Kosmos - zarejestrowano niesamowite zjawisko na Jowiszu

Po raz pierwszy w historii udało się zarejestrować zorze polarną na Jowiszu. Niezwykłe zjawisko znacznie różni się od ziemskiego odpowiednika.

Kosmicznych doniesień ciąg dalszy. Po kolejnych doniesieniach z powierzchni Marsa, wyjątkowym zdjęciu planety Wenus czy odkryciu nieznanych dotąd form życia na stacji kosmicznej, przyszła kolej na kolejnego mieszkańca Układu Słonecznego – planetę Jowisz.

Różnorodność otaczających Ziemię planet może zachwycać, a każda z nich jest wyjątkowa i fascynująca na swój własny sposób. Jowisz nie stanowi w tym zestawieniu wyjątku i powiedzieć, że znacząco różni się on od Ziemi to jak nie powiedzieć nic. Planeta ta wyróżnia się spośród innych szczególnie jedną, wyjątkową cechą (poza ogromnymi rozmiarami i pierścieniami oczywiście): generuje najpotężniejsze zorze polarne w całym Układzie Słonecznym.

To wyjątkowe zjawisko zostało po raz pierwszy w historii zarejestrowane, w wszystko dzięki znajdującej się „w okolicy” sądzie kosmicznej Juno. Nie tylko nagrano to niewidoczne gołym okiem zdarzenie, ale udało się również zarejestrować genezę jego powstawania. Jest ona jednak niewidoczna dla ludzkiego oka, a jej zarejestrowanie udało się jedynie dzięki światłu ultrafioletowemu, czego efekt możecie zobaczyć na poniższym materiale.

Choć nazwa „zorza polarna” przywodzi na myśl przepiękne barwy pokazujące się na ziemskim niebie w „polarnych obszarach” naszej planety, to w przypadku Jowisza można się zdziwić. Bowiem zjawisko pojawiające się na tej planecie różni się od naszego diametralnie.

Przede wszystkim, zorza ziemska powstaje dzięki cząsteczkom wiatru słonecznego, ma niestabilną formę i może być z łatwością obserwowana gołym okiem. Zorza z Jowisza natomiast, powstaje za sprawą połączenia gazów znajdujących się w górnej części atmosfery planety z deszczem elektronów, pochodzącym z jednego z księżyców Jowisza – Io. Gdy zjawiska te zmieszają się i zaczną na siebie oddziaływać – powstaje wyjątkowa zorza polarna.

Trzeba jednak przyznać, że zorza polarna występująca na Ziemi to bardziej spektakularne widowisko.

Przypominamy, że poza naszym Układem Słonecznym także dzieje się wiele ciekawych rzeczy. Przykładem może być przełomowe odkrycie, dotyczące odradzania się atmosfery na jednej z planet odległych planet, które wiąże się z intrygującymi perspektywami.