Najlepsze sklepy internetowe


Co ocenialiśmy w sklepach internetowych

Najlepsze sklepy internetowe

Komputronik to jeden ze sklepów internetowych, który stał się dla internautów źródłem opinii na temat sprzętu komputerowego.

Serwisy biorące udział w zestawieniu najlepszych sklepów internetowych były oceniane w czterech kategoriach. Pierwsza z nich to łatwość korzystania z serwisu sklepu internetowego, czyli komfort poruszania się po witrynie i łatwość docierania do informacji o produktach. Zdecydowana większość sklepów internetowych przeszła ten sprawdzian poprawnie, chociaż nadal trudno wskazać w Polsce sklep internetowy mający tak rozbudowane funkcje i będący tak intuicyjny w użyciu jak słynna amerykańska księgarnia internetowa Amazon.

Obraca się to zresztą przeciwko samym sklepom. Podczas gdy klienci za Oceanem otrzymują propozycje zakupów generowane w oparciu o ich historię odwiedzin, mogąc przy tym tworzyć własne listy życzeń czy kupując powiązane produkty w pakietach, w Polsce większość witryn ogranicza się do wyświetlenia listy podobnych towarów zakupionych przez innych klientów. Tym samym maleje szansa na wciągnięcie klienta w zakupową zabawę.

Zobacz również:

  • Ile trwa dostawa PlayStation 5? Sklepy nam odpowiedziały! [16.09.2021]
  • Auchan Allegro: elektronika w dobrych cenach - co warto kupić taniej? [20.09.2021]

Na plus należy zaliczyć natomiast częstą obecność w opisach produktów wzmianek o stanach magazynowych i przewidywanych terminach wysyłki (np. "towar wysyłamy w 48 godzin"). Firmy prowadzące sklepy internetowe zdają sobie także sprawę z tego, że ich serwisy często służą także za źródło informacji o wybranych produktach - szczególnie w branży komputerowej. Stąd cieszą częste galerie zdjęć (czasami bywają to nawet recenzje wideo), rozbudowane opisy i promowanie komentarzy zostawianych przez internautów.

Najlepsze sklepy internetowe

Sklep Cyfrowe.pl wygrał ranking sklepów fotograficznych.

Kolejną ocenę w rankingu sklepów internetowych można było otrzymać za sposób prezentacji informacji o warunkach zakupu oraz ogólnych wskazówek dla kupujących. Absolutnym minimum było zawarcie na stronie regulaminu sklepu. Ocenę podnosiło dodanie przejrzystych poradników dla internautów, z odrębnymi artykułami poświęconymi dokonywaniu zakupów, realizacji płatności, terminów i kosztów dostawy oraz warunków gwarancji.

Zwracaliśmy także uwagę na obecność informacji o samym sklepie oraz możliwe sposoby kontaktu z jego obsługą. Każdy sklep powinien bezwzględnie podać do wiadomości kupujących adres swojej siedziby, nazwę firmy oraz numer NIP. Poza zwykłym kontaktem e-mailowym z obsługą sklepu premiowaliśmy dostępność infolinii oraz możliwość kontaktu za pośrednictwem komunikatorów internetowych, bądź czatu. Ważne były również informacje dodatkowe. Przykładowo sklepy często umożliwiają odbiór osobisty zamówienia - nie zawsze jest to jednak salon firmowy, zdarza się że klient kierowany jest do magazynu firmy - w takim wypadku dobrze jest wcześniej wiedzieć, czy w danym punkcie można np. dokonać zapłaty za pomocą karty płatniczej.

Oceny za jakość oferty przyznawaliśmy po uwzględnieniu liczby oferowanych produktów oraz jakości towarzyszących im opisów i przejrzystość kategorii. Wyraźnie zarysował się tutaj podział pomiędzy sklepami nastawionymi na elektronikę użytkową i sprzęt RTV, a sklepami nastawionymi na sprzedaż komputerów - czym lepsza specjalizacja sklepu w danym temacie, tym dokładniejszy był podział na kategorie i bardziej szczegółowe możliwości filtrowania produktów.

Poradnik kupującego

1. Sprawdź opinię o wybranym sklepie internetowym. Znajdziesz je w serwisach z opiniami (np. Opineo.pl) i w porównywarkach cen (np. Ceneo.pl). Pamiętaj jednak, że prezentowane przez nie statystyki bywają zdradliwe - np. 99 % pozytywnych recenzji przy przy liczbie kilku tysięcy wpisów daje minimum kilkanaście opinii negatywnych. Nie kieruj się wyłącznie najnowszymi opiniami, przejrzyj także te opisujące sklep sprzed roku.

2. Przetestuj kontakt z obsługą sklepu. Może się wydawać, że to strata czasu, ponieważ zakupy w sklepie internetowym składa się w całości samodzielnie. Jeżeli jednak twoja wpłata zostanie błędnie zaksięgowana lub będziesz chciał zwrócić zakupiony towar, powolne reakcje obsługi sklepu mogą cię kosztować wiele nerwów.

3. Dostępność produktu bywa myląca. Nie wszystkie sklepy dysponują tak dużymi magazynami, aby przechowywać na bieżąco cały asortyment. Aby jednak nie stracić potencjalnych klientów, decydują się na wystawianie wirtualnych towarów, które są odbierane z hurtowni dopiero po wpłynięciu zamówienia. Może się wówczas zdarzyć, że zamówiony towar nie jest dostępny - trzeba wówczas czekać na zwrot wpłaty lub zdecydować się na zmianę zamówienia. Rozwiązaniem jest korzystanie ze sprawdzonych sklepów internetowych lub zamawianie towarów, co do których masz podejrzenie że nie są dostępne, z opcją płatności za pobraniem.

Najlepsze sklepy internetowe

Ranking sklepów internetowych. Kliknij, aby zobaczyć pełne zestawienie.