NaviExpert - pracownik ze smartfonem, optymalizacja kosztów

Konieczność optymalizacji kosztów i coraz bardziej popularne zatrudnianie pracowników zdalnych i mobilnych stwarza rynek dla usług monitoringu GPS pracowników. Nowa usługa pojawi się już w jesiennych ofertach operatorów telefonii komórkowej.

Usługa została stworzona przez dostawcę mobilnej nawigacji GPS, spółkę NaviExpert oraz lidera technologii lokalizacji, firmę Finder. Wykorzystuje ona aplikację w telefonach komórkowych zintegrowaną z platformą lokalizacyjną. Jest to nowoczesne narzędzie wykorzystujące technologie GPS, WiFi oraz GSM do efektywnego zarządzania pracownikami. Usługa będzie skierowana zarówno do firm posiadających własną flotę aut, jak i do przedsiębiorstw, w których pracownicy wykorzystują prywatne auta do celów służbowych. Proponowane rozwiązanie będzie również umożliwiało kontrolę pracowników zdalnych nie poruszających się  samochodem. NaviExpert ma nadzieję, że nowa usługa zainteresuje firmy głównie z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, które zatrudniają m.in. kurierów, sprzedawców, serwisantów czy monterów.

Usługa monitoringu ma na celu przede wszystkim redukcję zbędnych kosztów, na które składają się chociażby prywatne wycieczki pracowników w godzinach pracy. W większości przypadków wprowadzony dowolnego rodzaju monitoring podwładnych lub aut, pokazuje niestety wiele nieprawidłowości. Pracownicy bardzo często wybierają nieoptymalne trasy, co przekłada się na większe zużycie paliwa, za co płaci pracodawca. Większość pracodawców jednak pozwala pracownikom korzystać z samochodów służbowych w celach prywatnych, ale na jasno określonych zasadach.

- Na rynku funkcjonują już systemy monitoringu floty, dzięki, którym można na bieżąco sprawdzać, gdzie są w danej chwili auta z floty, z jaką prędkością jadą samochody, czy zboczyły z trasy, czy kierowca dokonał optymalnego jej wyboru. Jednak nasze rozwiązanie pozycjonujemy bardziej jako monitoring osobisty/pracowniczy, a nie samochodowy. W przypadku pracowników nie liczy się bowiem tylko czas spędzony "za kółkiem", ale także czas wizyt u klienta, to czy odwiedzają wyznaczone miejsca, jak długie przerwy robią sobie podczas pracy - wyjaśnia Paweł Kozłowski, Prezes Zarządu NaviExpert.

Prosta i samodzielna instalacja nowej usługi będzie jej dodatkowym atutem. Wprowadzenie usługi nie będzie wymagało od klienta dodatkowych inwestycji. Współpraca z operatorami telefonii komórkowej pomoże dotrzeć do szerokiego grona odbiorców. Ze względu na nacisk rynku obniżają oni ciągle taryfy połączeń i dodatkowo poszukują atrakcyjnych usług dodatkowych również dla klientów biznesowych. Usługa monitoringu może być natomiast ciekawą propozycją redukcji zbędnych kosztów dla przedsiębiorców.

Wprowadzenie tego typu usługi na rynek rodzi pytania o to, czy narzędzia wspomagające biznes nie staną się prędzej czy później narzędziami regularnej inwigilacji. - Pracodawcom nie zależy na stałej inwigilacji podwładnych. Dla pracodawcy najważniejsze jest, czy pracownik realizuje zadania. Uczciwy pracownik nie ma się więc czego obawiać. Jednak ważne jest, by przy wprowadzaniu monitoringu zachować transparentność. Pracownik musi wiedzieć, że pracodawca korzysta z systemu do lokalizacji i znać powód wprowadzenia takiego rozwiązania. Należy również pamiętać o tym, że monitorowanie można i należy wyłączyć w czasie prywatnym poza godzinami pracy, czy chociażby na urlopie. System jest do tego przygotowany i pracownik ma tu pewność, że poza praca nie będzie monitorowany - podkreśla Paweł Kozłowski.