Małżeństwo doskonałe


Kolejnym bardzo przydatnym elementem jest konsola DSS/BLF (Direct Station Select/Busy Line Flashing). Urządzenie to z reguły instaluje się w sekretariatach lub recepcjach. Za jego pomocą łatwo przekierujesz rozmowę do wskazanego telefonu oraz określisz, który z aparatów jest w tej chwili zajęty. Jeśli jakikolwiek klient ma się zamiar połączyć z nieobecnym w danej chwili pracownikiem firmy, recepcjonistka lub asystentka pracująca przy konsoli może przejąć wywołanie i poinformować interesanta o zaistniałej sytuacji. Jedna centralka DSS/BLF jest w stanie obsłużyć do stu aparatów abonenckich.

Jeżeli bardzo Ci brakuje miejsca na biurku, a Twój komputer ma wbudowaną kartę dźwiękową, możesz całkowicie zrezygnować z posługiwania się aparatem telefonicznym NBX. Aplikacja pcXset PC Telephone, dostarczana przez firmę 3Com, pozwala na korzystanie z sytemu NBX za pomocą komputera. Po podłączeniu zestawu mikrofonowo-słuchawkowego do karty dźwiękowej, uruchamiasz aplikację, której okno wygląda jak zwykły telefon. Takie rozwiązanie będzie wyjątkowo wygodne w telefonicznych centrach informacyjnych. Klikając myszą odpowiednie przyciski, łatwo "podnieść słuchawkęŇ i mieć wolne ręce. Oczywiście aplikacja realizuje wszystkie funkcje dostępne w fizycznym aparacie. PcXset PC Telephone może pracować z systemami MS Windows 95/98/NT/2000.

Na koniec informacja, która z pewnością ucieszy wszystkie firmy mające już kilkadziesiąt analogowych aparatów telefonicznych lub faksów. Wcale nie trzeba wyrzucać tego sprzętu. Specjalny adapter (NBX Analog Adapter), podłączony do sieci komputerowej przy Twoim biurku, będzie pełnił funkcję interfejsu między systemem NBX a na przykład Twoim starym, dobrym faksem. Do tego niewielkiego urządzenia możesz również podłączyć komputer lub drukarkę sieciową.

Halo, tu administrator

Małżeństwo doskonałe

Aparaty systemu NBX 100

O wyborze rozwiązania często decyduje łatwość i czas jego wdrożenia. NBX 100 pozwala zaawansowanym użytkownikom na ręczną i dość czasochłonną konfigurację wszystkich urządzeń. W zdecydowanej jednak większości będzie można skorzystać z funkcji autokonfiguracji.

Przede wszystkim z pomocą przyjdzie funkcja automatycznego wynajdywania sprzętu (Auto Discovery). Ponieważ każde urządzenie musi zostać dodane do bazy konfiguracyjnej NBX, autodetekcja zdecydowanie uprości rozpoczęcie pracy. Jeśli nowo podłączanym elementem jest telefon, po wpięciu do sieci zostanie automatycznie wykryty. Moduł NCP (Network Call Processor) skomunikuje się z telefonem i jeśli jest taka potrzeba, załaduje nowsze oprogramowanie, a następnie prześle do aparatu informację o konfiguracji i przypisze mu pierwszy, najniższy z dostępnych numerów wewnętrznych. Reakcja systemu będzie jednakowa w przypadku rozpoznania obecności nowego klienta aplikacji pcXset PC telephone i po dodaniu jednego z modułów rozszerzających. Naturalnie zebrane w ten sposób informacje o sprzęcie można później modyfikować - służy do tego narzędzie NetSet.

Netset to podstawowy interfejs przeznaczony do zarządzania i konfiguracji systemu NBX 100. Jest oparty na wbudowanym w urządzenie serwerze WWW. Aby z niego skorzystać, wystarczy mieć w dowolnym komputerze zainstalowaną przeglądarkę internetową, taką jak Netscape Navigator lub Internet Explorer. Nie jest konieczna instalacja żadnego dodatkowego oprogramowania, ani podłączanie się do NBX-a specjalnym kablem. Aplikacja NetSet jest dostępna zarówno dla administratora systemu jak i dla zwykłego użytkownika. Nie każdy użytkownik ma jednak te same prawa do modyfikacji ustawień systemu. Na przykład wszyscy użytkownicy mogą modyfikować przypisania do klawiszy funkcyjnych w swoich telefonach lub sygnał dzwonka telefonu, ale już sposób traktowania nieodebranych połączeń mogą ustalać tylko administratorzy.

Zarządzanie sprzętem to nie jedyne zastosowanie Netset. Trzeba pamiętać, że NBX oferuje więcej funkcji niż zwykła centrala telefoniczna. Dobrym przykładem jest poczta głosowa. Domyślnie system skonfigurowany jest w taki sposób, że jeśli nie podniesiesz słuchawki po czterech sygnałach wywołania, automatycznie uruchomi się tryb poczty głosowej. Dowolny rozmówca będzie mógł zostawić istotną informację, na przykład prośbę o skontaktowanie się. Dodatkowo poprzez odpowiednie skonfigurowanie systemu możesz zintegrować pocztę głosową z pocztą elektroniczną. Wiadomości będą się wówczas pojawiać w folderze Skrzynka odbiorcza w postaci plików *.WAV, podwójne kliknięcie pozwoli na przesłuchanie zapisanej informacji.

Kolejnym ciekawym rozwiązaniem są tzw. grupy wywoławcze (Call Groups) i grupy poszukiwań (Hunt Groups). Zadaniem ich jest ułatwienie zarządzania przychodzącymi rozmowami. Jeżeli zadzwoni do Ciebie dowolna osoba, w przypadku Call Groups wywołanie może przyjąć wyznaczona przez administratora grupa pracowników; na przykład jednocześnie odezwą się wszystkie telefony w dziale sprzedaży. Natomiast grupy poszukiwań pozwalają na konfigurację kolejności wywołań w zależności od priorytetu użytkownika: na przykład pierwszy odezwie się telefon szefa, później zastępcy i tak dalej. Inną funkcją Call Groups jest umożliwianie przeprowadzania konferencji. Każdy klient systemu może skorzystać z funkcji oferującej jednoczesną rozmowę z trzema współpracownikami.

Głos poza LAN

Małżeństwo doskonałe

Protokół H.323 pozwala połączyć odległe oddziały firmy wyposażone w systemy NBX 100. Przesyłać można dane i głos

Do tej pory mowa była głównie o przesyłaniu głosu w sieciach lokalnych. Jeśli Twoja firma ma kilka oddziałów, w których znajdują się systemy NBX 100, do wymiany informacji pomiędzy nimi konieczne jest zastosowanie specjalnego oprogramowania: NBX ConneXtions H.323 gateway. Jego użycie pozwoli na komunikację - przez sieci rozległe oparte na protokole IP - z innymi systemami pracującymi z bramą H.323. W grę wchodzi przesyłanie nie tylko danych, ale również głosu - wykorzystuje się wówczas technologię Voice over IP, która może dać olbrzymie oszczędności, eliminując tradycyjne połączenia międzymiastowe i międzynarodowe.

Voice over IP (VoIP) to technologia pozwalająca na przesyłanie głosu w sieciach transmitujących dane poprzez protokół IP. Taką siecią jest na przykład Internet. Jako medium transmisyjne wykorzystywane są już istniejące, światowe połączenia (Internet) lub wydzierżawione linie dostępowe (na przykład Polpak-T). Dźwięk jest konwertowany i umieszczany w ramkach protokołu TCP/IP, a następnie przekazywany po wyżej wymienionych łączach do odbiorcy. Oczywiście adresat, do którego kierowana jest komunikacja, musi na powrót przetworzyć odebrane pakiety na głos.

Jak już powiedziano, za pomocą gatewaya można łączyć oddalone od siebie systemy NBX 100. Dodatkowo można również skomunikować się z innymi, odpowiednio przygotowanymi komputerami PC, telefonami analogowymi i bezprzewodowymi. Do tego, żeby zwyczajny pecet mógł obsługiwać połączenia przenoszące głos przez Internet, wystarczy zainstalowanie aplikacji Microsoft NetMeeting. W takim przypadku po podaniu odpowiedniego numeru możesz telefonować do współpracowników z wykorzystaniem właśnie tej aplikacji.

Ponieważ przesyłanie głosu wymaga dość dużej szerokości pasma, nie wiadomo, czy system zapewni stabilność i ciągłość komunikacji w sieciach tak mocno obciążonych jak Internet. Nienaganna komunikacja dwóch urządzeń przekazujących głos standardowo wymaga łącza co najmniej 64 Kb/s. Aby rozwiązać ten problem, zastosowano kompresję danych. Gateway h.323 obsługuje standardy kompresji H.723 i H.711, pozwalające na zmniejszenie wymaganej szerokości pasma do około 22 Kb/s.

Oprogramowanie NBX ConneXtions do prawidłowej pracy wymaga systemu MS Windows NT 4.0 z zainstalowanym Service Pack 4 lub wyższym. Oczywiście, w zależności od liczby obsługiwanych połączeń, kolosalne znaczenie ma również klasa zastosowanego sprzętu. Zasadą jest, że na każde połączenie powinno przypadać 50 MHz (kompresja G.711) lub 128 MHz procesora (kompresja G.723). Jeśli chodzi o pamięć RAM, wystarczy 96 MB.