Przedstawiamy nasze typy kart graficznych z różnych przedziałów cenowych - do 500 zł, 500-1000 zł oraz droższych.
Tanie karty graficzne
Średnie karty graficzne
Drogie karty graficzne
Kupno karty graficznej to jeden z najtrudniejszych etapów kompletowania zestawu komputerowego. Kilka lat temu nie było z tym problemu - oferta była ograniczona i tak naprawdę wybór zawężał się do kilku najpopularniejszych modeli z procesorami S3 czy 3DFX. Obecnie w ofercie każdego sklepu internetowego znajdziecie setki modeli kart graficznych wyposażonych w kilkadziesiąt różnych procesorów oraz nie mniejszą liczbę kombinacji współpracujących z nimi pamięci. Trzeba mieć na uwadze interfejsy pamięci, liczbę potoków, a także zgodności z najnowszymi funkcjami 3D. Na potrzeby redakcyjnych testów wydzieliliśmy 3 grupy produktów, które jak sądzimy dobrze oddają realia rynkowe i pozwalają sprawnie dokonać wyboru określonego modelu karty graficznej w ramach posiadanego przez ciebie budżetu. Najtańsze modele kosztują obecnie do ok. 500 zł. Nie są to modele specjalnie wydajne, lecz dobrze nadają się do prac biurowych, wyświetlania filmów na telewizorze oraz grania w nieskomplikowane gry 2D/3D. Dysponując nieco większą kwotą znajdziesz karty ze średniego przedziału cenowego, które zapewniają dużo wyższą wydajność i coraz częściej pozwalają na przyszłe zwiększenie wydajności podsystemu graficznego, dzięki możliwości łączenia ich w pary (SLI i CrossFire). Karty te kosztują nie więcej niż 1000 zł i wśród zaawansowanych użytkowników komputerów są towarem najchętniej kupowanym. Wśród tych produktów można wymienić dwie podgrupy urządzeń - chłodzone aktywnie i pasywnie. Te pierwsze z reguły (choć nie zawsze) oferują wyższą wydajność i pozwalają na samodzielne podwyższenie parametrów pracy procesora graficznego i pamięci za pomocą specjalnego oprogramowania. Modele wyposażone jedynie w radiatory z kolei w ogóle nie hałasują, co dla wielu osób ma znaczenie kluczowe. Najdroższe karty to prawdziwe monstra, wyposażone czasami w ilość własnej pamięci graficznej przewyższającą pojemność RAM zainstalowaną w komputerach biurowych. Najszybsze modele mają gwarantować uzyskanie płynnej grafiki w najnowszych grach 3D, jednak nie chodzi tu wyłącznie o bezproblemowe wyświetlanie obrazu w wysokich rozdzielczościach, lecz głównie o możliwość korzystania z zaawansowanych funkcji wygładzania krawędzi i filtrowania tekstur w grach. Także najszybsze karty pozwalają na łączenie w pary i w ten sposób zwiększenie wydajności graficznej od ok. 30 do nawet 90%.
Gigabyte GV-NX66128DP
Standardowo modele 6600 pracują z taktowaniem procesora i pamięci odpowiednio 300 i 550 MHz. Opisywany Gigabyte został sporo "podkręcony", bo pracuje z wartościami 450 i 500 MHz. Jak widać pamięć pracuje nawet nieco wolniej niż w modelach typowych, nie jest to jednak czynnik w największym stopniu wpływający na wydajność karty. Najwięcej daje zwiększenie częstotliwości pracy rdzenia i tu Gigabyte zyskuje przewagę nad konkurentami. Z kolei obniżenie częstotliwości taktowania pamięci ma tę zaletę, że karta się mniej grzeje, co jest bardzo istotne w wypadku produktu, który jest chłodzony wyłącznie pasywnie.
Turbowydajność
Model ten należy do serii TurboForce, w skład której wchodzą produkty gwarantujące lepszą wydajność niż wersje wykonane zgodnie ze wzorcem NVIDII. Układ chłodzenia zbudowany jest z fantazyjnie ukształtowanego dużego radiatora umieszczonego po obu stronach laminatu. Obie strony radiatora łączą się za pośrednictwem rury cieplnej poprawiającej chłodzenie karty. Pamięci nie są wyposażone w radiatory, jednak z racji stosunkowo niskiego taktowania nie jest to konieczne. W wyposażeniu karty znalazł się wygodny rozgałęziacz wyjść, który pozwala na wyprowadzenie sygnału wideo w postaci komponentowej oraz S-Video. Nie ma wyjścia kompozytowego, co może być pewnym minusem dla osób podłączających komputer do telewizorów starszej generacji. Pakiet oprogramowania zawiera m.in. pełną wersję gry Thief Deadly Shadows.
Wyniki testów
3DMark05 (Default, pkt) 2539
The Chronicles of Riddick (model cieniowania 2.0, własne demo, kl./s)
Karta Sapphire wyposażona jest w procesor Radeon X700Pro będący układem o architekturze 8-potokowej. Ciekawą jego cechą jest wyposażenie w szybkie pamięci GDDR3 o czasie dostępu 2,0 ns. Standardowo taktowane są z częstotliwością 860 MHz, jednak bez większych problemów osiągają 1 GHz i więcej. Model ten to dobry wybór dla graczy. Wydajnościowo karta jest zbliżona do produktów z układami NVIDIA GeForce 6600. Za kartami NVIDII przemawiają niższe ceny i możliwość pracy w trybie SLI. Sapphire, jak już wspomnieliśmy, jest atrakcyjnym produktem dla miłośników podkręcania. O ile częstotliwości taktowania rdzenia wiele już nie zwiększymy, to pamięci można przyspieszyć dość istotnie i w ten sposób wyraźnie poprawić szybkość generowania grafiki. Testowany Radeon to najtańsza odmiana tej karty, jaką Sapphire ma w swojej ofercie. Pozbawiono ją wszelkich dodatków w postaci pełnych wersji gier i atrakcyjnego oprogramowania użytkowego. Kartę wyposażono w wyjście telewizyjne standardu S-Video i kompozyt. Procesor wyposażony jest w stosunkowo cichy, aktywny układ chłodzenia.
ATI wykonało krok bez precedensu. Wprowadziło jednocześnie do oferty 10 nowych modeli kart graficznych, pokrywających cały przekrój rynku - od modeli najtańszych do kosztujących ok. 2500 zł. Radeon X1300 PRO nie jest modelem najtańszym. Kosztuje w przybliżeniu 500 zł, czyli tyle, na ile wyceniono wyposażony w 12 jednostek przetwarzania pikseli model X1600 PRO. Radeon X1300 PRO ma tych jednostek zdecydowanie mniej, bo tylko 4, w dodatku dysponuje tylko dwoma, a nie 5, jak w wersji X1600, jednostkami przetwarzania geometrii. Jak na tak skromne parametry wydajność karty prezentuje się wręcz wybornie, bo jest wyraźnie wyższa niż modeli z układami Radeon X700 oraz GeForce 6600 LE. Wersja PRO, którą opisujemy, ma rdzeń pracujący z bardzo wysoką częstotliwością 600 MHz i 256 MB pamięci DDR2 pracujących z taktowaniem 800 MHz. Bardzo wysokie częstotliwości pracy rdzenia Radeona X1300 PRO sprawiają, że musi być on wyposażony w ponadstandardowo wydajny układ chłodzenia. Niestety, sprawia to, że niewielki wentylator dość mocno hałasuje.
To się nie mogło udać, a jednak działa, i to jak! Gigabyte w swojej karcie serii Turbo Force zdecydował się na zastosowanie całkowicie pasywnego układu chłodzenia pamięci i procesora graficznego GeForce 6600 GT. Zadanie to samo w sobie jest już dość odważnym pomysłem, bo układ GeForce grzeje się dość mocno, a szybko taktowane pamięci GDDR3 także do chłodnych nie należą. Jakby tego było mało, Gigabyte zafundował nam kartę pracującą z wartościami taktowania wyższymi niż zalecane przez producenta procesora. Taktowanie rdzenia zwiększono z bezpiecznych 500 do 515, natomiast pamięci z 1000 do ponad 1150 MHz. W efekcie otrzymaliśmy produkt bardzo wydajny i zarazem cichy. Nie potrzebuje on także oddzielnego zasilania.
Szybko i w SLI
Karty NVIDII serii GeForce 6600 GT, nawet te najszybsze, jak opisywany Gigabyte, przegrywają wydajnościowo z modelem ATI Radeon X800 GTO. Jeśli więc poszukujesz karty, która w dzisiejszych grach zaoferuje świetny stosunek wydajności do ceny, to model ATI będzie lepszym wyborem. Jeśli jednak swoją platformę sprzętową traktujesz jako rozwojową, to warto pomyśleć o pewnych przewagach NVIDII. Modele GeForce 6600 GT mogą pracować w trybie podwójnym (SLI) i wtedy Radeon ATI nie ma z nimi żadnych szans. Póki co platforma Crossfire nie doczekała się "modeli matek", pozwalających na korzystanie z kart X800 w trybie podwójnym. Warto także pamiętać, że modele GeForce serii 6xxx wyposażone są w zaawansowany, programowalny procesor wideo PureVideo i obsługują model cieniowania 3.0. ATI tak rozbudowanych funkcji nie ma. Karta Gigabyte to produkt znakomity, wydajny, bezgłośny i przede wszystkim oferowany w rozsądnej cenie.
Wyniki testów
3DMark 2005 (Default, pkt) 3831
The Chronicles of Riddick (Shader Model 2.0, klatki/s)
GeForce 6600 GT wydany w serii Asus - Extreme. Dużo szybszy niż wersje standardowe.
Opisywana wersja korzysta ze złącz PCI Express x16. Jakość wykonania karty jest rewelacyjna. Aktywny układ chłodzenia pracuje stosunkowo cicho. Wykonano go z miedzi, podobnie jak radiatory zainstalowane na 128 MB szybkiej pamięci GDDR3. Do zestawu Asus dołącza oprogramowanie SmartDoctor oraz specjalną wersję sterowników pozwalającą na łatwe przetaktowanie karty. Standardowe częstotliwości taktowania są tu mocno przekroczone. Rdzeń pracuje szybciej o 30 MHz (530 MHz), a pamięci o 60 MHz. O ile z pamięci samodzielnie można wycisnąć jeszcze więcej MHz, to wyższe o 30 MHz taktowanie rdzenia to kres możliwości. Efekt tych zmian widać po wynikach wydajności karty. Są bardzo dobre i gwarantują płynność generowania grafiki w grach 3D nawet w wysokich trybach rozdzielczości ekranu. Pamiętajcie, że istotniejszy wzrost wydajności zyskacie nawet na niewielkim przetaktowaniu procesora graficznego, a nie na windowaniu taktowania pamięci.
Nie tylko karta
Oprócz samej karty ciekawe jest dołączane oprogramowanie dodatkowe. Aplikacja GameFace Live pozwoli podczas gry na wyświetlenie okienka podglądu pokazującego twarze innych graczy biorących udział w wieloosobowej rozgrywce (warunek to użycie kamer internetowych). Dzięki oprogramowaniu On Screen Display, będziecie mogli zmienić podstawowe parametry wyświetlania obrazu (współczynnik gamma, kontrast, jasność) bez konieczności wychodzenia z gier. Asus to alternatywa dla opisywanego modelu Gigabyte. Obie karty są warte uwagi.
Wyniki testów
3DMark 2005 (Default, pkt) 3825
The Chronicles of Riddick (Shader Model 2.0, kl./s)
Sapphire Ultimate X800 GTO to karta nieszablonowa. Po pierwsze, wyposażono ją w najnowszy procesor ATI Radeon X800 GTO, który jest najwydajniejszy w swojej kategorii cenowej. Po drugie, karta ma bezgłośny, pasywny układ chłodzenia firmy Thermaltake, co - o dziwo - nie przeszkadza jej pracować z zawrotnymi częstotliwościami taktowania, jakie uzyskaliśmy, podkręcając maksymalnie zegar pamięci i procesora. Wyposażono ją w rdzeń o tej samej konstrukcji co w modelach X850 - R480. Różnica jest taka, że zamiast 16, GTO ma 12 potoków renderingu. Liczba jednostek przetwarzania pikseli pozostała bez zmian - 6. W testowanym modelu zainstalowano 256 MB pamięci GDDR3 o czasie dostępu 2,0 ns. Wydajność karty już przy standardowych ustawieniach częstotliwości taktowania jest bardzo dobra. Radeon X800 GTO plasuje się pomiędzy wersją X800 XL a X800 GT. Rdzeń karty udało nam się przetaktować do 520 MHz (aż 120 MHz!). Oczywiście, mówimy tu o stanie, kiedy karta pracowała całkowicie stabilnie, nie generując zniekształceń obrazu. Pozwoliło to istotnie zwiększyć wydajność karty. Uzyskane wyniki wydajności były lepsze od wyjściowych nawet o 25%. Sapphire wprowadza równocześnie do sprzedaży trzy inne modele GTO - standardową za 830 zł i FireBlade za 890 zł. Ta ostatnia ma specjalny układ chłodzenia, 10-, a nie 8-warstwowy laminat i lepsze pamięci o czasie dostępu 1,6 ns. Podobny model, lecz nazwany GTO2, pozwala na bezproblemowe odblokowanie 4 dodatkowych potoków renderingu. GTO2 będzie wersją limitowaną i pojawi się na świecie w liczbie egzemplarzy nie większej niż 10 000 szt. Tylko Sapphire ma produkować modele GTO2.
Wyniki testów
3DMark 2005 (Default, pkt) 4588
The Chronicles of Riddick (Shader Model 2.0, kl./s)
Kartę wyposażono w dwa procesory NVIDIA GeForce 6800 GT zainstalowane na jednej płytce laminatu. Podwójna jest także wielkość pamięci - aż 512 MB. Karta oferuje rewelacyjną wydajność w stosunku do ceny, jaką za nią trzeba zapłacić. Kupując giganta Gigabyte'a oszczędzamy ok. 350-400 zł w stosunku do ceny, jaką musielibyśmy zapłacić za dwie, najtańsze karty GeForce 6800 GT. Dodatkowo zyskujemy możliwość inwestycji w tańsze zasilacze z pojedynczym zasilaniem graficznym PCI Express (karta wymaga jedynie jednej 6-pinowej wtyczki zasilania). Wadą karty są jej gabaryty - jest ogromna, nie zmieści się na każdej płycie głównej. Minusem jest także to, że do pracy wymaga płyty z chipsetem NVIDIA nForce4 SLI. Odnośnie wydajności można mówić wyłącznie w superlatywach. Jest ona wyższa od nowszego układu GeForce 7800 GTX pracującego w trybie pojedynczym. Pozwala na płynne generowanie grafiki 3D w dowolnej rozdzielczości, trybie poprawy jakości obrazu - wygładzanie/filtrowanie oraz dowolnej grze, jaką obecnie można nabyć w sklepach.
Karty graficzne z procesorami NVIDIA GeForce 7800 GTX to wciąż najszybsze produkty, jakie może nabyć zapalony gracz dysponujący odpowiednią ilością pieniędzy. Dla niektórych standardowe modele GTX to jednak za mało i właśnie dla nich firmy, takie jak Gainward czy Asus, przygotowują modele specjalne - poddane fabrycznemu tuningowi. Chodzi o uzyskanie jeszcze wyższych częstotliwości taktowania pamięci i procesora, co oczywiście przekłada się na zwiększenie wydajności w grach. Gainward nazywa swoje demony prędkości Golden Sample, natomiast Asus od niedawna ma w katalogu superkarty TOP. Opisywany model jest właśnie takim produktem. Zwiększono w nim zalecane przez NVIDI˘ częstotliwości taktowania - procesora graficznego z 430 do 495 MHz, natomiast pamięci z 1200 do 1375 MHz. Aby zapewnić stabilną pracę takiej konstrukcji, Asus zdecydował się na wyposażenie karty w duży, zajmujący dwa sloty, układ chłodzenia. Wydajność karty jest rewelacyjna. Nie są jej straszne żadne gry, nie ustępuje także wydajnością najnowszemu Radeonowi X1800 XT ze stajni ATI.