Microsoft: miliardy dolarów odszkodowania za Vista Capable?

Amerykański sąd federalny ujawnił kolejną porcję dokumentów związanych ze zbiorowym pozwem przeciwko Microsoftowi o wprowadzanie klientów w błąd kampanią marketingową systemu Windows Vista. Wynika z nich, że koncern z Redmond na ugody z powodami musiałby wydać niebagatelną kwotę 8,5 miliarda dolarów.

Wciąż napływają nowe doniesienia z procesu o Vista Capable - tym razem dotyczą one szacowanej kwoty, jaką producent Windows musiałby przeznaczyć na ugody z osobami, które poczuły się wprowadzone w błąd przez kampanię marketingową Visty.

Szacunków tych dokonał ekonomista z uniwersytetu stanu Waszyngton, Keith Leffler, który we wspomnianym procesie został powołany na świadka na wniosek powodów. Leffler sądzi, że sprzedaż komputerów PC oznaczonych logo "Vista Capable" w okresie poprzedzającym premierę rynkową systemu Windows Vista, czyli w okresie od kwietnia 2006 r. do stycznia 2007 r. przełożyła się na przychód Microsoftu w wysokości 1,5 mld. dolarów. Jego zdaniem w tym czasie sprzedano 19,4 mln. pecetów z naklejką "Vista Capable", które nie spełniały wymagań systemu (13,75 mln. z tej liczby stanowiły komputery przenośne, a 5,65 mln - stacjonarne). Ekonomista uważa, że łączny koszt aktualizacji podzespołów tych komputerów, tak aby z powodzeniem radziły sobie z zaawansowanymi wersjami Visty, mieści się w przedziale 3,92 - 8,52 miliardów dolarów.

Windows Vista Home Basic - nie zasłużył na miano Visty?

Należący do Microsoftu dział Windows Product Management Group rekomendował w 2005 r. aby podstawowa wersja systemu operacyjnego z nowej rodziny Vista - czyli Home Basic - nie była sprzedawana pod tą marką. Wątpliwości wzbudzał fakt, że Home Basic mógł, z racji ograniczonych możliwości w porównaniu z bardziej zaawansowanymi wersjami Visty, wprowadzać w błąd klientów końcowych, mających wyższe oczekiwania. Wynika tak z wewnętrznej korespondencji e-mail pracowników Microsoftu, która została wykorzystana jako dowód w procesie przeciwko gigantowi z Redmond. Zdaniem powodów, wspomniana korespondencja (datowana na sierpień 2005 r.) dowodzi, że w firmie trwała dyskusja, czy Vista Home Basic faktycznie powinna być sprzedawana pod marką nowego systemu operacyjnego.

czytaj więcej

Przypomnijmy, że nalepka Vista Capable oznaczała, że na danej konfiguracji komputera można uruchomić Vistę w jej podstawowej wersji, czyli Home Basic. Taki pecet mógłby jednak nie "pociągnąć" bardziej zaawansowanych wydań systemu, zwłaszcza z uwagi na zastosowanie w nich wymagającego interfejsu graficznego - Aero. Z kolei logo Premium Ready wskazywało, że komputer poradzi sobie z Vistą Home Premium, Business czy Ultimate.

Leffler oparł swoje szacunki na założeniu, że sprzęt zdolny do obsługi Visty ma mieć co najmniej 1 GB RAM i odpowiednią kartę graficzną. Koszt aktualizacji tych podzespołów ekonomista oszacował na 155 USD w wypadku desktopów oraz 245-590 USD, jeśli chodzi o komputery przenośne.

Microsoft zdecydowanie odrzuca te szacunki, określając je mianem absurdalnych i przekonując, że koszt ten powinien być liczony w milionach, a nie w miliardach dolarów. Zdaniem prawników koncernu, pozwodawcy "szukają środków, dzięki którym weszliby w posiadanie PC Premium Ready, chociaż zapłacili za komputery nie spełniające tych wymagań". Bezpłatna aktualizacja sprzętu do poziomu Premium Ready kosztowałaby miliony, a nie miliardy, a to dlatego, że nie wiadomo:

- kto z pozwodawców - nabywców pecetów - chciałby zaktualizować system do Visty

- kto zamierzał nabyć komputer Premium Ready

- kto chciałby zapłacić więcej za taką konfigurację, aby uruchomić Vistę z Aero.