Makra w Wordzie - czym są i jak z nich korzystać?

Na pewno widzieliście tę funkcję w Wordzie, ale mało osób wie, jakie korzyści może przynieść


Makro - co to jest?

Tworząc i uruchamiając makra w programie Word możemy ułatwić sobie pracę i zaoszczędzić czas na wykonanie edycji tekstu. Makro to seria poleceń i instrukcji, które grupuje się razem jako jedno polecenie w celu automatycznego wykonania zadania. Jeśli więc często wykonujesz takie same czynności podczas edycji tekstu, warto nauczyć się korzystać z makr.

Jak korzystać z makr w Wordzie?

1. Pierwszą czynnością, którą należy dokonać jest (oczywiście po otworzeniu Worda) nadanie makru nazwy. Może ona być dowolna. Następnie kliknij Zarejestruj makro. Program będzie rejestrować każdą zmianę w tekście, której dokonasz po kliknięciu przycisku.

Makra w Wordzie - czym są i jak z nich korzystać?
Makra w Wordzie - czym są i jak z nich korzystać?

2. Wskaźnik myszy będzie teraz wyglądał jak kaseta magnetofonowa - to znaczy, że program "nagrywa" zmiany w tekście. Możemy teraz wykonać potrzebne nam formatowanie, na przykład dostosować czcionkę, jej wielkość, kolor, styl itd.

Uwaga: Aby zaznaczyć tekst podczas rejestrowania makra, użyj klawiatury. W makrach nie są rejestrowane zaznaczenia wskaźnikiem myszy.

3. Po wprowadzeniu zmian wracamy do zakładki Widok -> Makro i klikamy Zatrzymaj rejestrowanie.

Makra w Wordzie - czym są i jak z nich korzystać?

Jeśli chcesz zastosować to makro w innych dokumentach, dodaj przycisk do menu głównego. W ten sposób będziesz mógł uruchamiać sekwencję czynności jednym kliknięciem.

4. W menu głównym znajdź małą zakładkę, po kliknięciu której zobaczysz menu rozwijane i pozycję Więcej poleceń. Następnie z listy wybierz opcję Makra, zaznacz nazwę zapisanego poprzednio makra i kliknij Dodaj.

Mały znaczek pojawi się w menu głównym, a przy edycji następnego tekstu, będziesz mógł uruchomić funkcje jednym kliknięciem.

Również warto zaznaczyć, że choć instrukcja jest dość prosta, możliwe, że będziesz potrzebować praktyki, za to w przyszłosci ten nawyk pomoże zaoszczędzić czas.

Źródło: microsoft.com