Narzędziowy pojedynek


Zadanie 11 - Łagodzenie skutków awarii Zadanie polega na włączeniu narzędzia, które umożliwiałoby zapisywanie otwartych plików w przypadku zawieszenia aplikacji. Ekspert Nortona uruchamia moduł CrashGuard, który pracuje w tle.

Gdy wywołaliśmy zawieszenie Worda 2000, CrashGuard się uaktywnił, proponując zachowanie otwartego dokumentu lub reanimowanie edytora. Ekspertowi udało się zapisać otwarty plik, lecz po wykonaniu tej czynności system przestał reagować na polecenia użytkownika. Przy drugim zawieszeniu wypróbowaliśmy drugą opcję. Przywrócenie pierwotnego stanu aplikacji okazało się niemożliwe.

Narzędzia shareware'owe reprezentował w tym zadaniu program Stay Alive. Gdy Word się zawiesił, ekspert zapisał otwarty plik, lecz nie mógł wznowić pracy przy edytowanym dokumencie.

Narzędziowy pojedynek

Narzędzie Norton System Information udostępnia użytkownikowi dużo danych dotyczących konfiguracji komputera.

Zadanie 12 - Przywracanie plików Usuwamy z twardego dysku dwa pliki - jeden z poziomu okna MS-DOS, drugi - dokument Worda o rozmiarze 2 MB - bezpośrednio w DOS-ie. Następnie kontynuujemy pracę w systemie Windows, dokonując zapisu na dysku. Zadaniem ekspertów jest odtworzenie usuniętych plików. Moduł Unerase Wizard z pakietu Norton Utilities szuka utraconych plików w Koszu i folderze Norton Protection, który stanowi rozszerzenie systemowego Kosza i przechowuje zbiory usunięte w oknie trybu MS-DOS. Dzięki temu udaje nam się bezproblemowo przywrócić pierwszy plik. Ponieważ znamy nazwę (lub co najmniej fragment nazwy) pliku usuniętego w DOS-ie, narzędzie pozwala go odtworzyć i umieścić w strukturze katalogów.

Ekspert programów shareware'owych uruchamia narzędzie Revival. Po dogłębnej analizie dysku program odnalazł w pełni zachowany dokument Worda. Revival pozwala otwierać odnalezione pliki w odpowiednich aplikacjach lub zapisywać je bezpośrednio na dysku. W naszym przypadku zachowanie danych okazało się niemożliwe. Revival uniemożliwia zapisywanie na napędzie źródłowym. Ekspert miał do dyspozycji tylko jedną partycję na twardym dysku, a plik o rozmiarze 2 GB nie zmieściłby się na dyskietce. Odszukanie pierwszego z usuniętych zbiorów okazało się niemożliwe.

Zadanie 13 - Naprawianie dyskietki Zadanie polega na odzyskaniu dostępu do dyskietki z uszkodzonym sektorem startowym. Moduł Disk Doctor z Norton Utilities sprawdza dyskietkę, zgłasza błąd programu startowego (zapewne chodzi mu o sektor startowy) i pyta, czy usunąć ten błąd. Operacja się powiodła, dyskietka odzyskała pełną funkcjonalność.

Próba zreperowania dyskietki windowsowym narzędziem ScanDisk okazuje się bezskuteczna. Program przerywa pracę informując, że dyskietka nie jest sformatowana. Ekspert bada nośnik za pomocą edytora szesnastkowego Hex Workshop i stwierdza uszkodzenia sektora startowego. Korzystając z tego samego narzędzia oraz systemowego Schowka, zastępuje wadliwy obszar sektorem startowym innej dyskietki. Sztuczka się udaje - odzyskaliśmy dostęp do wszystkich danych na dyskietce.

<HR ALIGN="CENTER" WIDTH="50%">

Podsumowanie: AWARIE

Diagnozowanie napędów i usuwanie błędów nie sprawiały problemów obu testowanym programom. Narzędzia ScanDisk i DiskDoctor poradziły sobie z plikami o nieprawidłowych datach i z utraconymi jednostkami alokacyjnymi. Moduł Nortona potrafi jednak odtworzyć stan dysku przed dokonaniem zmian na podstawie utworzonej uprzednio dyskietki startowej.

Ponadto Norton Utilities tworzy lepsze dyskietki awaryjne. W odróżnieniu od konkurenta umieszcza na nich m. in. edytor szesnastkowy i narzędzie do przywracania usuniętych plików. Przy poważniejszych awariach dyskietki Nortona pozwalają odtworzyć sektor startowy, a nawet informacje zgromadzone w układzie CMOS.

Dyskietki startowe Windows 95 są uboższe od tworzonych w Windows 98. Użytkownik powinien je zaopatrzyć w sterownik napędu CD-ROM oraz program dekompresujący EXTRACT.EXE z katalogu Windows.

Narzędzia do przechwytywania zawieszeń pozwalały wprawdzie zapisać otwarte pliki, lecz reanimacja edytora Word okazała się niemożliwa - wbrew sugestiom podsuwanym przez polecenia i przyciski w interfejsie programów. Testy przeprowadzone po pojedynku wykazały, że zachowywanie otwartych dokumentów nie było możliwe podczas wszystkich awarii.

Programy do odzyskiwania usuniętych zbiorów są funkcjonalne, choć bardziej skuteczny okazał się moduł Nortona (potrafi nawet odrestaurować pliki usunięte z poziomu trybu MS-DOS). Shareware'owy Revival jest nieco trudniejszy w obsłudze.

Naprawa dyskietek jest mocną stroną modułu Disk Doctor z Norton Utilities. Windowsowy ScanDisk nie poradził sobie z tym zadaniem. Niemniej jednak przy odrobinie fantazji można zreperować dyskietkę bez pakietu Nortona. Wystarczy edytor szesnastkowy.