Maki oficjalnie bezpieczniejsze

Advertising Standards Authority, niezależna brytyjska organizacja przemysłu reklamowego, oddaliła skargi odbiorców, złożone na ostatnią kampanię reklamową firmy Apple, sugerującą iż komputery z logo jabłka są lepiej zabezpieczone przed cyber-wirusami oraz iż rzadziej się zawieszają i rzadziej wymagają ponownego uruchomienia niż pecety.

Przypomnijmy, iż niedawna kampania reklamowa komputerów Mac obejmowała spoty telewizyjne i kinowe, jak też reklamy w prasie drukowanej, w których główne role grali dwaj aktorzy - jeden przedstawiający się jako komputer Mac, drugi - jako .

Do ASA wpłynęło łącznie 14 skarg, z których część dotyczyła reklamy prasowej, w której aktor-Mac trzymał planszę z napisem "I run Mac OS X so you don't have to worry about the viruses and spyware that PCs do" ("działam pod Mac OS X, więc nie musisz się martwić o wirusy i spyware, tak jak PC"). Zdaniem skarżących, stwierdzenie to wprowadzało w błąd i było nieodpowiedzialne, gdyż cyber-zagrożenia dotyczą oprogramowania a nie sprzętu, a część pecetów działa pod kontrolą systemów innych niż Windows.

Zdaniem Apple, reklama odnosiła się jednak tylko do pecetów z Windows, których jest zdecydowana większość (jak twierdzi firma, system Microsoftu zainstalowany jest na 97 % domowych komputerów PC). Co więcej firma Steve'a Jobsa, broniąc się przed zarzutami, dowodziła, iż nigdzie w reklamie nie padło stwierdzenie, że komputery Mac są całkowicie odporne na wirusową infekcję.

Inne skargi dotyczyły reklamy nadawanej w kinach i w Internecie, w której aktor-PC przejawiał oznaki typowego przeziębienia i ostrzegał: "I think I've got that virus that's going round. You'd better stay back" ("chyba złapałem tego krążącego teraz , lepiej się odsuń"), na co Mac odpowiadał "It's OK, I'll be fine" ("w porządku, nic mi nie będzie"). Dalszy ciąg dialogu:

PC: "W zeszłym roku wykryto 114 tys. wirusów na PC"

Mac: "Na PC, nie na Maki"

Trzecia reklama odnosiła się natomiast do skłonności komputerów do zawieszania.

(PC: "Sorry, had to restart, you know how it is"; Mac: "Not really" - "Przepraszam, musiałem zrestartować, wiesz jak to jest" - "Nie bardzo").

Z uzasadnieniem decyzji o odrzuceniu skarg można zapoznać się na stronie internetowej Advertising Standards Authority.