Lex Uber oficjalnie - sprawdzamy, o ile podrożały przejazdy

Po niemalże półrocznym opóźnieniu Lex Uber wchodzi w życie. Co zmieniają nowe przepisy dotyczące przewozu osób? Jak wzrosną ceny za przejazdy?


Lex Uber to ustawa, o której głośno było kilka miesięcy temu. W związku z panującą sytuacją epidemiologiczną wprowadzenie jej w życie przedłużyło się. Oficjalnie Lex Uber obowiązuje od 1 października 2020 roku i zmienia dosyć dużo na rynku tanich przewozów osób.

Uber
Źródło:  Dan Gold/Unsplash

Uber

Źródło: Dan Gold/Unsplash

Najnowsze przepisy o transporcie drogowym, które znajdują się w Lex Uber praktycznie zrównują Ubera i Bolta z korporacjami taksówkarskimi. Oznacza to nowe wymagania oraz możliwości, które znacząco wpływają na sposób funkcjonowania tych podmiotów.

Zobacz również:

  • Pierwsze latające taxi firmy Archer
  • Bolt Drive rusza, wypożycz auto na minuty

Co się zmienia?

Dotychczas Uber oraz Bolt według prawa nie były taksówkami. Tani przewóz osób nie wymagał posiadania licencji, co rozzłościło taksówkarzy i doprowadziło do licznych protestów. Od 1 października 2020 roku kierowcy Ubera i Bolta muszą posiadać normalne licencje na przewóz osób. Dodatkowo pojawiło się nowe oznakowanie pojazdów oraz konieczność wyposażenia w taksometry.

Z drugiej strony po zmianach kierowcy mogą liczyć na napiwki oraz korzystać z wszystkich udogodnień dla taksówek - postojów i wjazdów do stref ograniczonego ruchu.

Zmiany te odczują przede wszystkim nasze portfele. Samo korzystanie z Ubera czy Bolta nie zmieni się praktycznie wcale poza jednym drobnym aspektem. Po uruchomieniu aplikacji zobaczymy, że nasz przejazd będzie znacznie droższy.

Ile to kosztuje?

Z pewnością Uber i Bolt nie są już atrakcyjnymi alternatywami dla taksówek. Sprawdziłem, ile kosztują aktualnie przejazdy na często uczęszczanych przeze mnie trasach. Pamiętam dokładnie ceny, jakie płaciłem za Ubera i Bolta przed wejście w życie Lex Uber. Nowe przejazdy są około 2x droższe.

Dla przykładu posłużę się dwoma trasami i porównam aktualne ceny Ubera i Bolta.

Pierwsza trasa to przejazd w Krakowie z Rakowic do Miasteczka Studenckiego AGH. Druga podróż to przejazd z ulicy Twardej w Warszawie na Pragę Północ.

W przypadku Krakowa za przejazd przed zmianą prawa płaciłem około 10-12 zł (w nocy od 16 zł do 18 zł). Obecnie przejazd ten w dzień wyceniany jest na 16,73 zł w Uberze oraz 15.29 zł w Bolt.

Uber w Krakowie

Uber w Krakowie

Bolt w Krakowie

Bolt w Krakowie

Drugi przykład jest jeszcze ciekawszy. Przed zmianą prawa za przejazd w Warszawie płaciłem 10-13 zł. Obecnie Uber proponuje tą samą trasę za 18,12 zł, a Bolt za aż 28,46 zł.

Bolt w Warszawie - przejazd z Centrum na Pragę Północ

Bolt w Warszawie - przejazd z Centrum na Pragę Północ

Uber w Warszawie

Uber w Warszawie

Jak widać powyżej ceny wzrosły zauważalnie, a na dodatek w Warszawie podwyżka jest praktycznie dwukrotna. Zwrócić należy uwagę również na fakt, że ceny nie są stałe i zależą od natężenia ruchu oraz pory i dnia tygodnia.

Czy Uber i Bolt nadal są opłacalne?

Odpowiedź na to pytanie jest niejasna. Z jednej strony Uber i Bolt są znacznie droższe niż dotychczas, ale nadal o kilka złotych tańsze od taksówek. Zainteresowane osoby nadal będą korzystać z Ubera i Bolta, ale część osób przesiądzie się do komunikacji miejskiej, własnych aut lub na hulajnogi/rowery. Atrakcyjną alternatywą może okazać się miejski carsharing.

Zmiana z pewnością będzie odczuwalna dla każdego użytkownika Bolt i Uber. Taksówkarze są zadowoleni, ale w niedalekim okresie czasu korporacje taksówkarskie będą musiały zainwestować w rozwój nowoczesnych aplikacji, aby przyciągnąć do siebie młodszych użytkowników. Z pewnością konkurencja pozytywnie wpłynie na rynek przewozów osobowych.