Klienci wybierają Internet zamiast kablówki

Amerykańskie telewizje kablowe masowo tracą klientów. Powodem nie jest kryzys finansowy i szukanie oszczędności w każdym miejscu, a dynamiczny rozwój serwisów internetowych. To co oferuje płatna telewizja coraz częściej jest dostępne za darmo w Sieci.

"Jesteśmy zmuszeni przeprowadzić redukcję zatrudnienia. Ludzie nie będą wybierać płatnej telewizji skoro mogą mieć to samo za darmo przez Internet" - powiedział Glenn Britt, prezes Time Warner Cable, drugiego co do wielkości operatora kablowego w Stanach Zjednoczonych.

Time Warner Cable w ostatnim kwartale minionego roku utraciła blisko 120 tysięcy klientów i nikogo ta liczba nie powinna dziwić skoro filmy i programy telewizyjne są również dostępne on-line i to w takiej samej jakości.

Analitycy wymieniają kilka czynników, jakie decydują o obecnej sytuacji operatorów kablowych. Po pierwsze: dostęp do Internetu szerokopasmowego. Z raportu Pew Internet and American Life Project wynika, że 57% Amerykanów korzysta z takiej usługi w domu. Po drugie: wysokie opłaty za telewizje kablową. Według wyliczeń Federalnej Komisji Komunikacji w styczniu 2008 roku średni rachunek za telewizję kablową wynosił 85 dolarów, co oznaczało wzrost od 2006 roku o 21%.

"Są to czynniki, które zaczęły odgrywać wspólną rolę w jednym czasie. Tym razem Internet staje się prawdziwą alternatywą dla telewizji kablowej" - skomentował Bobby Tulsiani, analityk Forrester Research.

Inne badania wykazały, że większość osób w najbliższym czasie nie zrezygnuje z usług swojego dostawcy telewizji kablowej. Mimo to Internet zdecydowanie coraz chętniej jest wykorzystywany do oglądania filmów, zwłaszcza przez młodzież. Raport Pew Internet and American Life Project podaje, że około 72% osób wieku od 18 do 29 lat ogląda filmy wideo on-line i jedynie 34% osób wieku od 50 do 64. Wygląda na to, że jedynymi klientami operatorów kablowych wkrótce będą wyłącznie osoby starsze, lub pozbawione dostępu do Sieci.

Niektóre stacje telewizyjne próbują nie zauważać swojej sytuacji, a inne wręcz przeciwnie - zrobić na tym dobry interes. Przykładem serwisu z bezpłatnymi programami telewizyjnymi i filmami jest Hulu.com, który powstał ze współpracy stacji NBC i FOX.