Laptopy zmniejszą sprzedaż tabletów?

Przyjęło się już uważać, że tablety odbierają klientów komputerom PC i obniżają ich sprzedaż. Prezes Apple, Steve Jobs ogłosił już nawet erę "post-PC". Okazuje się jednak, że jest jeszcze inna możliwość. Upodabnianie się tabletów i laptopów może prowadzić do powstania ultracienkich, dotykowych notebooków, które podważą sens istnienia tabletów.

Coraz popularniejsze są bardzo cienkie i lekkie laptopy oraz połączenia laptopów i tabletów takie jak Asus Eee Pad Transformer lub Lenovo Idea Pad U1.

Trudniejsze robi się też wskazanie elementów, którymi różnią się tablety i notebooki. Oczywiście wyznacznikiem może być klawiatura lub jej brak oraz ekran dotykowy, ale i z tym bywa różnie (patrz wyżej wymienione urządzenia). Granica między tymi produktami zacierana jest też przez ultracienkie i lekkie laptopy oraz tablety, których moc obliczeniowa stale rośnie.

W serwisie allthingsd.com pojawiła się wypowiedź analityka z Bernstein Research. Toni Sacconaghi wierzy, że przenośne urządzenia łączące w sobie cechy tabletu i notebooka mogą prowadzić do zmniejszenia ilości sprzedawanych tabletów. Innymi słowy komputery PC nie zostaną pokonane przez tablety, a raczej mogą się wspólnie z nimi przekształcić w nowe urządzenia hybrydowe, które w rezultacie mogą wyprzeć tablety z rynku.

Prognoza ta jest niewątpliwie interesująca, ale wydaje się, że komputery stacjonarne, laptopy i tablety jeszcze przez dłuższy czas będą współegzystować. W obecnej formie tablety nie przejmą roli komputera PC, ale faktycznie ich pojawienie się na rynku dało pewien impuls do dalszego rozwoju w komputeryzacji.