Kupuj online... ale z głową!
-
- Daniel Cieślak,
-
- Dariusz Utracki,
- 02.11.2004, godz. 15:24
Zainteresowanie e-sklepami cały czas rośnie - wydaje się, że nie przeszkodzi temu nawet opublikowany niedawno, krytyczny raport UOKiK-u na temat polskich sklepów internetowych. Postanowiliśmy sami sprawdzić, jak to jest z polskimi e-sklepami - dlatego wzięliśmy pod lupę kilkanaście wybranych sklepów, oferujących sprzęt komputerowy. W poniższym tekście znajdziecie także wiele wskazówek, które pozwolą wam tanio, szybko i bezpiecznie robić zakupy w Sieci...

Nie daj się wykorzystać, bądź sprytniejszy od oszusta - skorzystaj z naszych doświadczeń. Pod lupę wzięliśmy te bardziej i mniej popularne sklepy internetowe, oferujące klientom podzespoły komputerowe.
Zobacz również:
- Ile trwa dostawa PlayStation 5? Sklepy nam odpowiedziały! (02.05.2023)
- Światowej klasy sprzęt w promocji na Amazon - taniej go nie znajdziesz
Polskimi sklepami internetowymi zajęły się ostatnio Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (który wydał raport "E-commerce") oraz firma Janmedia Interactive, która zbadała funksjonalność polskich sklepów internetowych.
1. Zawsze porównuj ceny jak największej ilości sklepów internetowych - zbyt pochopna decyzja o zakupie może nas dużo kosztować (tu przydatny może się okazać np. serwis www.Skapiec.pl)
2. Po wyborze sklepu, spróbujmy zebrać jak najwięcej informacji na jego temat - na przykład na grupach dyskusyjnych USENET albo na forum PC World Komputera. Może się okazać, że mimo niskiej ceny, sklep słynie z np. niedotrzymywania określonych terminów, itp.
3. Szczególną uwagę zwróć na promocje - może się okazać, że to jedynie chwyt marketingowy, a poszukiwany towar, o dużo niższej cenie znajdziemy w innym sklepie, bez obniżki cenowej.
4. W kalkulacjach opłacalności kupna towaru poprzez Internet, pamiętaj o kosztach wysyłki. Może się okazać, że tańszym rozwiązaniem będzie skorzystanie z usług tradycyjnego sklepu.
5. Zwróć uwagę na to, czy towar jest dostępny w magazynie sklepu (informacja ta najczęściej podana jest w opisie towaru), może się bowiem okazać, że jego dostawa jest planowana dopiero za miesiąc.
6. Ostrożnie traktuj sklepy, które nie podają żadnych danych kontaktowych - mogą to być oszuści.
7. Przed dokonaniem transakcji przez Internet, koniecznie zadbaj o bezpieczeństwo swojego komputera - w przeciwnym wypadku, numer Twojej karty płatniczej może dostać się w niepowołane ręce.
8. Nie wpadaj w rutynę - to, że jeden produkt w ofercie danego sklepu jest najtańszy, nie znaczy wcale, wszystkie inne kupisz tu w równie korzystnej cenie.
Drugie opracowanie - Raport z badania funkcjonalności polskich sklepów internetowych - ma inny charakter. Firma Janmedia Interactive zdecydowała się na zbadanie funkcjonalności, użyteczności i skuteczności polskich e-sklepów. Główny wniosek z raportu jest taki, że właściciele polskich e-sklepów zdają się nie dostrzegać faktu, iż w polskim Internecie pojawia się coraz więcej nowych, niedoświadczonych użytkowników, dlatego też sklepy internetowe powinny oferować im jak najwięcej możliwości zdobycia informacji o ofercie sklepu oraz warunkach obsługi. Tak się niestety nie dzieje - we wszystkich zbadane przez Janmedia sklepach można było skontaktować się z obsługą poprzez e-mail, ale już tylko 85% oferowało możliwość kontaktu telefonicznego (zaś jedynie 7,1% - bezpłatną infolinię). Zaledwie 35,7% sklepów ma na swoich stronach pomoc do interfejsu (czyli dokładną 'instrukcję obsługi' sklepu), zaś jedynie 14,3% - tak przydatną na niedoświadczonych lub starszych użytkowników - mapę strony.

Źródła informacji dla klienta według Janmedia Interactive
Autorzy opracowania zwracają również uwagę, iż nie wszystkie polskie e-sklepy oferują tak oczywisty, wydawałoby się, mechanizm jak... wyszukiwarka produktów (miało ją 78,6% zbadanych sklepów - tylko 37,5% dysponowało opcją zaawansowanego wyszukiwania). 60,7% zbadanych serwisów oferowało użytkownikom możliwość personalizowania strony, 39,4% - pobierania katalogu produktów, zaś jedynie 35,7% - opcję 'Poleć produkt znajomemu'. W raporcie znajdujemy również informacje o tym, jakie zabiegi marketingowe stosują polskie e-sklepy - okazuje się, że najbardziej popularnymi metodami zdobywania lojalności klientów są Wyprzedaże (organizuje je 57,1% badanych sklepów), wręczanie upominków (50%) oraz wszelkiego rodzaju Programy lojalnościowe.

Funkcjonalności oferowane klientom według Janmedia Interactive
W podsumowaniu raportu czytamy, że w chwili obecnej polskie rozwiązania e-commerce (czyli, w tym przypadku - badane e-sklepy) charakteryzują się niewielką skuteczności - to znaczy, że jedynie niewielki odsetek - ok. 3% - osób przeglądających zasoby danego serwisu, dokonuje w nim zakupów. Zdaniem autorów opracowania, to dobra wiadomość - oznacza bowiem, że skuteczność i popularność polskich e-sklepów będzie rosła.
Atrakcyjne ceny
Cena produktu to jeden z najważniejszych czynnikiem, wpływającym na wybór klienta. Nie inaczej jest w przypadku sklepów komputerowych funkcjonujących w Sieci - większość z nich kusi kupującego "dobrą" ceną, licznymi i "wyjątkowymi" promocjami, obniżkami przy zakupie większej ilości towaru, darmową dostawą do domu, itp. Jednak - tak jak w przypadku tradycyjnych sklepów - często "kuszenie" to nie musi wiązać się z rzeczywistymi korzyściami dla klienta. Dlatego zawsze pamiętajcie o sprawdzeniu, czy dany towar - nawet jeśli właśnie przeceniono go o 50% - aby na pewno nie jest tańszy u konkurencji...

1. Komputronik.pl
2. Sklep Internetowy WGK
3. 1KLIK.pl
Dokupując zakupu za pośrednictwem jakiegokolwiek sklepu w Internecie, w kalkulacji kosztów i zysków, należy uwzględnić opłatę za wysyłkę. Zazwyczaj stosuje się dwie formy wysyłki - Pocztą Polską, bądź przesyłką kurierską. Korzystniejszym dla portfela rozwiązaniem jest skorzystanie z usług rodzimego listonosza - wysyłka za pobraniem paczki o wartości 300 zł o wadze 3 kg tzw. priorytetem kosztować będzie 13,50 zł. Opłata ta nie jest duża, jednak, jak przyznają sami sprzedawcy, nie jest ona najbezpieczniejsza - znane są przypadki zwyczajnego "zgubienia" przesyłki, jej uszkodzenia, bądź nawet splądrowania zawartości paczki (trzeba jednak przyznać, że to ostatnie zdarza się ostatnio niezwykle rzadko). Przesyłki wysłane za pośrednictwem firmy kurierskiej są dużo bezpieczniejsze, ich dostarczenie odbywa się bardzo szybko (zazwyczaj w przeciągu 24 godzin), ale, niestety, koszt skorzystania z tej metody jest dużo wyższy. Opłata za paczkę o ciężarze 3 kilogramów wyniesie 26,50 zł + koszt ubezpieczenia (dla przesyłki o wartości do 50 000 zł będzie to 2 zł).
Płatności
Polskie internetowe sklepy komputerowe starają się nie odbiegać od norm "zachodnich" - ich zalety to profesjonalny wygląd, często rozbudowane możliwości personalizacji witryny, możliwość łatwego kontaktu z konsultantem itd. Jednak w wielu przypadkach rodzime e-sklepy wydają się ignorować wygodne elementy handlu elektronicznego. Szczególnie zaskoczyły nas możliwości zapłacenia sklepowi za zakupiony towar, a dokładniej - ich mały wybór.
W przeciętnym polskim sklepie internetowym praktykowane są jedynie dwie metody płatności, czyli kosztowna usługa "za pobraniem" oraz niebezpieczny (ze względu na ewentualne problemy w odzyskaniu pieniędzy, jeśli sprzedawca okaże się nieuczciwy) przelew bezpośrednio na konto przed otrzymaniem produktu.
Niestety, trudno jest znaleźć w Internecie sklep oferujący nowoczesne formy płatności, czyli na przykład bardzo popularną na zachodzie płatność kartą płatniczą. Ku naszemu zdumieniu, tylko jeden sklep - Uno.pl - zaoferował swoim klientom możliwość zapłaty za produkt taką formą płatności. Niezbyt przystępnym rozwiązaniem jest też propozycja sklepu znajdującego się pod adresemhttp://www.age.pl, który daje możliwość zapłaty kartą, ale... w siedzibie sklepu. Powodem takiej sytuacji może być wysoki koszt obsługi takiego systemu. Dlatego właściciele polskich sklepów w Sieci rezygnują oni z niego, ze względu na chęć utrzymania jak najniższych cen za oferowane podzespoły. Na szczęście, sytuacja wydaje się bardzo powoli zmieniać - spośród testowanych sklepów, te dostępne pod adresamihttp://1klik.pl orazhttp://www.abcpc.pl poinformowały o trwających przygotowaniach do wprowadzenia takiego systemu płatności.
Bezpieczeństwo
Dokonując transakcji za pośrednictwem Sieci należy pamiętać o zagrożeniach, które mogą zmniejszyć przyjemność korzystania z tej wygodnej formy zakupów - mowa tu nie tylko o bezpieczeństwie w rozumieniu informatycznym, ale także zwykłej nieuczciwości właścicieli sklepów internetowych.
O bezpieczeństwo komputera, z którego dokonywany jest zakup, trzeba szczególnie zadbać szczególnie, jeśli do zapłaty wykorzystana będzie karta płatnicza. W Internecie krąży obecnie bardzo wiele złośliwych programów, których działanie opiera się na przechwytywaniu i wysyłaniu hakerowi numerów płatniczych kart płatniczych właściciela zainfekowanego komputera, co może doprowadzić do nieokreślonych strat finansowych. Przed dokonaniem takiej transakcji zalecanym jest zadbać przynajmniej o minimum bezpieczeństwa komputera osobistego (uaktualniony system, firewall i program antywirusowy to absolutne minimum).
Przegląd oferty wybranych sklepów internetowych