Narzędzia Google dla Webmasterów - wprowadzenie

Dlaczego zdjęcia umieszczone na mojej stronie nie pojawiają się w wynikach graficznej wyszukiwarki Google? Strony konkurencyjne próbują spamować - co mogę zrobić? Z odpowiedzią na te pytania (i wiele innych) przychodzą narzędzia Google dla webmasterów.

Narzędzia dla webmasterów mają za zadanie pomóc właścicielowi witryny internetowej lub webmasterowi za nią odpowiedzialnemu w zwiększeniu jej widoczności w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google. Korzystanie z narzędzi jest bezpłatne, nie wymaga udziału w programach Google AdSense czy Google AdWords.

Jak zacząć korzystanie z narzędzi Google dla webmasterów

Pierwszym krokiem jest weryfikacja własności witryny. Można tego dokonać na kilka sposobów:

- dodając indywidualny plik HTML udostępniony automatycznie przez Google do głównego katalogu na serwerze, na którym jest hostowana domena

- dodając weryfikujący tag <meta> do strony głównej witryny.

W przypadku stron zbudowanych na silniku WordPress znajdujących się na dedykowanych serwerach weryfikację można przeprowadzić za pomocą kilku kliknięć przez wtyczkę.

Gdy weryfikację mamy już za sobą, powinniśmy ustawić na stronie głównej Narzędzi przekierowanie wszystkich wiadomości od Google na regularnie sprawdzaną skrzynkę e-mail.

Jak wyjaśnia Kaspar Szymański z zespołu Google Search Quality Team, wiadomości przesyłane do webmasterów odnoszą się wyłącznie do indywidualnych problemów napotkanych przy pobieraniu lub indeksacji ich strony i nie zawierają nigdy reklam. "Google stara się powiadamiać webmasterów prowadzących wysokiej jakości witryny, jeżeli nie są one w 100% zgodne z wytycznymi Google, ponieważ na przykład znajdują się na nich niewidoczne dla użytkowników słowa kluczowe. Wykryte włamania przez hakerów, mające wpływ na jakość, a tym samym pozycje witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania w Google, bywają również komunikowane".

Czas na śledzenie

Po maksymalnie kilku tygodniach od momentu zweryfikowania witryny w panelu Twoja witryna w sieci można zacząć śledzić na jakie frazy witryna pojawia się w wynikach oraz ile kliknięć z tych pozycji wynika. Porównując te informacje możesz aktywnie ulepszać treść pod kątem grupy docelowej, do której kierujesz swój portal. Filtrując wyszukiwane hasła, które otrzymują najwięcej kliknięć, można zacząć optymalizować najpopularniejsze strony, na przykład udoskonalając tytuły i meta opisy tych dokumentów. "Poza tym z tych kliknięć można wyciągnąć wnioski związane z retorycznym/językowym stylem użytkowników zainteresowanych witryną i odpowiednio dopracowywać teksty" - przypomina K. Szymański.