Mac i rozrywka elektroniczna


Zmiana kierunku

Wreszcie firma zaczęła podejmować kroki, by wydostać się z kopanego sobie od dawna grobu. Wsparcie dla myszy z wieloma przyciskami, dedykowanych kart graficznych oraz wprowadzenie procesorów firmy Intel rozpoczęło mozolny proces powracania do bitwy. Dodatkowo Apple wykonało dobry ruch i wprowadziło Boot Camp do swojego OSX 10.4 Tiger. Boot Camp umożliwia użytkownikom Maków podział dysku na partycje oraz wgranie systemu Windows. Użytkownicy komputerów firmy Apple mogli od tej chwili korzystać z dobrodziejstw obu światów: intuicyjnego i przyjaznego dla użytkownika systemu oraz możliwości grania w produkcje przeznaczone na PC bez konieczności całkowitego przesiadania się na Windows.

Developerzy dostrzegli nowe możliwości, a rezultaty są widoczne. Firmy takie jak Valve już teraz zaczynają kierować się w kierunku Maków (producent ten zapowiedział wersję Source Engine na OSX). Mimo, że jest to znacząca poprawa to rozrywka elektroniczna dla Maków nadal jest daleko w tyle za komputerami osobistymi i konsolami.

Koń trojański

Ten nieoczekiwany zwrot zadziałał na korzyść Apple: ponieważ nie mogli konkurować na tradycyjnych rynkach, firma została zmuszona do poszukiwania nowych rozwiązań i dzięki temu natknęła się na niewykorzystane jeszcze i niewątpliwie lukratywne źródło dochodów: gry mobilne. Ponownie Apple stanęło w obliczu silnego przeciwnika - konsolka Nintendo DS jest prawdziwym tytanem w kwestii rozwiązań mobilnych, a PSP firmy Sony nie ma 'oporów' przed zagarnięciem pozostałych klientów. Jednak Apple zdecydowało się mądrze wykorzystać ogromny sukces iPoda oraz linii telefonów iPhone wraz z popularnym sklepem internetowym iTunes, by niepostrzeżenie stać się znaczącym graczem na tej gałęzi przemysłu rozrywkowego.

Angry Birds było jednym z hitów, który pomógł Apple zapanować nad rynkiem rozrywki mobilnej

Angry Birds było jednym z hitów, który pomógł Apple zapanować nad rynkiem rozrywki mobilnej

Dzisiaj firma Apple jest niekwestionowanym liderem w obszarze rynku produktów na telefony komórkowe i zbudowała potężne imperium na pracy niezależnych twórców. Ludzi, którzy widzieli w App Store sposób na obejście kosztowych i wymagających znacznych nakładów pieniężnych rynków PC oraz konsol. Zastosowane rozwiązanie okazało się takim sukcesem, że znaczący wydawcy tacy jak Electronic Arts czy Ubisoft, również rzucili się do walki rozbudowując istniejące kanały dystrybucyjne o App Store.

Problemy na drodze

Jednak pomimo tych wszystkich udoskonaleń i ulepszeń, Apple nadal jest w kiepskiej pozycji, by zrobić kolejny krok naprzód. Chociaż linia iOS nadal jest lukratywnym źródłem dochodów (podjęcie decyzji o wprowadzeniu App Store na Maki było zdecydowanie ruchem w dobrym kierunku) Apple wciąż nie jest postrzegany jako znacząca figura w przemyśle rozrywkowym. W przeliczeniu na możliwości zysku firma robi gigantyczne postępy, jednak w kategorii opinii wśród odbiorców, jej ocena poprawiła się minimalnie. Pomyśl o tym jak wiele osób korzysta z gier na urządzenia z iOS, a następnie porównaj tę liczbę z ilością osób grających na pecetach.