MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

zdj. Brad Chacos

Możliwości karty GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G to doskonały przykład synergii między technologiami oferowanymi przez Nvidia, a rozwiązaniami inżynieryjnymi od MSI. Połączenie to sprawia, że mamy do czynienia z jednostką bliską ideałowi.

Trudna sytuacja na rynku, która sprawia, że nawet najwolniejsze karty graficzne sprzedawane są często w cenie dwukrotnie wyższej, może powodować frustracje. Zwłaszcza wśród użytkowników, którzy czekają na wymianę swojego układu od roku czy dłużej. Zatem gdy zgłosiło się do nas MSI i zaproponowało możliwość sprawdzenia karty GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio, postanowiliśmy podejść to tego tematu trochę inaczej. Zamiast prezentować wam wydajność, układu, którego dostępność w cenie detalicznej jest ograniczona, postanowiliśmy wykorzystać okazję do zaprezentowania technologii wspieranych przez karty Nvidii, które w klasycznej recenzji są niesłusznie traktowane po macoszemu.

Zanim jednak omówimy wspierane rozwiązana zobaczymy jaka kartę otrzymaliśmy.

MSI Nvidia GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G - Budowa

To co wyróżnia kartę MSI Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio 12G, od innych konstrukcji dostępnych na rynku to jej wielkość. Karta jest przeogromna. Ta ważąca ponad 1,5 kg konstrukcja na pewno będzie wymagała użycia dołączonego od zestawu wspornika. Upewnijcie się również, że zmieścicie w swojej obudowie kartę która zajmuje 3 sloty i mierzy 32,4 cm długości. Rozmiary te wynikają z zastosowania przez MSI autorskiego PCB oraz bardzo rozbudowanego systemu chłodzenia.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

karta jest wyposażona w 3 wentylatory TORX 4.0 |zdj. Brad Chacos

Karta Gaming X Trio została wyposażona w najnowszy system chłodzenia TRI FROZR. Konstrukcja otrzymała 3 wentylatory TORX 4.0. Dysponują one łożyskami klukowymi, ale tym co je wyróżnia to połączanie łopatek w pary. Dzięki temu zabiegowi MSI jest wstanie zapewnić, wyższe ciśnienie statyczne (skoncentrowany strumień tłoczonego powietrza), przy zachowaniu niskiego poziomu generowanego hałasu. Wentylatory dodatkowo pracują w trybie półpasywnym i są załączane dopiero przy większym obciążeniu.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

Sam system chłodzenia jest rozbudowaną wersją znanego i wysoko ocenianego TWIN FROZR (wyposażonego w dwa wentylatory). Nic więc dziwnego, że układu chłodzenia dostępny na RTX 3080 Ti Gaming X Trio jest wyposażony w rozwiązania dostępne dla jego ósmej odsłony. Przede wszystkim radiator otrzymał siedem, poddanych precyzyjnej obróbce mechanicznej, heatpipów(CORE PIPE) odpowiedzialnych za rozprowadzanie ciepła na całej długości radiatora. Dzięki temu uzyskano prostokątny przekrój rurek, co zapewnia lepszy kontakt z rdzeniem karty graficznej. Finy radiatora, posiadają faliste krawędzie, co skutkuje zmniejszeniem generowanego przez kartę hałasu. Dodatkowo są one wyposażone w specjalne deflektory, które zapewnią dodatkową powierzchnię oddawania ciepła, ale również kierują strumień powietrza pochodzący z wentylatorów TORX 4.0 w obszary gdzie jest on najbardziej potrzebny. Aby jeszcze lepiej odprowadzić ciepło, MSI zdecydowało się na zastosowanie w pełni metalowego backplate - tego samego co w RTX 3090. W stosunku do osłony wykonanej z tworzywa sztucznego z zawartością grafenu, występującego w pozostałych kartach serii Gaming X, powinniśmy zauważyć wyraźną różnicę w temperaturach.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

metalowy backplate|zdj. Brad Chacos

Jak już wspomnieliśmy RTX 3080 Ti Gaming X Trio bazuje na autorskiej konkokcji płytki drukowanej. Czarne PCB jest współdzielone między najwydajniejsze karty graficzne tego producenta i znajdziemy je zarówno w RTX 3080 jak i RTX 3090, a konkretnie modelach należących do serii Gaming i Suprim . W celu poprawy i lepszego rozprowadzania ciepła, MSI zdecydowało się na zastosowanie dwóch warstw o zwiększonej ilości miedzi. RTX 3080 Gaming X dysponuje pokaźna, 16-fazową sekcja zasilania wyposażoną w 50 A przetworniki DrMoss. Limit mocy karty wynosi 350 W jednak możemy go zwiększyć o dodatkowe 9% do poziomu 380 W dzięki oprogramowaniu MSI Afterburner. Do zasilania potrzebujemy zasilacza o mocy min. 750 W i niestety aż 3 wtyczek 8-pinowych.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

do zasilania potrzebujemy 3 wtyczek PCIe|zdj. Brad Chacos

Nvidia GeForce RTX 3080 Ti zbudowany jest na rdzeniu Amper GA102-225-A1, który wykonany jest w 8 nm litografii. Układ ten dobrze znamy choćby z RTX 3080 i RTX 3090. Testowanej karcie bliżej jednak do droższego modelu, z którego wycięto 2 bloki SM oraz zredukowano pamięć o połowę do 12 GB. W ten sposób do dyspozycji mamy 10240 rdzeni CUDA, 320 jednostek TMU odpowiedzialnych za mapowanie tekstur oraz 112 ROP, które odpowiadają za renderowanie obrazu. Za wsparcie algorytmów wykorzystujących uczenie maszynowe oraz śledzenie promieni w czasie rzeczywistym odpowiada kolejno 80 rdzeni RT w wersji drugiej i 320 Tensor trzeciej generacji. Karta oczywiście wspiera wszystkie najnowsze technologie takie jak DirectX 12 Ultimate, OpenCl 2.0, a także wsparcie programowe CUDA.

Pełna specyfikacja karty MSI wygląda następująco:

  • Rdzenie CUDA: 10240
  • Zegar Boost : 1770 MHz
  • Pamięć: 12 GB GDDR6X at 9500MHz
  • Szyna pamięci: 384-bit
  • Transfer pamięci: 912 GB/s
  • Rdzenie RT: 80 (2-gen)
  • Rdzenie Tensor: 320(3-gen)
  • Wsparcie dla SLI: NIe
  • PCIe: Gen 4
  • Display connectors: 1x HDMI 2.1, 3x DisplayPort 1.4
  • HDCP: 2.3

Skoro omówiliśmy już kartę skupmy się teraz na technologiach przez nią wspieranych.

NVIDIA Reflex

Kiedy Nvidia ujawniła najnowszą serię procesorów graficznych RTX 3000, zapowiedziała również szereg nowego oprogramowania zaprojektowanego w celu poprawy wrażenia z grania na PC. Lista oprogramowania obejmuje Nvidia Broadcast, który wykorzystuje sztuczną inteligencję do usuwania szumów tła (audio), rozmycia tła kamery, a nawet śledzenia cię podczas ruchu. Bardziej interesujące dla kompetetywnych graczy, skupiających się na sieciowych grach FPS powinno być wprowadzenie Nvidia Reflex.

Zanim zagłębimy się w to, co oferuje Nvidia Reflex, ważne jest, abyście najpierw zrozumieli, czym jest opóźnienie i w jakich formach się pojawia.

Mówiąc najprościej, opóźnienie ma dwie formy: opóźnienie sieci i opóźnienie systemu. Opóźnienie sieciowe, często określane jako ping, oznacza opóźnienie, w jakim gra online reaguje na twoje działania w miarę przepływu danych między komputerem, a serwerami gry.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

Opóźnienie systemu, jak sama nazwa wskazuje, odnosi się do opóźnienia między różnymi komponentami na twoim komputerze. Jest ono podzielony na trzy kluczowe obszary: opóźnienie między klawiaturą i myszą, a komputerem PC, czas potrzebny na wygenerowanie obrazu gry przez komputer oraz opóźnienie między renderowaniem i szybkością wyświetlania na ekranie.

Dla większości z nas różnice te są minimalne, ale mogą mieć znaczenie w strzelankach na poziomie rozgrywek e-sportowych, w których kluczowe są reakcje w ułamku sekundy, i to właśnie Nvidia Reflex chce poprawiać.

Technologia ta stara się zmniejszyć opóźnienie między urządzeniami peryferyjnymi, a wyświetlaczem. Celem jest uzyskanie przewagi w strzelankach sieciowych , takich jak Call of Duty i Rainbow Six: Siege. Ulepszenia będą się różnić w zależności od gry, ale Nvidia twierdzi, że Overwatch odnotował obecnie największy wzrost ze wszystkich obsługiwanych tytułów, oferując aż 50% zmniejszenie ogólnego opóźnienia przy włączonym Reflex.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

Oprócz oprogramowania Nvidia współpracuje z producentami nad nowym, sprzętowym wsparciem, wbudowanym w wysokiej klasy wyświetlacze 360 Hz G-Sync. Aktywnie analizują dane wejściowe z myszy, podłączonej bezpośrednio do monitora, a nie do komputera do gier. Następnie dzięki Reflex Latency Analyzer, będzie można zmierzyć opóźnienia myszy, systemu, komputera i wyświetlacza, a samo oprogramowanie będzie w stanie zoptymalizować całość, aby uzyskać najlepsze ogólne wrażenia.

Nvidia Reflex to świetna technologia dostosowana do kompetentnych gier online i mimo problemów polegających na tym, że programiści muszą specjalnie dodać dla niej wsparcie, to ilość tytułów ją obsługująca stale rośnie.

NVIDIA DLSS

DLSS, to inaczej Deep Learning Super Sampling, jest to kluczowa funkcja procesorów graficznych Nvidii RTX. Choć Super Sampling jako technologia nie jest nową koncepcją, to DLSS (a dokładniej DLSS 2.0 wydany w 2020 roku ) idzie o krok dalej. Technologia Nvidii jest w stanie dodać więcej szczegółów niż natywna rozdzielczość, zapewniając jednocześnie znaczny wzrost średniej liczby klatek na sekundę – nawet w połączeniu z technologią Ray Tracingu Nvidii, o którym wspomnimy później.

DLSS jest obsługiwany rdzeniami Tensor dostępnymi w kartach graficznych GeForce RTX. Są one wykorzystywane dzięki algorytmom uczenia maszynowego do upsamplingu obrazu w kierunku zapewnienia wyższej wierności zamysłom twórców, najlepiej bez utraty jakości. Dzięki temu gra może być uruchomiona w niższej rozdzielczości pozwalając uzyskać dużo większą liczbą klatek na sekundę, niż gdybyśmy używali natywnych ustawień. Sztuczną inteligencję można również dostroić, aby zamiast podnosić wydajność poprawiała ona jakość obrazu. Niektóre sceny mogą faktycznie wyglądać lepiej niż natywne za pomocą treningu na superkomputerach Nvidii.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

Dużym plusem DLSS jest łatwość jego implementacji w kodzie gry. Nvidia twierdzi, że każda gra, która obsługuje antyaliasing TXAA (a jest ich dużo), może bezproblemowo podłączyć z ich technologią. Świadczyć może o to ilość wspieranych tytułów, na chwilę obecną jest ich już ponad 100, a z każdym miesiącem ilość ta stale rośnie. W chwili obecnej nie do pomyślenia jest, aby najnowsze wychodzące tytuły nie dostały wsparcia dla DLSS na premierę.

Niestety DLSS to zamknięta technologia Nvidii. Do poprawnego działania wymaga ona wsparcia rdzeni Tensor przez co działa tylko na kartach graficznych należących do serii RTX.

NVIDIA NVenc

Jak już wspomnieliśmy wcześniej, karty serii RTX wyposażone są w szereg opcji dla twórców i streamerów w postaci rozwiązania Nvidia Broadcast. Jednak wcale to nie ono jest najważniejsze. Zieloni już od paru generacji wyposażają swoje układy w sprzętowe encodery wideo. Na chwilę obecną najnowsze karty obsługują wsparcie dla kodeka H.265 oraz umożliwiają nagrywanie w rozdzielczości 8192 x 8192 pixeli przy 10 bitowej głębi kolorów. Mimo tak wysokich parametrów uzyskujemy lepszą jakość niż przy renderowaniu z wykorzystaniem procesora w jakości “medium”. Dzięki temu jesteśmy w stanie uzyskać zadowalającą jakość nagrywanego obrazu nie poświęcając wydajności całego systemu. Nie ma zatem co się dziwić, że rozwiązanie jest cenione przez streamerów, którzy nie muszą w tym momencie korzystać z osobnego komputera do transmisji.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii

Wsparcie dla NVENC oferują wszystkie najbardziej popularne oprogramowania w tym OBS, XSplit czy Steamlabs. Nvidia również na swojej stronie umieszcza przydane poradniki o tym jak ustawić wspomniany soft, aby uzyskać jak najlepszą jakość obrazu.

Nawet jeżeli nie transmitujecie swojej rozgrywki online, wciąż możecie wykorzystać NVENC i NVDEC. W chwili obecnej większość odtwarzaczy czy nawet przeglądarek korzysta z sprzętowej akceleracji dla materiałów wideo. Możemy wykorzystać kodek Nvidii przy obróbce czy konwersji materiałów wideo, co znacząco skraca pracę.

Ray tracing

Jest to metoda renderowania grafiki, która symuluje fizyczne zachowanie światła. Dumnie wspiera przez Nvidie technologia, która miała zrewolucjonizować rynek gier wideo. To dzięki niej po raz pierwszy mieliśmy doświadczyć śledzenia promieni w czasie rzeczywistym.

Jest o możliwe w wyniku pracy rdzeni RT, które Nvidia zaimplementowała do swoich kart graficznych z serii RTX. To właśnie ich głównym zadaniem jest przyspieszenie Ray Tracingu. Ponadto odpowiadają one odpowiadają za obliczenie przecięcia promieni i obiektów występujących w renderowanej scenie. Jednak aby uniknąć nieefektywnego sprawdzania każdego piksela, z którego składa się generowany obraz, wykorzystywana jest technologia BVH (Bounding Volume Hierarchy). Odpowiada ona za zorganizowanie geometrii sceny w przestrzenną strukturę. Dzięki temu cały proces sprawdzania widoczności obiektów jest dużo szybszy. Właściwie dla ray tracingu liczy się tylko przecięcie promienia i obiektu oraz uzyskana informacja o jego rodzaju. Pozwala to zinterpretować jakiego typu shader ma zostać wykonany oraz pozwala manipulować wizualnymi właściwościami. Warto wspomnieć, że cześć opracowanych rozwiań Nvidii do obsługi Ray Trancingu zostało wykorzystanych przez Microsoft przy tworzeniu bibliotek DirectX 12 Ultimate.

RT w grach może być używany zarówno do generowania odbić jak i cieni. Jednym z lepiej implementujących to rozwiązanie tytułów jest wciąż Metro Exodus, ale i polski Cyberpunk 2077 też bardzo dobrze wygląda na tym polu. Liczba tytułów wspierających tą to rozwiązanie dopiero niedawno przekroczyła 30. Możliwe, że liczba ta będzie teraz szybko wzrastać dzięki obecności coraz większej ilości kart RTX oraz przez fakt, że konsole nowej generacji również obsługują RT.

Ostatnią kwestią wartą poruszenia jest wpływ na wydajność. Niestety RT mimo, że wspierane przez specjalnie dedykowane do tego zadania rdzenie, dość znacząco ogranicza ilość generowanych klatek. We wspomnianym Cyberpunku, w rozdzielczości 4K, aby myśleć o płynnej rozgrywce w 60 FPS trzeba skorzystać z DLSS. Gdyby nie rozwiązanie supersamplingu wiele gier wykorzystujących śledzenie promieni byłby grywalna tylko w 30 klatkach na sekundę w wysokich rozdzielczościach.

Podsumowanie

MSI Nvidia GeForce RTX 3080 Ti Gaming X Trio to bardzo wydajna karta graficzna. Niestety dotykają jej te same problemy co cały rynek – dostępność w zawyżonej cenie, bądź jej całkowity brak. Nie musimy chyba wspominać, że jest to karta przeznaczona do najwydajniejszych konfiguracji komputerów. Poradzi sobie z każdym obecnie wydawanym tytułem i to niezależnie od naszych preferencji. Obojętnie, czy potrzebujesz karty do szybkiej rozgrywki w kompetetywnych strzelankach multiplayer, czy może chcesz się cieszyć przepiękną realistyczną grafiką w wysokiej rozdzielczości.

MSI GeForce RTX 3080 TI Gaming X Trio 12G – przewodnik po technologiach Nvidii