Kombajny dają głos


Draytek Vigor 2930Vn

Kombajny dają głos

TRENDnet TVP-221H to duże i solidnie wyglądające urządzenie. Jest tylko jeden mały problem - bramka nie będzie współpracować z większością operatorów - nie wspiera bowiem powszechnie stosowanego protokołu SIP (wykorzystuje starszy standard H.323).

To najnowszy model z zaawansowanej serii Vigor 29xx. Dysponuje routerem z dwoma portami WAN, czteroportowym przełącznikiem, punktem dostępowym Wi-Fi, firewallem i bramką VoIP. Jedną z jego najciekawszych cech jest możliwość łączenia się z Internetem z dwóch niezależnych źródeł. Vigor 2930Vn potrafi zsumować pasma obu łączy lub w razie potrzeby wykorzystać drugie z nich jedynie jako backup pierwszego (można również uaktywniać drugie łącze tylko wtedy, gdy transfer pierwszym przekroczy poziom krytyczny, określony przez użytkownika). Warte zainteresowania i jeszcze rzadko spotykane w kombajnach z VoIP-em jest zastosowanie punktu dostępowego, pracującego w standardzie IEEE 802.11n (Draft-n), co umożliwia transfer nawet do 300 Mb/s. Konstruktorzy zaimplementowali ponadto funkcję serwer / klient VPN, pozwalającą utworzyć do stu jednocześnie działających tuneli VPN.

Atutem urządzenia jest także zaawansowane zarządzanie pasmem - można utworzyć czytelne reguły ruchu i - na przykład kierować preferowane pakiety VoIP jednym łączem WAN, a pozostałe (np. HTTP, FTP, SMTP) drugim. Dzięki temu transmisja głosu nie traci jakości nawet wtedy, gdy użytkownik podczas rozmowy ściąga dużo danych z FTP lub korzysta z aplikacji P2P.

Stanowiąca część kombajnu bramka VoIP pozwala na dwa jednoczesne połączenia głosowe realizowane przez Internet. Użytkownik może skonfigurować 12 kont SIP u różnych dostawców VoIP (to ważne, bo niekiedy są ograniczenia liczby usługodawców). Producent udostępnia funkcję Digit Map, która pozwala na mapowanie numerów wybieranych na klawiaturze telefonu. Dzięki temu możliwe jest określanie dla nich najtańszego operatora nawiązywanych połączeń (jednego z dwunastu operatorów SIP). Na przykład z abonentem dowolnej sieci komórkowej łączysz się za pośrednictwem operatora VoIP nr 1, a z użytkownikiem telefonu w stacjonarnej sieci PSTN - za pośrednictwem operatora VoIP nr 3. To bardzo wygodne rozwiązanie.

Oprócz wielu zalet omawiany model ma też wady. Nie zastosowano przydatnego, naszym zdaniem, portu FXO. W tym dość drogim i zaawansowanym urządzeniu brakuje nam też złączy USB, które umożliwiłyby korzystanie z serwera wydruku lub serwera plików (opisywany w ubiegłym roku model 2910 oferował te funkcje).

Szczególnie chwalimy Vigora 2930Vn za polską wersję językową konfiguratora, rzadkość w sprzęcie tego rodzaju.

Siemens Gigaset SX762 WLAN

Kombajny dają głos

Siemens Gigaset SX762 WLAN - kombajn dysponuje modemem, routerem, przełącznikiem, portem dostępowym Wi-Fi oraz bramką VoIP z dwoma portami XSF.

W tym kombajnie oprócz podstawowych urządzeń, np. routera czy przełącznika, zastosowano modem ADSL. Gigaset będzie działać także jako punkt dostępowy Wi-Fi (w standardzie IEEE 802.11b/g), którego użytkownik może ręcznie ustawić siłę emitowania sygnału (patrz ilustracja). Urządzenie dysponuje także portem USB, przez który podłącza się do niego pamięć flash lub drukarkę.

Kombajn Siemensa dysponuje dwoma portami FXS do podłączenia analogowych aparatów telefonicznych. Urządzenie pozwala na komunikację między telefonami wewnętrznymi, jak również na przełączanie między nimi rozmów przychodzących. Model Siemensa wyposażono w port FXO, który "wprowadza" do bramki stacjonarną linię miejską.

Co może być ważne, Gigaset SX762 pozwala na wyłączenie modemu i łączenie się z Internetem przez port WAN (staje się nim jeden z czterech portów LAN przełącznika).

Konfiguracja Gigaseta, podobnie jak wyżej opisanego modelu Drayteka, nie przysporzyła nam kłopotów. Panel zarządzania ustawieniami jest bardzo klarowny - poszczególne funkcje kombajnu zostały wyraźnie rozdzielone.

Przemysław Siwek, dyrektor rozwoju sieci IPFON, należącej do Inotel SA, o problemach w konfiguracji

Użytkownicy usług VoIP napotykają dwa rodzaje problemów. Pierwsze związane są najczęściej z nieodpowiednią konfiguracją usługi lub komputera przez użytkownika, drugie - z przepustowością łącza internetowego.

W pierwszej kategorii najczęściej zdarza się niepoprawne wpisanie danych dostępowych, np. zamiast nazwy i hasła konta SIP klienci zwykle wpisują dane logowania do panelu zarządzania kontem IPFON24. Pojawiają się także problemy z nawiązywaniem połączeń lub słyszalnością rozmówcy. Przyczyna jest zwykle bardzo łatwa do identyfikacji. Takie kłopoty pojawiają się np. wtedy, gdy port wykorzystywany przez telefonię internetową jest zablokowany przez firewall.

Spore problemy mogą się też wiązać z jakością łącza internetowego, która ma wpływ na jakość połączenia. Co prawda, telefonia internetowa nie wymaga dużej przepustowości, ale łącze musi być stabilne. Połączenie powinno utrzymywać się stale na poziomie minimum 50 Kb/s.

Wbrew pozorom, średnia przepustowość nie odgrywa żadnej roli w VoIP. Może ona w trakcie rozmowy wynosić nawet 6 Mb/s, ale każdy spadek poniżej 50 kb/s będzie odczuwalny. Obniży się jakość dźwięku, a głos stanie się "poszatkowany" i mechaniczny. W skrajnych wypadkach uniemożliwi to płynną konwersację. Pewnym rozwiązaniem problemu może być używanie kodeka głosowego g.729, który zużywa mniej pasma.

Jednym z problemów jest także niemożność łączenia się z numerami alarmowymi z powodu trudności ze zlokalizowaniem rozmówcy i tym samym z przekierowaniem zgłoszenia do najbliższej jednostki alarmowej. Jednak ten problem udało się nam wyeliminować z IPFON. Każdy klient podczas zakładania konta ustala centrum alarmowe właściwe dla miejsca korzystania z usługi. W momencie wybierania numeru 112 sprawdzamy, jaką lokalizację wskazał klient, i łączymy z odpowiednim centrum alarmowym. Klient ma także możliwość samodzielnej zmiany tych ustawień, np. gdy wyjeżdża z bramką VoIP do innego miasta.