Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer

Championship Manager 97/98

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Minął rok, a na horyzoncie pojawił się kolejny tytuł z serii. Championship Manager 97/98 wydany został w październiku 1997 roku I ostatecznie wykreował wizerunek serii.

Gra w głównej mierze została oparta o CM 2. Została zaktualizowana baza danych dotycząca rozgrywek, lig oraz zawodników.

W grze pojawiło się aż dziewięć narodowych lig: Belgijska, Angielska, Francuska, Niemiecka, Holenderska, Włoska, Portugalska, Szkocka oraz Hiszpańska. Po raz pierwszy można było jednocześnie rozgrywać kilka z nich (do trzech w tej edycji).

Dzięki różnym zabiegom zwiększono też realizm rozgrywek i dodano wiele nowych opcji taktycznych. Wszystkie zmiany sprawiły, że zdecydowano się na kolejny krok i wydanie trzeciej już generacji serii CM.

Championship Manager 3

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Trzecia odsłona kultowego Championship Managera ujrzała światło dzienne w 1998 roku. CM3 powstał w oparciu o nowy silnik co samo w sobie sprawiło, że tytuł nadał serii nową jakość.

Zmieniono interfejs, dodano wiele wysokich jakości obrazów tła, zaktualizowano bazę danych, naprawiono wiele rażących bugów, wprowadzono sporą liczbę nowych statystyk i wykresów. Mimo tych wszystkich zmian CM działał płynnie i nie sprawiał żadnych trudności w obsłudze.

Co jeszcze? Wymieńmy jednym tchem: 15 największych lig piłkarskich (Belgia, Dania, Anglia, Francja, Niemcy, Holandia, Włochy, Norwegia, Portugalia, Szwecja, Hiszpania, Irlandia, Argentyna, Brazylia i Japonia), drużyny rezerwowe, zaawansowane możliwości ustawiania taktyki drużyny...

Oraz opcja multiplayer (LAN, internet), która pozwalała na jednoczesną rywalizację aż 16 graczy w trybie "world". Wprowadzono także tryb hotseat umożliwiający zabawę na jednej maszynie.

Championship Manager 3 99/00, 00/01 i 01\02

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Championship Manager - 99/00, 00/01 oraz 01/02 to swego rodzaju rozszerzenia do "trójki". Tytuły zostały stworzone na bazie jej silnika.

W 99/00 do innowacji należały wprowadzona po raz pierwszy możliwość ukarania gracza, oraz dodana nowa struktura Ligi Mistrzów i Mistrzostw Świata.

Kolejne zmiany wprowadzał 00/01 - odświeżono interfejs gry, ulepszono system komentowania, wprowadzono nowych trenerów, menadżerów oraz asystentów.

Obie wersje posiadały aktualne dla ich daty wydania informacje oraz wprowadzały nowe ligi. Miła niespodzianka - w CM 00/01 wprowadzono także ligę Polską. Może dlatego zabawa w tę część sprawiała tak wielką radość...

01/02 ponownie zaskakiwał. Zaktualizowana baza danych oznaczała już setki tysięcy, szczegółowo opisanych piłkarzy. Przy takiej ilości zawodników trzeba było również usprawnić system transferów - tak też się stało.

Po raz pierwszy w historii serii pojawiła się także opcja postawienia zarządowi klubu ultimatum. Możliwe stało się również rozbudowanie macierzystego dla naszej drużyny stadionu.

Dodatkowo, po raz pierwszy pojawili się piłkarze z ukrytymi atrybutami (fog of war). Poprawiono również system "odpowiedzialny" za stosunki z mediami - od tego momentu można się było spodziewać złośliwych komentarzy czy też pełnych entuzjazmu wypowiedzi.

Oczywiście nie obyło się bez wpadek. Nadal pojawiali się tzw. super-zawodnicy, którzy nie powinni mieć z takowymi absolutnie nic wspólnego. Znany wśród graczy jest przykład Kima Kallstroma, który wbrew wszelkim statystykom grał niczym Steven Gerrard.

Championship Manager 4

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Ogrom zmian jakie zaszły w serii od czasów "trójki" sprawił, że autorzy zdecydowali się pójść naprzód - rozpocząć "nową generację" firmowaną magiczną liczbą "4". Gra pojawiła się na rynku 28 marca roku 2003.

CM4 pobił wszelkie rekordy, stając się jak na owy czas najlepiej sprzedaną grą w dniu premiery. Tym samym osiągnął międzynarodową sławę. Powstało wiele stron internetowych poświęconych grze, na forach dyskutowano o najlepszych taktykach, gracza, zagraniach.

Dzieło otrzymało nowy, znacznie podrasowany engine. Oprócz tego wprowadzono szereg innowacji. Po pierwsze pojawiła się uwielbiana przez graczy możliwość podglądu meczu w trybie 2D. Można więc było oglądać zarówno cały mecz, jak i urywki z najciekawszych sytuacji.

Usprawniono również model treningu oraz taktyki i dodano możliwość rozegrania spotkania z własną drużyną rezerwową.

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Championship Manager 4 wzbogacony został o kolejne ligi. Po raz pierwszy gracz mógł poprowadzić drużyny z takich państw jak Hong Kong, Singapur, czy też Indonezja. W sumie gra oferowała 39 lig.

CM4 było szczególnie ważne dla Polskich graczy - po raz pierwszy w naszym kraju gra została w pełni zlokalizowana. Znacznie poszerzyło to krąg osób, które rozpoczęły zabawę w wirtualnych menadżerów.

Standardowo, wkrótce po debiucie gry ukazał się dodatek - Championship Manager 4 2003/2004. Wprowadzono szereg poprawek - usunięto wiele błędów, zaktualizowano bazę danych i dodano nowe ligi, zaimplementowano efekty pogodowe, wprowadzono bardzo ciekawą możliwość oglądania losowań par pucharowych.