Nawigacje samochodowe o ekranach do 6 cali - przegląd


TomTom Go Live 820

  • Ekran (cale / piksele): 5 / 800 x 480
  • Mapa: TeleAtlas Europa
  • Bezpłatne aktualizacje map: 24 miesiące
  • Bluetooth / Wi-Fi: tak / nie
  • Cena: 799 zł

tomtom820

tomtom820

Ta nawigacja budzi sprzeczne uczucia - konstrukcja jej uchwytu jest trochę przekombinowana. Uchwyt do mocowania na szybie jest zintegrowany z obudową, więc nie trzeba go zostawiać w samochodzie. Jednak ze względu na niewielkie wymiary wysięgnika uchwytu między przyssawką a obudową pozostaje mało miejsca, dlatego trudno ją zamocować, a jeszcze trudniej zdemontować. Tego problemu nie ma z nawigacjami wyposażonymi w standardowy uchwyt. Podobnie jest z gniazdem na USB, umieszczonym w specjalnej wnęce z tyłu obudowy. Fajnie to wygląda, ale odpinanie czy wkładanie kabla do gniazda często wymaga ściągania całej nawigacji z szyby. Natomiast przycisk uruchamiający GPS-a jest duży i umieszczony z tyłu obudowy, więc łatwo się z niego korzysta.

Mimo problemów z uchwytem postanowiliśmy jednak wyróżnić ten model, bo najlepiej radzi sobie z omijaniem drogowych utrudnień. Zawdzięcza to usłudze Live, bazie fotoradarów i świetnej mapie TeleAtlas (którą mieliśmy już okazję wypróbować podczas testów modelów Go Live 1000 i 1005). Dzięki nim nawigacja od razu reaguje na wszelkie utrudnienia na wytyczonej trasie i prezentuje je w formie czytelnych oznaczeń graficznych. Dodatkowo można włączyć opcję informacji głosowych. Dane aktualizowane są co kilka minut (nawigacja ma sprytnie ukryty czytnik kart SIM i kartę), co daje pełny obraz utrudnień na drodze. Co istotne, nawigacja wykorzystuje nie tylko dane dostarczane na bieżąco, ale również statystyczne (IQ Routes), które przydadzą się, gdy nie może ona pobierać danych z serwera Tomtoma. Jednakże opcja HD Trafiic działa bezpłatnie tylko przez rok, potem trzeba płacić miesięczny abonament. Rozważ to, jeżeli często poruszasz się po zatłoczonych ulicach i chcesz oszczędzić więcej czasu. Producent zaoferował za to bezpłatnie 8-krotną aktualizacji mapy w ciągu dwóch lat od pierwszego uruchomienia nawigacji.

Navroad Auro 2 S

  • Ekran (cale / piksele): 5 / 800 x 480
  • Mapa: AutoMapa Europy
  • Bezpłatne aktualizacje map: 12 miesięcy
  • Bluetooth / Wi-Fi: tak / nie
  • Cena: 649 zł

Navroad Auro 2 S

Navroad Auro 2 S

To nawigacja, która powinna zyskać uznanie osób poszukujących dobrych urządzeń za rozsądną cenę. Jest niedroga (wersja z polską mapa kosztuje nicałe 500 zł), a spisuje się nadspodziewanie dobrze. Duża w tym zasługa AutoMapy w najnowszej wersji 6.11, jednej z najlepszych map Polski. Oczywiście nawigacji z tym oprogramowaniem jest dużo więcej, jednak Auro 2 S ma kilka cech szczególnych. Przede wszystkim ekran, działający w naturalnej rozdzielczości 800 x 480 pikseli, o szerokich kątach widzenia w poziomie, co jest istotne dla kierującego pojazdem. Warto też wspomnieć o wysokiej jasności ekranu, która wynosi 360 cd/m<sup>2</sup>.

Kolejna cecha, na którą zwróciliśmy uwagę, to szybki procesor (SiRF Atlas V, 664 MHz), dobrze radzący sobie z wymagającą AutoMapą. Dzięki niemu urządzenia uruchamia się bez opóźnień i działa tak, jak powinno. Producent zadbał też o wygodę podłączania i demontażu odbiornika, wyposażając go w aktywny uchwyt z funkcją automatycznego uruchomienia, gdy tylko sprzęt zostanie do niego podpięty. Jest duży, wygodny w użyciu i pewnie utrzymuje urządzenie nawet podczas jazdy po bezdrożach. W pudełku oprócz uchwytu znajduje się zasilacz samochodowy, kabel USB i zasilacz sieciowy. Warto wspomnieć, że to jedyna nawigacja w naszym teście, która dysponowała zasilaczem sieciowym. Do dyspozycji jest też pokrowiec do przenoszenia nawigacji.

Auro 2 S nie miał żadnych problemów z wytyczaniem tras i z prawidłowym prowadzeniem do wyznaczonego celu. Połączenie z satelitami podczas testów było stabilne niezależnie od tego, czy poruszaliśmy się w terenie zabudowanym, czy też poza nim.  Po skomunikowaniu z telefonem za pomocą technologii Bluetooth możesz skorzystać z pełnej funkcjonalności AM Traffic, czyli funkcji ostrzegania o utrudnieniach na drodze. Warto też wspomnieć o dodatkowych przyciskach na obudowie nawigacji, którymi szybko zwiększysz lub zmniejszysz jej głośność.

 Alga Prima AN5050 HD BT TMC

  • Ekran (cale / piksele): 5 / 800 x 480
  • Mapa: iGo Prima
  • Bezpłatne aktualizacje map: 12 miesięcy
  • Bluetooth / Wi-Fi: tak / nie
  • Cena: 699 zł

alga

alga

To jedna z pierwszych nawigacji tego producenta, jaką mieliśmy okazję testować. Byliśmy mile zaskoczeni jakością zarówno wykonania, jak i pracy tego urządzenia. Co prawda, plastikowa obudowa nie robi takiego wrażenia jak w TomTom Livie 820, ale niczego jej nie można zarzucić. Uchwyt to standardowa konstrukcja, która pewnie i stabilnie utrzymuje nawigację. Nie jest aktywna, jak w Navrodzie Auro 2 S. Gniazdo USB (pełni również funkcję gniazda zasilającego) umieszczono po lewej stronie obudowy, podobnie jak czytnik kart pamięci i wyjście słuchawkowe, więc jest do nich dogodny dostęp.

Ekran ma 5-calową przekątną, a jest to wielkość odpowiednia zarówno do małych, jak i większych samochodów osobowych. Pracuje w naturalnej rozdzielczości 800 x 480 pikseli, czyli dwukrotnie wyższej niż przeciętnych nawigacji, które testowaliśmy jeszcze kilka miesięcy temu. Już po uruchomieniu widać, że obraz jest jasny i wyraźnie lepszy niż w wypadku standardowych matryc w nawigacjach kosztujących do 500 zł. Jasność jest bardzo wysoka, wynosi 390 cd/m<sup>2</sup> (największa spośród modeli z naszego testu). Jeśli dodać do tego wysoką jak na GPS-y rozdzielczość ekranu, to urządzenie - przynajmniej pod względem jakości wyświetlacza - okazuje się liderem. Szkoda tylko, że nie ma pojemnościowego systemu pozycjonowania dotyku, a jedynie standardowy - oporowy.

Sprzęt pracuje szybko - za sprawą wydajnego procesora taktowanego zegarem o częstotliwości 700 MHz. Pod tym względem również wysuwa się na prowadzenie, zwłaszcza że korzysta z dobrze zoptymalizowanej mapy iGo Prima. Oprogramowanie to, co prawda, nie jest w Polsce tak popularne jak AutoMapa, ale ma spory potencjał, który uwidacznia się szczególnie w połączeniu z odbiornikiem TMC, który pozwala na bieżąco śledzić sytuację na wytyczonej trasie przejazdu i planowanie alternatywnych objazdów. Warto wspomnieć, że producent wyposażył swój model w specjalny zasilacz z opcją podłączania zewnętrznej anteny (dołączany do zestawu) lub możliwością podpięcia anteny samochodowej, co wyraźnie ulepsza pracę odbiornika TMC.