Klatka po klatce
-
- Jarosław Chrostowski,
- 01.04.2005
Animator DV to program do animacji poklatkowej, obsługujący jedno źródło wideo, na przykład kamkorder lub zwykłą kamerę internetową. Można go wykorzystać do zdalnego sterowania kamerą, w tym do wykonywania zdjęć w długich odstępach czasowych. Na płycie zamieszczamy w pełni funkcjonalna wersję, do zastosowań niekomercyjnych.
Animator DV to program do animacji poklatkowej, obsługujący jedno źródło wideo, na przykład kamkorder lub zwykłą kamerę internetową. Można go wykorzystać do zdalnego sterowania kamerą, w tym do wykonywania zdjęć w długich odstępach czasowych. Na płycie zamieszczamy w pełni funkcjonalna wersję, do zastosowań niekomercyjnych.
Tradycyjną animację poklatkową w środowisku animatorów uznaje się za sztukę trudną: mozolne fotografowanie scen klatka po klatce, precyzyjne przesuwanie kukieł i scenografii, a do tego sporo problemów z fotografowaniem i obrabianiem materiału filmowego. Te ostatnie kłopoty mają również fotografujący wszelkiego typu procesy, na przykład wzrost roślin. W obu wypadkach z pomocą przychodzi program AnimatorDV.
Animacja poklatkowa wymaga precyzyjnego ustawiania modeli, które animator cierpliwie fotografuje w kolejnych pozach. Tak powstały filmy z misiem Colargolem czy Uszatkiem, ale i niedawny przebój Uciekające kurczaki. Dzięki cyfrowemu wideo i takiemu oprogramowaniu, jak AnimatorDV, każdy posiadacz kamery i statywu może spróbować sił w animacji poklatkowej.
Kontrola nad studiem

Wygodnie i bez bałaganu na ekranie: wszystkie okna ustawień parametrów obrazu oraz dźwięku są nie tylko widoczne, ale i dostępne w trybie do edycji.
Nie tylko animacja

Jednoczesny podgląd kilku faz ruchu ułatwia przygotowanie następnej pozy.
Wykonane zdjęcie trafia do X-Sequenzera, gdzie realizuje się większość operacji na sekwencjach zdjęć. X-Sequenzer pozwala m.in. na wirtualne powielanie klatek za pomocą tzw. systemu referencyjnego: ten sam kadr może pojawiać się w wielu miejscach projektu, choć w rzeczywistości jest na dysku tylko jeden egzemplarz. Możliwe jest utworzenie długich sekwencji, w których rzeczywiste, sfotografowane klatki występują tylko co pewien czas. Stuklatkową sekwencję można utworzyć z 20 rzeczywistych kadrów; klatki pomiędzy nimi zostaną wypełnione klatkami wirtualnymi (x-klatkami), wyliczonymi na podstawie najbliższych, rzeczywistych klatek, pełniących w tym momencie funkcję swoistych klatek kluczowych. Ponieważ odtwarzanie projektu oraz eksportowanie danych do plików AVI lub programów Adobe Premiere i After Effects następuje na podstawie tak przygotowanej x-sekwencji, można uzyskać filmy dłuższe niż wynikałoby to z liczby sfotografowanych kadrów.
AnimatorDV oferuje wiele profesjonalnych funkcji, w rodzaju kluczy Chroma Key (tradycyjny "niebieski ekran") czy Difference Key, za pomocą którego można obserwować tylko poruszane obiekty. Opcje miksowania klatek pozwalające śledzić ewolucję ruchu w czasie, są rozbudowane i zawierają klasyczne tryby pracy: Normal, Darken, Lighten, Additive, Subtractive itp. Operacje edycyjne to: wklejanie kadrów w odwrotnej kolejności, kasowanie, powielanie i wymiana klatek. Są również narzędzia przyspieszające pracę z materiałem w dużej rozdzielczości. Dzięki Audioscope uzupełnia się film o dźwięki i fonemy.
Informacje Wróblewski Multimedia
Cena 199 USD (EDU/Personal), 699 USD (Professional +), 1499 USD (Film Producer)