono, że większość obliczeń ma być wykonywana przezwykonywać procesor graficzny, z ominięciem procesorapominięciem głównego (CPU).

Nowości w DirectX 10

W DirectX 10 do tradycyjnego modelu przetwarzania grafiki, wykorzystującego moduły Vertex i Pixel Shader, dodano jednostki Geometry Shader. Do ich zadań należy m.in. przetwarzanie i deformacja elementów szkieletu sceny, które połączono w większą całość. Dotychczas tymi obliczeniami zajmowała się jednostka centralna komputera. W DirectX 9 na generowanej scenie 3D można było umieścić najwyżej 500 obiektów. W , w DirectX 10 nie ma już tego ograniczenia i programiści mogą tworzyć niezwykle realistyczne sceny w grach. Przykładem gry, która idealnie korzysta z tych ze zniesienia tych ograniczeń, jest wykorzystywanystosowany w naszych testach "World in Conflict" firmy Sierra Entertainment. Model cieniowania w DirectX 10 (Shader Model 4.0) jest znacznie bardzie bardziej elastyczny niż jego poprzednik, znajdujący się w bibliotekach DX 9.0. (SM 3.0). Przede wszystkim twórca programu cieniowania ma do dyspozycji znacznie więcej rejestrów - liczba stałych wzrosła z 256 do 65 536 (16 buforów, po 4096 rejestrów każdy), a tymczasowych z 32 do 4096. Zwiększono też rozmiar obsługiwanych tekstur z 4096x4096 pikseli w DirectX 9.0c do 8196x8196 punktów w DX 10. Programiści z Microsoftu zastosowali w bibliotekach graficznych DirectX 10 kilka nowych funkcji 3D, m.in. punktowe mapowanie przemieszczeń i mechanizm rysowania obiektów w przypadkowych miejscach. Pierwszy z nich pozwala znacznie bardziej realistycznie oddać chropowatość powierzchni, drugi - szybko wygenerować automatycznie podobne obiekty na danym obszarze ekranu. Oczywiście wprowadzono też szeregsporo usprawnień jeśli chodzi o cieniowanie, w rezultacie w cieniowaniu i gry wyglądają dużo lepiej niż dotychczas. Wraz z wprowadzeniem obsługi DX10 całkowicie przeprojektowano procesory graficzne. Zarówno układy ATI, jak i NVIDII nie mają już określonej liczby jednostek przetwarzania wierzchołków, pikseli, itp. Nowe modele zawierają, w zależności od wersji dysponują większą, mniej lub mniejszą ilościąwięcej zunifikowanych jednostek przetwarzania. Te sąSą one dynamicznie przydzielane w zależności od tego, czy w danym momencie aplikacja wymaga zwiększonej wydajności przetwarzania wierzchołków, pikseli, geometrii czy np. fizyki.

Postrach gier

Wszystkie te udoskonalenia mają teoretycznie gwarantować gwarantują uzyskanie na ekranie pięknego obrazu przy jednoczesnym lepszym gospodarowaniu, a jednocześnie lepsze gospodarowanie zasobami komputera. Tak jest w teoriiTeoretycznie, bo w praktyce z naszego doświadczenia wynika, że bez względu na grę, uruchomienie funkcji DX10 wiąże się z drastycznymdramatycznym spadkiem wydajności. W naszym artykule chcemy właśniePostanowiliśmy zatem sprawdzić jakie, które modele kart są na tyle wydajne aby pomimo wspomnianego, nieuniknionego obniżenia prędkości wyświetlania klatek na sekundę dawałyoferowały komfort grania w najnowsze gry.w najnowszych grach. Dodatkowym założeniem jakie przyświecało naszemu testowi byłzałożyliśmy brak kompromisów w dziedziniekwestii jakości grafiki. We wszystkich grach wszelkie opcje mające wpływ na dokładność wyświetlanych scen, liczbę prezentowanych obiektów, itp. ustawiliśmy w pozycji maksymalnej.na maksimum. Nie przesadzaliśmy za to przy ustawieniachz ustawieniami wygładzania krawędzi i filtrowaniufiltrowaniem anizotropowym. Tu maksymalne przyjęte przez nas tryby to 4x, który gwarantują dobrą jakość obrazu i w porównaniu do trybów wyższych stosunkowo mało oddziałują na spadek wydajności Tu maksymalne przyjęliśmy tryby 4x, które gwarantują dobry obraz i mniej niż tryby wyższe obniżają wydajność karty graficznej.

Przegląd procesorów

Do testu wyselekcjonowaliśmywybraliśmy karty kosztujące mniej więcej od ok 500 do ok 2000 zł. Rozpiętość cenowa jest zatem bardzo duża, lecz o to właśnie nam chodziło. Najtańszych kart z obsługą DX10 w ogóle nie braliśmy pod uwagę, bo oprócz kompatybilności z nowymi funkcjami produkty te dla graczy nie przedstawiają żadnej wartości dla graczy. Ich procesory graficzne są za wolne, aby sprostać najnowszym produkcjom. Wwydajność sprawdziliśmy aż w 4 rozdzielczościach.Wydajność sprawdziliśmy w różnej rozdzielczości. Najniższa z nich to 1280x1024 piksele, czyli taka, jaką dysponują monitory LCD o 17-19-calowej przekątnej 17-19". Kolejna to 1600x1200 pikseli, czyli tyle, ile oferuje 20-calowy monitor LCD 20" o proporcjach 4:3 i zbliżona do rozdzielczości 1680x1050, obowiązującej dla panoramicznych paneli 20-22".-calowych. Użytkownicy monitorów panoramicznych o 24-calowej przekątnej 24" używają korzystają z rozdzielczości 1920x1200 pikseli. Także dla nich - sprawdziliśmy, jak karty radzą sobie również w tym trybie. Dla krezusów finansowych mogących sobie pozwolić na kupno monitora 30-calowego mamy dobrą informacją będzie to, że takżeinformację: w rozdzielczości 2560x1600 sprawdziliśmy płynność działania gier.