Nalepka "Vista Capable" zarobiła dla Microsoftu 1,5 miliarda dolarów

Ekonomista z uniwersytetu stanu Waszyngton, Keith Leffler, szacuje, że sprzedaż komputerów PC oznaczonych logo "Vista Capable" w okresie poprzedzającym premierę rynkową systemu Windows Vista przełożyła się na przychód Microsoftu w wysokości 1,5 mld. dolarów.

Leffler złożył zeznania w sprawie toczącej się przeciw firmie z Redmond, oskarżonej o wprowadzanie klientów w błąd w trakcie trwania kampanii promocyjnej Visty. Przypomnijmy, że na krótko przed premierą tego systemu operacyjnego w sprzedaży pojawiły się komputery z oznaczeniem "Designed for Windows XP. Vista Capable" - ich producenci chcieli w ten sposób zaznaczyć, że pecety - mimo iż sprzedawane z preinstalowanym systemem Windows XP - sprostają również wymogom jego następcy. Tymczasem okazało się, że maszyny z nalepką "Windows Vista Capable" nie zawsze były w stanie poradzić sobie z zaawansowanymi funkcjami Visty, takimi jak choćby interfejs Aero.

Na potrzeby tego głośnej sprawy już dwukrotnie odtajniano wewnętrzną korespondencję pracowników Microsoftu, a także wezwano na świadka Steva'a Ballmera, obecnego szefa koncernu.

Zeznanie Lefflera datowane jest na 20 listopada 2008 r., jednak ujawnione zostało dopiero teraz. Zdaniem naukowca z Uniwersytetu Waszyngtońskiego, przychody, jakie Microsoft odniósł z tytułu sprzedaży licencji na Windows XP instalowany w komputerach z logo "Vista Capable", wyniosły 1,505 mld. USD. Ekonomista oszacował wówczas również, że w okresie od kwietnia 2006 r. do stycznia 2007 r. (czas trwania kampanii) w USA sprzedanych zostało ok. 19,4 mln. pecetów z naklejką "Vista Capable". Jeśli te kalkulacje są poprawne, oznacza to, że koncern z Redmond na każdej licencji Windows XP, sprzedanej wytwórcom komputerów, zarabiał przeciętnie 77,5 dolara.

Szczegółowe informacje o zamieszaniu wywołanym przez wspomniany program certyfikacyjny Microsoftu można znaleźć w artykule Windows Vista Capable - proces, którego mogło nie być.