Naukowcy odkryli nowy sposób na długowieczność

Znany związek przeciwstarzeniowy zadziałał w jelitach myszy i much. Naukowcy są pozytywnie nastawieni.

Naukowcy odkryli nowy sposób na długowieczność

Międzynarodowy zespół naukowców z Instytutu Biologii Starzenia im. Maxa Plancka, Uniwersytetu w Kolonii, University College London i Uniwersytetu w Michigan był w stanie wykazać, że rapamycyna, znany już kandydat na środek przeciwstarzeniowy, wycelowany w komórki jelitowe, zmienia sposób przechowywania DNA w tych komórkach, a tym samym wpływa na zdrowie jelit i długowieczność. Taki efekt zaobserwowano u myszy i much. Naukowcy są przekonani, że odkrycie to otworzy nowe możliwości ukierunkowanych interwencji terapeutycznych przeciwko starzeniu się.

Związek przeciwstarzeniowy rapamycyna wpływa na DNA. /
Hanna Salmonowicz, Monney Medical Media, 2021

Związek przeciwstarzeniowy rapamycyna wpływa na DNA. /

Hanna Salmonowicz, Monney Medical Media, 2021

Doktor habilitowany i pierwsza autorka opracowania, Yu-Xuan Lu wyjaśnia:

Rapamycyna osłabia szlak sygnałowy TOR, który reguluje szerokie spektrum podstawowych czynności komórkowych, takich jak energia, stan odżywienia i stres. Krótko mówiąc, rapamycyny używamy do dostrojenia głównego regulatora metabolizmu komórkowego. Tymczasem wiemy, że poziomy histonów mają krytyczny wpływ na proces starzenia. Nie mieliśmy jednak pojęcia, czy istnieje związek między ścieżką sygnalizacyjną TOR a poziomami histonów, a co ważniejsze, czy poziomy histonów mogą być lekiem przeciwstarzeniowym.

Aby zbadać wpływ rapamycyny na białka histonowe, naukowcy przeanalizowali różne narządy muszki owocowej Drosophila melanogaster. Dzięki badaniu mogli wykazać, że zwiększony poziom niektórych białek histonowych w określonym typie komórek jelitowych zwanych enterocytami zmniejsza wzrost guzów nowotworowych, poprawia zdrowie jelit i wydłuża życie. Podobne obserwacje poczyniono w enterocytach jelita myszy.

Fakt, że byliśmy również w stanie przeprowadzić podobne obserwacje na myszach, pokazuje, że jest to powszechny mechanizm. (...) Biorąc pod uwagę centralną rolę histonów w przechowywaniu DNA w komórce, odkrycie to nie tylko poszerza naszą wiedzę na temat procesu starzenia, ale także zapewnia nowe możliwości ukierunkowanych interwencji terapeutycznych przeciwko starzeniu się.

Czy dłuższe życie będzie możliwe dzięki nauce? Wszystko wskazuje na to, że możemy liczyć na to w niedalekiej przyszłości...