Nie ucz się języków programowania- ucz się programowania - wstęp
-
- Andrzej Szczodrak,
- 08.11.2010, godz. 11:26
Kursy programowania, zarówno uczelniane jak i książkowe koncentrują się na prezentacji poszczególnych konstrukcji w wybranym języku programowania. W efekcie wielu programistów mniej-więcej wie czym są instrukcje iteracyjne, funkcje czy obiekty, ale nie do końca zdaje sobie sprawę jak z nich korzystać. Z naszego eksperymentalnego kursu będzie można dowiedzieć się jak powinien myśleć programista i co zrobić, aby nie zostać Programistycznym Potworem Spaghetti.
Kim jest Programistyczny Potwór Spaghetti?
Ostatnio popularność zdobywa parodia religii polegająca na deklarowaniu wiary, iż świat stworzył Latający Potwór Spaghetti. Jest to, niestety, system przekonań obarczony poważnym błędem. Otóż: potwory spaghetti istnieją, jednak nie są to istoty latające a chodzące.
Ba, gdybyż one tylko sobie chodziły, nie byłoby w tym nic złego. Przerażający jest natomiast fakt, że potwory spaghetti niekiedy siadają i tworzą oprogramowanie. Charakterystyczny dla nich sposób zapisu programu nosi, na ich cześć, nazwę "spaghetti code" (kod spaghetti). Znany jest z tego, że czytanie go sprawia większą trudność niż rozplątywanie nitek długiego włoskiego makaronu.
Jednak to nie koniec horroru: Latający Potwór Spaghetti zaistniał w dokumentach skierowanych do Rady Edukacji stanu Kansas po to, aby ośmieszyć przeciwników teorii Darwina. Programistyczne Potwory Spaghetti, niemal jak w filmach grozy, ewoluują z ludzi, których jedyną winą jest chęć opanowania sztuki pisania programów.
Słowa kluczowe zamiast kluczowych informacji
Winne temu złowieszczemu procesowi jest przekonanie, że nauka tworzenia programów polega na wytłumaczeniu do czego służą poszczególne tzw. słowa kluczowe jednego z komputerowych języków.
W efekcie adept sztuki programistycznej poznaje pojęcie zmiennej, instrukcji iteracyjnych a następnie funkcji i klas, ale nie jest uczony konsekwencji w ich używaniu.
Poza tym, już zapoznanie się z instrukcjami iteracyjnymi (if czyli "jeśli", for, czyli w wolnym tłumaczeniu "licz od … do ...") pozwala na stworzenie programów typu:
jeśli (imię == "Andrzej"){
wypisz "Cześć Andrzej";
}
w_innym_wypadku {
wypisz "Daj mi spokój człowieku, nie znam Cię";
}
oraz
dla i od 0 do 5
wypisz (5-i)
koniec dla
wypisz "start"
.