Mundial 2006 - Historia wirtualnej piłki

Mistrzostwa Świata w Piłce Nożnej nadchodzą wielkimi krokami. Dla osób, które nie wyjechały do Berlina przygotowaliśmy specjalną dawkę mundialowych informacji, które sprawią, że zupełnie inaczej spojrzycie na wirtualne rozgrywki w piłkę nożną. W pierwszej części zapraszamy do zapoznania się z historią piłek kopanych. Dowiecie się wszystkiego, począwszy od kulisów powstania Pro Evolution Soccer, aż po FIFA World Cup 2002. Zapraszamy do lektury.

Atmosfera wokół imprezy wciąż narasta. Choć EA Sports wykazało, za pomocą przeprowadzonej w ostatnich dniach symulacji komputerowej, że w finałowym pojedynku Czesi pokonają Brazylię, to możemy zagwarantować, że tylko od was zależy jak potoczą się wirtualne mistrzostwa.

Choć do końca szkoły pozostały już tylko dni, to postanowiliśmy dać wam lekcję historii. Możecie być pewni, że kiedy przeczytacie poniższą lekturę, to wasza wiedza na temat gier o tematyce piłki nożnej drastycznie się zwiększy.

Dawno temu, w odległej galaktyce - Actua Soccer

Mundial 2006 - Historia wirtualnej piłki
Początek historii piłki nożnej na PC rozpoczniemy od zapomnianego przez większość graczy, a jednak przełomowego dzieła firmy Gremlin Interactive.

Korporacja od roku 1995 do 1999, wydała na rynek w sumie cztery gry z serii Actua Soccer. Jedną z nich był oficjalny tytuł traktujący o Mistrzostwach Europy '96 - Euro 96.

Firma Gremlin, na potrzeby tworzonych przez siebie gier, początkowo posiadała bezpośrednią licencję od FIFA. Ostatecznie utraciła ją na rzecz znanego wszystkim Electronic Arts.

Actua Soccer była jednym z pierwszych tytułów, które dawały możliwość bezpośredniego kontrolowania drużyny i prowadzenia zmagań na płycie wirtualnego boiska. Produkcja była rewolucyjna - po raz pierwszy w grze o piłce nożnej pojawiała się w pełni trójwymiarowa grafika i zawodnicy zbudowani w całości z poligonów.

Innymi cechami AS, które przysporzyły jej popularności były: możliwość gry do czterech osób na jednym komputerze, przyjazne dla użytkownika algorytmy ustawiania kamery, realistyczne animacje zawodników oraz dopracowane efekty dźwiękowe.

W grze dostępne były jedynie drużyny narodowe (dokładnie 44 - w tym Polska!), każda z 22 zawodnikami. Co więcej, postacie posiadały po osiem własnych, unikatowych cech.

Wersja, w której zaimplementowana została Liga Angielska pojawiła się rok później i miała tytuł Actua Soccer: Club Edition Gra swego czasu wyprzedziła o lata świetlne taki hit jak Fifa Soccer.

Kolejny krok - Actua Soccer 2

Mundial 2006 - Historia wirtualnej piłki
Jak to zwykle bywa po pierwszej dobrej części przychodzi czas na sequel. Actua Soccer 2 do wyjątków nie należał. Gra wydana została z myślą o zbliżających się Mistrzostwach Świata '98 i z pewnością mogła wówczas bez kompleksów konkurować z pojawiającymi się produktami od EA Sports.

Druga odsłona oznaczała rozbudowanie wszystkich elementów, które znajdowały się w pierwowzorze. Gracz miał do dyspozycji m.in. więcej trybów rozgrywki: mecze towarzyskie, puchary i rozgrywki ligowe.

Dużym plusem tytułu był realizm rozgrywki - możliwe były podania, strzały na bramkę, dośrodkowania, uderzenia głową oraz innowacyjna opcja zmiany taktyki w czasie rozgrywki.

Realizm ruchów został znacznie, w stosunku do poprzedniej części, zwiększony. Efekt uzyskano za pomocą zastosowania rewolucyjnej jak na owe czasy technologii motion capture. Pojawiły się także nowe, bardziej dopracowane i ogromne stadiony oraz efektowne zmiany pogody.

Niestety, firma Gremlin w owym okresie nie posiadała już licencji FIFA ani UEFA. W efekcie na boisku nie można było ujrzeć prawdziwych nazwisk piłkarzy.

Ostatnie tchnienie - Actua Soccer 3

Mundial 2006 - Historia wirtualnej piłki
Ostatni Actua Soccer 3 nadszedł pod koniec roku 1998, po tym jak EA wydało dwa wielkie hity: FIFA'98 i World Cup 98.

Po raz pierwszy w historii serii, w jednej grze znalazły się zarówno drużyny narodowe, jak i ligowe. Dodatkowo, gracze mogli pokierować drużynami stworzonymi przez autorów dla zabawy - na przykład ekipą w całości złożoną z kobiet.

Mimo, że tytuł dość często poddawany był krytyce za nieobecność niektórych słynnych klubów, to trzeba zauważyć, że wciąż posiadał ich więcej niż większość gier tego typu (w sumie 25 różnych lig!).

Grafika bazowała na tej, znanej z AS2, a jedynym elementem, który został całkowicie zmieniony, było urozmaicenie efektów pogodowych. Komentatorem został (po Trevorze Brooking'u z "dwójki") - Martin O'Neill.

Ponownie, gra mimo, że miała ogromny potencjał to nie została rozreklamowana tak jak konkurencyjna FIFA '99. Choć produkt nie był zły, to jednak klęska marketingowa przyczyniła się do podjęcia decyzji o zakończeniu serii.