Konkurenci webmaila - test programów pocztowych
-
- Wojciech Wowra,
-
- Robert Szyszka,
- 26.10.2010, godz. 12:42
Mimo popularyzacji sieciowych aplikacji e-mailowych klasyczne programy pocztowe nadal mają wierną rzeszę fanów. Desktopowe usługi są szybsze od sieciowych odpowiedników i do działania nie wymagają stałego dostępu do Internetu. Przetestowaliśmy najpopularniejsze programy do zarządzania pocztą elektroniczną
W czasach, gdy powszechnie stosowane są aplikacje sieciowe, komercyjny program do obsługi poczty musi oferować naprawdę unikalne funkcje, by zainteresować odbiorców. W naszym teście nie uwzględnialiśmy jednak aplikacji webowych takich, jak Gmail.
Według różnych badań największa część rynku programów pocztowych należy do aplikacji Microsoftu. Łącznie z wszystkich wersji Outlooka i Outlook Expressa korzysta prawie 40% badanych osób. Wynik ten bije na głowę nawet takie rozwiązania jak Gmail, pocztę Yahoo!, czy Hotmail, aplikacje na iPhona.
Microsoft Outlook 2010
Outlook 2010 to najnowsze wydanie rozbudowanego klienta pocztowego kierowanego do zaawansowanych użytkowników prywatnych oraz pracowników firm. To nie tylko klient pocztowy, ale również menadżer informacji osobistych (PIM). Jest składnikiem pakietu Office, choć można go również kupić oddzielnie. Oferuje szybki, wydajny interfejs oparty w całości na wstążkach.

Kolumnowy interfejs Outlooka 2010. U góry widoczne wstążkowe menu
Elastyczne narzędzie do tworzenia reguł pozwala precyzyjnie filtrować wiadomości, kasować je, przenosić, kopiować czy wysyłać automatyczne odpowiedzi. Dobrze spisuje się sortowanie, a wyszukiwarka porównywalna jest jakościowo z oferowaną przez sieciowego Gmaila. Rozbudowany menadżer kontaktów pozwala zapisać bardzo dokładne i rozbudowane informacje na temat adresatów.
W organizacji czasu pomaga użytkownikowi kalendarz oraz moduł zadań umożliwiający skonfigurowanie alarmów i powiadomień, nawet SMSowych. SMSów nie można jednak wysyłać do polskich odbiorców. Nowa wersja Outlooka radzi sobie z wyświetlaniem kanałów RSS, brakuje jej obsługi grup dyskusyjnych.
Największy nacisk w trakcie naszego testu położyliśmy na funkcje zarządzania wiadomościami pocztowymi. Sprawdzaliśmy sposób tworzenia reguł automatyzujących różne działania oraz ich możliwości. Istotne były dostępne sposoby filtrowania, sortowania i oznaczania e-maili. W dzisiejszych czasach do przeciętnego użytkownika przychodzi ich tak dużo, że bez sprawnego znakowania bardzo szybko w skrzynce pocztowej powstaje bałagan.
Nieodłącznym elementem każdego z programów powinna być też sprawnie działająca wyszukiwarka pozwalająca odnaleźć pojedynczą wiadomość otrzymaną na przykład od danego nadawcy, wysłaną bądź otrzymaną w określonym czasie, czy opatrzoną flagą lub etykietą. Wysoko punktowaliśmy możliwości formatowania poczty w tym między innymi zakres modyfikacji stylu i rodzaju czcionek, łatwość dodawania różnych obiektów, plików graficznych możliwość stosowania papeterii, czy różnych podpisów.
W zakresie obsługi i konfiguracji programów sprawdzaliśmy możliwości precyzyjnego dostosowania ich do potrzeb użytkowników oraz możliwości doboru parametrów pracy. Szczególny nacisk kładliśmy na obecność różnych kreatorów ułatwiających wykonywanie poszczególnych zadań i konfigurację aplikacji. Przecież program pocztowy do narzędzie dla przeciętnego użytkownika a nie tylko dla inżyniera czy informatyka.
Na nasze uznanie zasługiwały przyjazne menedżery kontaktów, funkcje obsługi grup dyskusyjnych i kanałów RSS, możliwość dodania wtyczek oraz skórek. Istotne były takie narzędzia do zarzadzania czasem, jak kalendarz i moduł zadań. Nie zapomnieliśmy o ocenie filtra antyspamowego, w który powinien być wyposażony każdy program do obsługi poczty elektronicznej.