NVIDIA G80 zgodny z DX10

NVIDIA stworzyła już pierwszy działający procesor graficzny G80. Teraz pozostaje tylko czekać na datę premiery najnowszego układu NVIDII, który będzie w pełni zgodny z DirectX 10.

Co ciekawe w stosunku do konkurencyjnego R600 ATI, nowy procesor nie będzie wyposażony w silnik ujednoliconych jednostek cieniowania i przetwarzania wierzchołków (taki jaki ATI zastosowało już w konsoli Xbox 360). W zamian zdecydowano się na podwojenie jednostek przetwarzania pikseli. W rezultacie G80 ma być wyposażony w 32 jednostki przetwarzania pikseli i 16 jednostek przetwarzania geometrii i wierzchołków..

Procesor ATI jak już wspomnieliśmy będzie pracował w inny sposób. Jeśli sprawdzą się zapowiedzi i zostanie on wyposażony w 64 zunifikowane jednostki to będą one dynamicznie przydzielane do zadań związanych z przetwarzaniem wierzchołków, pikseli lub geometrii.

Który procesor będzie wydajniejszy w praktyce, na razie oczywiście nie wiadomo. DX10 aktualnie nie wymaga od procesora wykonywania zadań cieniowania, przetwarzania wierzchołków czy geometrii w ściśle określony sposób.