Nawigacja GPS - co najczęściej wybierają internauci?
-
- 28.10.2009, godz. 08:59
Największą popularnością wśród potencjalnych kupujących cieszą się niedrogie odbiorniki GPS w przedziale 300 - 500 zł, natomiast najważniejszym kryterium decydującym o zakupie urządzenia jest producent (marka). Takie wnioski płyną z raportu przygotowanego przez serwis Skąpiec.pl, opisującego trendy rynkowe w segmencie GPS i preferencje użytkowników tej sieciowej porównywarki cen. Wg Skąpca największym zainteresowaniem cieszą się odbiorniki nawigacji satelitarnej firm Mio, Garmin i TomTom.
PC World Testy - systemy nawigacji GPS

Zobacz także:
- Czy system GPS przestanie działać?
- Nawigacja GPS - teraźniejszość i przyszłość
- Gwarantujemy, nie zabłądzisz - Najlepsze mapy do nawigacji GPS
- Urządzenia GPS - najpraktyczniejsze funkcje
- UE zwiększyła dokładność systemu GPS

Rynek urządzeń GPS (źródło: Skąpiec.pl)

Popularność urządzeń GPS w różnych kategoriach cenowych (źródło: Skąpiec.pl)
Zobacz również:
Co ciekawe, wśród kryteriów wyboru brak pozycji Mapa. "Możliwe, że polscy konsumenci rzeczywiście zwracają większą uwagę na markę hardware'u. Jak powszechnie się słyszy, w naszym kraju wciąż dość popularna jest kradzież wytworów intelektualnych, w tym map do nawigacji. Więc prawdopodobnie spora część osób kupuje dobry sprzęt, a mapę zdobywa w sposób nielegalny" - ocenia Arkadiusz Bicki z GfK Polonia.
Jak podaje Skąpiec.pl, najwięcej użytkowników (17,2 %) zainteresowanych było produktami marki Mio; na drugim miejscu znalazł się Garmin - 16,5 %, a na trzecim TomTom - 16,47 % internautów. W pierwszej trójce czołowych producentów urządzeń GPS doszło zatem do sporego przetasowania w porównaniu z sytuacją sprzed roku. W 2008 r. liderem popularności - przynajmniej w porównywarce Skąpiec - był Garmin, a Mio było trzecie.
Raport Skąpca potwierdza więc rosnącą popularność produktów firmy Mio Technology (w podsumowaniu pierwszego półrocza 2009 r. przygotowanym przez GfK Polonia spółce tej przypadło miano lidera rynku urządzeń GPS w regionie Europy Środkowo - Wschodniej i w Polsce).
Popularność pozostałych marek przedstawia się następująco: Lark (6,68 %), Navigon (6,30 %), Navroad (5,44%), Becker (4,12 %), Nokia (3,24%), Goclever (2,77 %), Manta (2,27 %), Clarion (2,25 %), Blaupunkt (2,24 %), Pentagram (1,65 %), Sony (1,53 %), BLOW (1,13 %), Asus (1,01 %).
Cena
Polacy preferują rozwiązania względnie tanie. Wśród produktów dostępnych w porównywarce Skąpca największym zainteresowaniem cieszyły się urządzenia w przedziale cenowym 300 - 500 zł (poszukiwał ich niemal co trzeci internauta z grona użytkowników, którzy przy wyborze kryterium wyszukiwania zaznaczyli Cenę). Drugie pod względem popularności były odbiorniki tańsze (do 300 zł), a trzecie - od 500 do 700 zł.
Skąpiec zwraca uwagę na spadek popularności urządzeń tańszych - w okresie objętym badaniem (styczeń - październik 2009 r.) stopniowo spadało zainteresowanie odbiornikami GPS z dwóch najniższych przedziałów cenowych. "Odwrotny trend obserwujemy w przypadku wartości od 500 do 700 zł. Tu wystąpił blisko trzykrotny wzrost popularności - z niecałych 8 % (styczeń) do ok. 23 % (październik)" - podają przedstawiciele internetowej porównywarki.
Obecnie użytkownicy mogą przebierać w ofercie 40 różnych producentów, sprzedających ok. 200 modeli urządzeń nawigacyjnych.