Nadchodzi DirectX 11

Bez kantów, czyli tesselacja

Ostatnią z podanych szerszemu gronu użytkowników informacji jest wsparcie dla tesselacji. Jest to mechanizm dokonujący podziału trójkątów na mniejsze elementy i w ten sposób zwiększający szczegółowość obrazu - technologia ta stosowana jest m.in. w kartach graficznych z serii Radeon czy GeForce. W kartach ATI/AMD tesselacja może mieć do 16 etapów (16x). Jest to swego rodzaju rozwinięcie funkcji Truform. Czy i kiedy poznamy sprzętową tesselację w praktyce? O tym zadecydują producenci gier. Szczególnie dobrze może się sprawdzić w generowaniu dużych obszarów (góry, drogi, równiny itp.) oraz zwiększaniu szczegółowości postaci (możliwe jest skorzystanie z trybów obejmujących jedynie określony obszar obiektu, czyli tzw. tesselacji adaptacyjnej). Więcej informacji na ten temat znaleźć można w tekstach "Radeon HD 2600/2400 - dużo poniżej oczekiwań" oraz "GeForce 3 - kolejny przełom".

Historia DirectX w pigułce

30 września 1995 - Microsoft wydaje DirectX 1.0 jako element Windows Game SDK.

1996 - DirectX 2.0 udostępniony jako dodatek dla kilku aplikacji firm trzecich. W późniejszym czasie Microsoft udostępnia DirectX 3.0, w wersji drugiej zaimplementowano moduł Direct3D.

16 lipca 1997 - DirectX 5.0 wydany jako beta dla systemu NT 4.0. Wersja 4.0 bibliotek nie została nigdy udostępniona.

5 maja 1999 - Microsoft udostępnia DirectX 6.1a dla systemu Windows 98 SE.

17 stycznia 2000 - premiera bibliotek DX 7.0 w systemie Windows 2000. Wraz z nowym API debiutuje model cieniowania Shader Model.

5 lutego 2001 - Microsoft udostępnia DirectX 8.0a kończąc tym samym wsparcie dla systemu Windows 95.

8 listopada 2001 - premiera DirectX 8.1 dla systemów Windows XP, Windows 2000 oraz Windows 98/ME.

19 grudnia 2002 - Microsoft udostępnia DX 9.0 wprowadzając tym samym SM 2.0.

6 sierpnia 2004 - premiera bibliotek DirectX 9.0c oraz nowej odsłony modelu cieniowania - SM 3.0.

30 listopada 2006 - Microsoft wydaje, wraz z systemem Windows Vista DirectX 10.

4 lutego 2007 - Wraz z dodatkiem SP1 dla Windows Vista udostępniono zaktualizowany moduł Direct3D 10.1.

O czym Microsoft nie chce powiedzieć?

Pogłoski mówią, że w jedenastej odsłonie DirectX miało znaleźć się wsparcie dla ray tracingu. Podczas trwającego Gamefest Microsoft jednak przemilczał ten fakt. Ray tracing to technologia umożliwiająca generowanie fotorealistycznych obrazów w scenach 3D, polegająca na analizowaniu tylko tych promieni słonecznych, które docierają do oka obserwatora.

Niestety nie są znane żadne inne szczegóły na temat "jedenastki" - Microsoft zapowiedział, że więcej informacji poda wkrótce. Finalna wersja bibliotek DirectX 11 powinna ujrzeć światło dzienne w 2009 lub 2010 roku, można spekulować, że stanie się to wraz z premierą następcy Visty - Windows 7. Natomiast już niedługo, w sierpniu br., Microsoft ma zamiar podjąć rozmowy z Nvidią na temat sprzętowej implementacji nowych bibliotek w przyszłych kartach graficznych firmy z Santa Clara. Urządzeń zgodnych z DX 11 nie powinniśmy jednak spodziewać się szybciej, niż w okolicach daty premiery samego API. Najnowszą, obecnie dostępną wersję DirectX dla użytkowników końcowych dla systemów Windows XP oraz Windows Vista można pobrać ze strony Microsoftu.