Kosmos – niesamowity deszcz na Jowiszu

Jowisz to wyjątkowa planeta, na której występują równie wyjątkowe opady. Bynajmniej, nie składają się one z wody. Sprawdź, najnowsze doniesienia naukowców

Jowisz to jedna z planet, będących w ostatnim czasie popularnym obiektem zainteresowania wszelkiej maści badaczy. Choć jej znaczna odległość od Ziemi nastręcza pewnych trudności, to zdecydowanie nie odstrasza, dzięki czemu możemy cieszyć się kolejnymi odkryciami z nią związanymi. W ostatnim czasie udało się m.in. zarejestrować zjawisko Zorzy polarnej na Jowiszu, która w niczym nie przypomina swojego ziemskiego odpowiednika. Z kolei opublikowane niedawno zdjęcia planety, zrobione jednego dnia przy użyciu różnych metod i narzędzi, robią niesamowite wrażenie.

jowisz, kosmos, nauka, Lawrence Livermore National Laboratory, Marius Millota, opady, planeta, powierzchnia planety, deszcz, hel, wodór, deszcz na jowiszu, na jowiszu pada hel, układ słoneczny badania, naukowiec, przestrzeń kosmiczna, badania, atmosfera, internet

Teraz natomiast, nowe doniesienia pojawiły się na łamach Nature i dotyczą opadów na Jowiszu. Wbrew pozorom, rozpracowanie tego zjawiska nie jest sprawą prosta, bowiem planetę otacza gęsta warstwa chmur, które uniemożliwiają badanie struktur oraz procesów zachodzących pod nimi i na powierzchni planety.

Posiadając jednak niezbędne dane, m.in. na temat składu atmosfery Jowisza, a także ciśnienia i temperatury panujących na planecie, naukowcy przeprowadzili wyjątkowy eksperyment. Zespół badaczy z Lawrence Livermore National Laboratory, pod przewodnictwem Mariusa Millota ustalił w jego trakcie, iż prawdopodobnie na Jowiszu pada deszcz helu.

Dzieje się tak dlatego, ponieważ hel oraz wodór są głównymi składnikami atmosfery Jowisza, natomiast działanie ciśnienia panującego na planecie i ekstremalnie wysokich temperatur może sprawiać, że hel oddziela się od wodoru i staje się od niego cięższy, po czym spada na powierzchnię Jowisza.

Warto też wspomnieć, że wkrótce też Rosja zamierza badać Jowisza i w tym celu... wyśle w przestrzeń kosmiczną reaktor jądrowy (więcej na ten temat znajdziecie tutaj).