Konsumenci z głową

Polscy konsumenci wyjątkowo inteligentnie prowadzą grę ze sprzedawcami. W rankingu Future Foundation uplasowaliśmy się na 1. miejscu w Europie pod względem wartości "zakupowego IQ", wykazując mistrzostwo w zakresie samokontroli przy zakupach i testowania nowych produktów.

Polscy konsumenci uzyskali najlepszy wynik ogólny w testach "zakupowego IQ", badania konsumentów przeprowadzonego w 9 krajach Europy przez ośrodek badań i prognozowania rozwoju The Future Foundation na zlecenie Visa UK. Polacy zostali sklasyfikowani na czele europejskiego rankingu przed, kolejno, Francją, Czechami, Niemcami, Szwecją, Węgrami, Hiszpanią, Włochami i Wielką Brytanią.

Badanie obejmowało pięć kategorii zakupowej inteligencji: oszczędność, samokontrola, otwartość na próbowanie nowych produktów, porównywanie produktów (w sklepie i w internecie) oraz zdobywanie informacji o artykułach przed zakupem. Z badania wynika, że Polacy dokonujący codziennych zakupów radzą sobie doskonale w trzech kategoriach; w dwóch są nieco słabsi:

@ samokontrola (1. miejsce)

@ próbowanie nowych produktów (1. miejsce)

@ porównywanie produktów (3. miejsce)

@ zdobywanie informacji o produktach (7. miejsce)

@ oszczędzanie pieniędzy (7. miejsce).

Polacy najrzadziej wydają pieniądze pod wpływem impulsu. Dużą odporność na nieplanowane zakupy wykazują także Włosi i Hiszpanie. W obliczu atrakcyjnej promocji czy innego impulsu bezradni okazują się Węgrzy i Szwedzi. Pomimo tego konsumenci z tych dwóch nacji są najbardziej oszczędni. Najmniej liczą się z pieniędzmi Brytyjczycy i Włosi.

Polacy najbardziej są też skłonni eksperymentować z nowymi produktami. Najbardziej przywiązani do marek są natomiast Węgrzy i Brytyjczycy. Brytyjczycy okazali się natomiast najlepsi w porównywaniu różnych produktów w sklepach. Najmniej przejmowali się porównywaniem produktów i ich cen Hiszpanie i Niemcy. Niemcy i Węgrzy są za to najbardziej zaawansowani pos względem zbierania informacji o produktach przed zakupem. Najmniej uwagi poświęcają temu Brytyjczycy i Hiszpanie.

Badanie wykazało, że kobiety i mężczyźni mają równy ogólny iloraz zakupowej inteligencji. Mężczyznom łatwiej przychodzi unikanie zakupów impulsowych, natomiast kobiety bardziej świadomie trzymają wydatki w ryzach. Mężczyźni z większą chęcią zdobywają informacje o produktach i porównują je, zarówno przed zakupami, jak i w ich trakcie.

Badanie pokazuje, że najbardziej inteligentni kupujący skrupulatnie zbierają informacje przed dokonaniem zakupu. Osoby o niskim "zakupowym IQ" nie potrafią wyznaczyć sobie budżetu na zakupy, regularnie ulegają pokusie zakupów impulsowych i rzadko zbierają informacje. Zakupową inteligencją wykazujemy się przede wszystkim przy zakupie urządzeń elektronicznych i telefonów komórkowych. Najmniej IQ wykazujemy przy zakupach żywności i odzieży, zakupy te z natury mają charakter impulsowy.