Kosmos – zaobserwowano odradzanie się atmosfery na jednej z planet spoza układu słonecznego

Teleskop Hubble’a zarejestrował odtwarzanie atmosfery na planecie GJ 1132 b, znajdującej się poza układem słonecznym. To niezwykłe odkrycie.

Eksploracji i badań kosmosu ciąg dalszy. Nie milkną echa związane z planetami oraz satelitami układu słonecznego czyli m.in. Marsem, Wenus i Księżycem, a tu mamy kolejne ciekawe odkrycie. Tym razem, o zdecydowanie dalszym zasięgu.

Dotyczy ono planety GJ 1132 b, która znajduje się w odległości około 41 lat świetlnych od Ziemi. Spory kawałek, prawda? Zajmujący się obserwacją znajdujących się daleko od naszego globu planet – teleskop Hubble’a, zarejestrował właśnie ciekawe zjawisko. Okazuje się, że ten daleki sąsiad Ziemi rozpoczął samodzielne tworzenie atmosfery. Dowodem na to jest porównanie obecnych obserwacji GJ 1132 z tymi, przeprowadzonymi w 2017 roku. Można zapytać, co właściwie w tym takiego wyjątkowego?

Planety bez atmosfery, a GJ 1132 b

W kosmosie zaobserwowano już sporą ilość planet mających niegdyś atmosferę, która jednak z czasem zanikła. Posiadanie atmosfery nie jest bowiem oczywiste, a do jej utrzymania potrzeba m.in. silnego pola magnetycznego tak, jak ma to miejsce w przypadku Ziemi, niestety bywa tak, że pole to z czasem zanika i wraz z nim atmosfera. Tak było choćby w przypadku Marsa, który utracił te przymioty około czterech miliardów lat temu.

GJ 1123 b, atmosfera, odtwarzanie atmosfery, układ słoneczny, ziemia, mars, teleskop Hubble’a, naukowcy, planeta, odkrycie, kosmos, gj1123b,

Czy możliwe, że Mars także odtworzy kiedyś atmosferę?

Ciała niebieskie, nieposiadające swojej atmosfery, są często nieco ignorowane przez badaczy i uważane za nudne (bez atmosfery nie jest możliwe np. pojawienie się żywych organizmów). Ten przypadek jest jednak zupełnie inny. Naukowcy są bowiem przekonani, że GJ 1123 b miała niegdyś atmosferę, która podobnie jak w wielu innych przypadkach została zniszczona. Teraz jednak planeta samodzielnie ją odtwarza i to właśnie jest fascynujące, ponieważ nigdy wcześniej nie zaobserwowano takiego zjawiska.

Nowe narzędzia to nowe perspektywy

W badaniach nad tym zagadnieniem może pomów m.in. teleskop Webba, który ma zostać wystrzelony w przestrzeń kosmiczną jeszcze w tym roku, na jesieni. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem to możliwe, że ziemscy badacze w przyszłości będą mieli okazję obserwować także zachodzenie procesów geologicznych, co byłoby pierwszym takim przypadkiem w kontekście planety spoza Układu Słonecznego.