Kino w domu

O tym, że filmy wyświetlane z projektora w domowym zaciszu zyskują nową jakość, przekonał się każdy, kto choć raz uczestniczył w takim seansie. Podobnie jest z meczami piłkarskimi i innymi wydarzeniami sportowymi - w tym wypadku rzutnik jest urządzeniem wręcz wymarzonym.


O tym, że filmy wyświetlane z projektora w domowym zaciszu zyskują nową jakość, przekonał się każdy, kto choć raz uczestniczył w takim seansie. Podobnie jest z meczami piłkarskimi i innymi wydarzeniami sportowymi - w tym wypadku rzutnik jest urządzeniem wręcz wymarzonym.

W ostatnim czasie nowe projektory Full HD pojawiają się jak grzyby po deszczu, a wybór tańszych, średnich i droższych jest ogromny. Niejednokrotnie producenci oferują cztery czy pięć modeli o rozdzielczości 1920x1080 pikseli. Ceny szybko spadają - jeszcze kilka miesięcy temu zaczynały się od 10 000 zł, a obecnie dolna granica to 5500-6000 zł. Tańsze są urządzenia wykonane zarówno w technologii LCD, jak i DLP. Dodatkowo na rynek trafiły ciekawe modele LCOS, przeznaczone dla prawdziwych miłośników wideo, gotowych wyłożyć na projektor grube pieniądze. Oferują je Sony i JVC, a jeden z dwóch najciekawszych rzutników prezentujemy w bieżącym wydaniu. Pisząc o projektorach do kina domowego, trudno nie wspomnieć o kilku istotnych elementach wyposażenia, na które radzimy zwrócić uwagę przed zakupem. Ważny parametr to zakres regulacji zoomu. W modelach LCD jest on zazwyczaj bardzo duży, często sięga 2x. Dobry obiektyw, który w tak dużym zakresie przybliżenia będzie zachowywał odpowiednią ostrość, zwykle musi mieć znaczne wymiary.

W modelach LCD często można go też przesuwać w poziomie i pionie (tzw. lens shift), co daje dużą elastyczność podczas instalacji projektora w pomieszczeniu. W dodatku nie trzeba stosować cyfrowej korekcji zniekształceń trapezu (pojawiają się, gdy projektor nie stoi idealnie poziomo), która zawsze bardzo zmniejsza ostrość i szczegółowość obrazu. W projektorach do kina domowego masowo stosuje się dynamiczne przesłony. W połączeniu z elektroniką monitorującą rodzaj obrazu wyświetlanego na ekranie stale zmniejszają one lub zwiększają otwór, przez który światło z lampy projekcyjnej przez obiektyw trafia na ekran. To sprytne rozwiązanie pozwala na wielokrotne zwiększenie współczynnika kontrastu i uzyskanie w ten sposób głębokiej, zróżnicowanej czerni. Rekordzistą pod tym względem jest testowany przez nas Epson EMPTW2000, który dzięki zastosowaniu nowych paneli LCD i poprawionej dynamicznej przesłony osiąga współczynnik kontrastu na poziomie 50 000:1.

InFocus IN83

Kontrast 15 000:1 Jasność 1600 ANSI lumenów Trwałość lampy 2500 godzin Rozdzielczość 1920x1080 pikseli Głośność 30 dB Złącza HDMI 1.3, komponent, S-Video, kompozyt, M1-DA (kompatybilne z DVI), 12 V trigger, RS-232

Kontrast 15 000:1 Jasność 1600 ANSI lumenów Trwałość lampy 2500 godzin Rozdzielczość 1920x1080 pikseli Głośność 30 dB Złącza HDMI 1.3, komponent, S-Video, kompozyt, M1-DA (kompatybilne z DVI), 12 V trigger, RS-232

Prezentowany przez nas projektor z serii Play Big, IN83 jest w swojej klasie najlepszym modelem do kina domowego z katalogu amerykańskiego producenta. Wykonano go w technologii DLP i wyposażono w najnowszy przetwornik DMD o nazwie DarkChip 4. Nieco taniej można kupić model IN82, cechujący się niższym kontrastem, wynikającym z zastosowania procesora DLP DarkChip3. W ofercie jest także najtańszy model IN81, który również oferuje rozdzielczość 1920x1080 pikseli. Wszystkie trzy mają identyczne, robiące wrażenie estetyką obudowy. Dla wielu osób będzie istotne, że rozmiary projektorów oraz ich waga są umiarkowane, na tle większości modeli Full HD - wręcz miniaturowe. Jeśli urządzenie chcemy postawić na stole, niezbędne będzie przykręcenie od spodu dołączonej w zestawie podstawy, która pozwala na regulację pozycji w pionie i poziomie. Niestety, projektor nie oferuje możliwości zmiany położenia samego obiektywu (tzw. lens shift), co zwiększyłoby elastyczność podczas instalacji. W konstrukcji IN83 widać, że jest to projektor, który zgodnie z założeniem producenta ma zawisnąć pod sufitem w średniej wielkości domowej sali kinowej. Świadczą o tym dwie cechy - pierwsza to opisanie złączy wideo do góry nogami (po montażu sufitowym odczytamy je bez problemu), druga to zastosowanie obiektywu o niewielkim zakresie przybliżenia - 1,2x. Ten ostatni parametr jest o tyle istotny, że jeśli chcemy oglądać obraz na dużym ekranie (np. o podstawie 2,5-3 m), projektor musi zostać umieszczony dość daleko od niego (5-6 m). Kratki wentylacyjne, przez które układ chłodzący projektora odprowadza nagrzane powietrze, zlokalizowane są w tylnej części lewego boku obudowy, co uniemożliwia postawienie go np. na półce za widzem. Przybliżenie i ostrość obiektywu ustawiane są ręcznie pokrętłami ukrytymi pod zaślepką maskującą dwa pierścienie regulacyjne. Jasność projektora to maksymalnie 1600 ANSI lumenów.

Nawet jeśli ustawimy mocne przymknięcie przesłony (co jest pożądane, aby uzyskać najlepszy obraz), jasność jest wystarczająco wysoka do bezproblemowego oglądania filmu przy niewielkim oświetleniu pomieszczenia. Wyśmienity jest kontrast wynoszący 5000:1 w trybie standardowym i 15 000:1 przy uruchomieniu dynamicznej przesłony. Przymknięcie przesłony regulujemy pilotem. Naszym zdaniem, najlepsze rezultaty daje otwarcie jej w pozycji mniej więcej 1/3 skali. Przy takich ustawieniach uzyskamy rewelacyjnie głęboką, smolistą wręcz czerń, a przy tym wszystkie odcienie szarości będą świetnie oddane na ekranie. Zastosowane koło kolorów (niezbędne w projektorze z jednym przetwornikiem DLP) złożone jest z siedmiu segmentów. Ustawiono je tak, aby jak najnaturalniej prezentować barwy przy optymalnej w kinie domowym ciepłej temperaturze barw 6500 Kelvinów. Rzeczywiście, nasze pomiary wykazały, że InFocus jest świetnie skalibrowany fabrycznie. Nawet laik w temacie aspektów odpowiadających za ostateczną jakość obrazu bez problemu uzyska rewelacyjny obraz w domowym zaciszu. Kilka predefiniowanych ustawień krzywej gamma pozwoli każdemu w kilka sekund znaleźć optymalne ustawienia tego parametru. Dodatkowo dla użytkowników o wyjątkowo wysokich wymaganiach, przewidziano tryb kalibracji przez specjalistów z certyfikatem ISF. Osoby te, przygotowane do profesjonalnego ustawiania urządzeń wideo, mogą wprowadzić do pamięci projektora dwa zestawy parametrów, odpowiadających za optymalizację jakości obrazu oglądanego w dzień i w nocy (tryby ISF Day & Night). Model InFocus IN83 sprawdzaliśmy z najnowszymi odtwarzaczami Blu-ray, które podobnie jak projektor, wyposażono w nowe gniazda HDMI 1.3. Obraz zachwycił nas jakością. Kolory były soczyste, przejścia tonalne idealnie płynne. Czerń to klasa sama w sobie. Ma dużą głębię i zróżnicowanie, jest świetna, nawet bez ustawienia dynamicznej przesłony. Należy szczególnie wyróżnić ostrość projektora. To zasługa rewelacyjnego obiektywu, jednego z najlepszych, z jakim mieliśmy do czynienia.

Informacje Polpak

tel. 022 3531414

http://www.polpak.com.pl

Cena 23 168 zł

Panasonic PT-AE2000E

Kontrast 16 000:1 Jasność 1500 ANSI lumenów Trwałość lampy bd. Rozdzielczość 1920x1080 pikseli Głośność 22 dB Złącza S-Video, kompozytowe, 2 komponentowe, VGA, 3 HDMI 1.3, RS232C

Kontrast 16 000:1 Jasność 1500 ANSI lumenów Trwałość lampy bd. Rozdzielczość 1920x1080 pikseli Głośność 22 dB Złącza S-Video, kompozytowe, 2 komponentowe, VGA, 3 HDMI 1.3, RS232C

Panasonic przeprowadził „lifting” swojego pierwszego projektora Full HD, modelu PT-AE1000E, który zdobył sporą popularność w Polsce i na świecie. Gwarantował obraz o bardzo dobrej jakości, a nowy model ustawia konkurencji poprzeczkę jeszcze wyżej. Stylistyka urządzenia nie zmieniła się i nadal wyróżnia się ono wśród innych stonowaną bryłą. Podczas gdy producenci dążą do tego, aby projektor przypominał element wyposażenia domu przyszłości, u Panasonica ma on kształt dużego szarego prostokąta. Wykonana z dobrych materiałów obudowa będzie mało widoczna w pomieszczeniu kina domowego, gdzie wystrój jest ciemny, ale trudno ją ukryć w pokoju o jasnych barwach. Producent powinien, naszym zdaniem, pomyśleć o wprowadzeniu wersji z białą obudową, co poszerzyłoby krąg potencjalnych odbiorców (tak zrobił m.in. koncern Mitsubishi, oferując biały i czarny projektor HC6000). Centralne miejsce w obudowie zajmuje potężny obiektyw o przybliżeniu 2x. Zarówno zoom, jak i ostrość reguluje się mechanicznie, za pomocą pilota. Przy nastawach trzeba spędzić trochę czasu, bo bezwładność mechanizmu automatycznego jest dość duża (trudno dobrać optymalne ustawienia zoomu i ostrości). Na górze znajdują się dwa pokrętła do fizycznej zmiany położenia obiektywu w pionie i poziomie. Regulacji dokonuje się bardzo wygodnie, precyzja jest większa niż w modelach konkurencji. Panasonica wyposażono w panele LCD o rozdzielczości 1920x1080 pikseli, a dodatkowo zastosowano technologię SmoothScreen, która sprawia, że spójność obrazu jest idealna. Dzięki filtrowi nie zauważysz pikseli, nawet patrząc na ekran z odległości kilku centymetrów. Obraz jest przy tym rewelacyjnie ostry.

Projektor ten ma jeden z najlepszych obiektywów, jaki do tej pory widzieliśmy. Szczególnie łatwo to zauważyć, wyświetlając obraz z komputera (pulpit systemu operacyjnego itp). W japońskim produkcie cały obraz jest doskonale ostry. Nowością w wersji PT-AE2000E jest zwiększenie jasności z oferowanych przez poprzednią wersję 1100 ANSI lumenów do 1500 ANSI lumenów. To widać już po pierwszym uruchomieniu projektora. Pomiary wykazują wzrost wydajności i bardzo dobrą kalibrację fabryczną. Użytkownik może przebierać w predefiniowanych ustawieniach, które są doskonale skonfigurowane. Purystom dążącym do idealnego balansu barw polecamy tryb Cinema1, w którym kolory mają wzorowe proporcje, choć jasność projektora spada mniej więcej do 400 ANSI lumenów. Jeśli w pokoju, w którym oglądasz film, nie panuje całkowita ciemność, to warto wybrać tryb Normal, oferujący akceptowalną charakterystykę barwową, a zwiększający jasność aż do 900 ANSI lumenów. Bez względu na tryb ustawienia jasności (maksymalny w ustawieniu Dynamic) projektor jest prawie bezgłośny. Wentylatory pracują tak cicho, że nawet przy standardowej jasności powodowany przez nie hałas nie jest głośniejszy niż szept. Wspaniałe są również barwy. Japończycy chwalą się, że dostrajali projektory w Hollywood, żeby idealnie dopasować odwzorowanie kolorów do nagrań źródłowych. Kolory w trybach kinowych są rzeczywiście wzorowe, pięknie nasycone, a przy tym naturalne. Głębia czerni jest rewelacyjna, a kontrast bardzo wysoki. Dynamiczna przesłona pracuje bezgłośnie. Projektor oferuje niebywałe możliwości konfiguracji i użytkownik z odpowiednim przygotowaniem ma szansę dostroić go wręcz perfekcyjnie. Nową funkcją PT-AE2000E jest tzw. split screen calibration. Pozwala ona osobom o mniejszym doświadczeniu obserwować, jak zmiana poszczególnych parametrów wpływa na jakość obrazu. Wyświetlając film, zaznacza się określony obszar na ekranie (np. połowę) i automatycznie jest on kopiowany, a dwa obrazy zestawiane są obok siebie. Zmiany ustawień są w czasie rzeczywistym nanoszone na jeden z dwóch obrazów. Dobre jest także wyposażenie w gniazda, obejmujące m.in. trzy wejścia HDMI. Pilot z wyświetlaczem LCD obsługuje również urządzenia innych marek.

Informacje Panasonic

tel. 0 801351903

http://www.panasonic.pl

Cena 10 599 zł