Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer

Od Total Club do FIFA Manager

Seria z roku na rok ewoluowała. Twórcy dokładali wszelkich starać żeby pobić rywalizujące z nią CM oraz FM.

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Total Club Manager 2004 poszerzało ilość lig do 50, liczbę zawodników do 30 tysięcy z federacji FIFA i kolejnych 25 tysięcy młodych, którzy nie zdobyli jeszcze światowej sławy.

Począwszy od tej części, gracz mógł poprowadzić każdą z drużyn krajowych wchodzących w skład najbardziej znanych lig oraz objąć pieczę nad zespołami międzynarodowymi. Do gry zaimplementowano również wszystkie najważniejsze międzynarodowe turnieje - między innymi mistrzostwa świata i mistrzostwa europy (wraz z kwalifikacjami).

Co ciekawe, tytuł zawierał bardzo dobrze odbieraną przez graczy opcję Football Fusion, która pozwalała na przesłanie stworzonej przez siebie drużyny do pokrewnej gry FIFA 2004 i rozegranie nią spotkania.

Zmodyfikowano i znacznie wzbogacono również kluczowe dla produkcji systemy: treningowy, atrybutów zawodników, transferu zawodników, statystyczny, pozyskiwania nowych talentów. Niesamowite możliwości dawała również opcja rozbudowy klubu.

Ulepszono również SI komputera na wszystkich etapach gry (od meczy po menadżerów). Udoskonalono silnik i interfejs użytkownika, dodano nowe skróty klawiszowe i klawisze do nawigacji, wprowadzono bardziej zaawansowany edytor... Wymaniać jak widać można by bardzo długo.

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Total Club Manager 2005 wprowadzał kolejne zmiany - pojawiły się kolejne licencjonowane ligi oraz zawodnicy, profesjonalny komentarz spikera, nowy system umiejętności i atrybutów zawodników, zaawansowane elementy taktyczne...

Tym co szczególnie zwróciło uwagę graczy na tytuł była nowy tryb - "Create a Club". Gracz tworzy w nim własny klub od samych fundamentów. Określa w nim dosłownie wszystko - od wyglądu stadionu i nazwy drużyny po jej barwy.

Następnie wybiera się jedno z ponad 30 000 miast oraz miasteczek z terenów Niemiec i Wielkiej Brytanii i rozpoczyna długą drogę po najbardziej prestiżowe europejskie trofea.

FIFA Manager 06

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Najnowszy TCM zadebiutował na światowym i polskim rynku tego samego dnia - 7 października ubiegłego roku.

FIFA Manager 06 to bezpośrednia kontynuacja opisywanego przed chwilą TCM. Ubiegłoroczna edycja doczekała się jednak tak znacznej ilości modyfikacji, że autorzy postanowili nadać jej oddzielną nazwę.

Zmiany były widoczne już na pierwszy rzut oka. Wirtualni piłkarze wyglądają o wiele bardziej realistycznie niż poprzednio, a ich płynne ruchy sprawiają, że gracz ma wrażenie, jakby oglądał prawdziwy mecz. Pojawił się także wygodny dla użytkownika system rozwijalnych menu, który pozwolił na niemal intuicyjną obsługę wszystkich skomplikowanych opcji.

Autorzy przygotowali również małą niespodziankę dla wszystkich fanatyków robienia skomplikowanych wykresów i wyliczeń matematycznych dotyczących skuteczności drużyny.

Otóż, do gry zaimplementowano nowe narzędzie - Match Analysis Tool. Dzięki niemu, za każdym razem kiedy przerwiecie mecz, będziecie mogli przełączyć widok z 3D na 2D i ponownie przeanalizować rozegrane akcje. Będą one "ozdobione" dużą ilością danych - np. średnią celnością napastników lub procentową wielkością udanych podań konkretnego piłkarza.

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
System informacji, które otrzymuje po każdym meczu grać ma sprostać oczekiwaniom społeczeństwa informatycznego. Dane przedstawiane są bowiem w formie zbliżonej do witryn sieciowych - są tam codzienne aktualności zawierające informacje o takich sprawach jak na przykład kontuzje zawodników, dokonane transfery, wyniki czy zwykłe plotki z boisk. W praktyce wygląda to naprawdę smakowicie...

Niestety w grze zabrakło opcji Football Fusion. Fani mogą jedynie liczyć na to, że zostanie ona dodana do kolejnej części gry... Bo co do tego, że takowa się kiedyś ukaże nie ma najmniejszych wątpliwości.

Mistrzostwa Świata 2006: Wirtualny menadżer
Mała ciekawostka na koniec - mimo, że EA Sports 1 września 2005 roku zdecydowała się na zmianę nazwy Total Club Manager 06 na FIFA Manager 06, to w Hiszpanii gra nadal nazywana jest Total Club Manager 06 a w Niemczech i Francji - Fussball Manager i LFP Manager.

Hity hitami, ale rynek jest bogaty

Mam nadzieję, że jakoś dotrwaliście do końca i że artykuł rzucił nieco światła dziennego na rozwój najbardziej znanych serii, w których gracz wcielał się w rolę menadżera klubu i prowadził swój wirtualny zespół do wielkich zwycięstw i nieśmiertelnej sławy: Championship Manager, Football Manager oraz Total Club Manager.

Myślę, że warto - przed sięgnięciem po kolejny "taśmowy" produkt z cyklu - poznać jego korzenie.

Warto pamiętać, że rynek piłkarskich gier menażerskich jest bogaty także w inne niż zaprezentowane pozycje. Jeśli po przeczytaniu tego tekstu zainteresowaliście się rozwojem gatunku to możemy polecić wam kilka bardzo konkretnych tytułów.

Poszukajcie tylko takich nazw jak: LMA Manager, Player Manager czy Ultimate Soccer Manager. Każdy z nich posiada swoje własne unikalne cechy i indywidualną magię.