Nieznane formy życia na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej (ISS) wykryto niezbadane dotąd bakterie i to aż trzy rodzaje. Pochodzenie tych nieznanych form życia może zaskoczyć.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna (ISS) to pierwsza stacja utworzona w kosmosie przy współpracy wielu krajów, której pozaziemska budowa rozpoczęła się w 1998 roku. Jest to rozbudowana, złożona z szesnastu modułów instalacja z możliwością przebywania ludzkiej załogi, składającej się z obywateli różnych krajów. Załoga jest obecnie transportowana na stację za pomocą rosyjskich rakiet Sojuz oraz kapsuł Crew Dragon amerykańskiej firmy SpaceX.

Badania i odkrycie na ISS

Instalacja pozaplanetarna ma ma wielorakie zastosowania, a wśród nich m.in. obserwacja i badania przestrzeni kosmicznej. Na samej stacji również prowadzone są różnorodne testy, np. sprawdzające zachowanie poszczególnych substancji w przestrzeni kosmicznej. Nic więc dziwnego, że zarówno przebywająca tam załoga, jak i stacja kosmiczna są stale monitorowane. Podczas ostatnich jej oględzin, naukowcy ze Stanów Zjednoczonych oraz Indii dokonali iście przełomowego odkrycia.

Międzynarodowa Stacja Kosmiczna, ISS, bakterie, nieznane formy życia, odkrycie, rośliny, Crew Dragon, Sojuz, NASA, SpaceX, załoga stacji kosmicznej, kosmos, Ziemia, nowe bakterie, niesamowite odkrycie,

Na ISS prowadzone są m.in. badania nad uprawami roślin w przestrzeni kosmicznej

Nieznane formy życia

Według opublikowanych na łamach Frontiers in Microbiology informacji, na pokładzie ISS, choć w różnych jej częściach, odkryto trzy nieznane dotąd naukowcom formy życia. Są to szczepy bakterii, które roboczo ochrzczono: IF7SW-B2T, IIF1SW-B5 oraz IIF4SW-B5. Wiadomość ta z oczywistych powodów może rozpalać wyobraźnię, jednak pochodzenie szczepów jest bardziej zaskakujące niż się wydaje.

Odkryte na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej bakterie występują głównie w glebie i słodkiej wodzie, co oznacza, że… pochodzą one z Ziemi. Prawdopodobnie, znalazły się na stacji w wyniku prowadzonych tam upraw i badań nad zachowaniem oraz hodowlą roślin w przestrzeni kosmicznej. Wbrew pozorom, w tym kontekście jest to bardzo wartościowe odkrycie.

Korzyści z odkrycia nieznanych dotąd bakterii

Z badań nad odkrytymi szczepami wynika bowiem, iż odpowiadają one m.in. za wzrost roślin i przeciwdziałanie atakującym je patogenom, a jedna z nich posiada geny napędzające podziały komórkowe w korzeniach i pędach, a tym samym przyspiesza ich wzrost.

Nowe szczepy bakterii odkryte na Międzynarodowej Stacji Kosmicznej

Bliższe poznanie tych nieznanych dotąd form życia może być więc przełomowe dla wszelkiego rodzaju upraw i całkiem prawdopodobne, że umożliwi opracowanie nowych metod przyspieszania procesu rozwoju roślin oraz ochrony ich przed szkodliwymi czynnikami. Ciekawe tylko, że aby odkryć te ziemskie formy życia, trzeba było opuścić Ziemię i polecieć w kosmos.

Zainteresowanie kosmosem można rozbudzić już w młodym wieku, np. dając dziecku w prezencie własną Międzynarodową Stację Kosmiczną do zbudowania.