Nowa linia frontu


Nowa propozycja Sony pod względem brzmienia sprawowała się znakomicie, a duża moc współtworzyła niezwykłą atmosferę przy oglądaniu filmów. Scena dźwiękowa była prezentowana czytelnie, ale bez rozmachu. Wszystkie wydarzenia dźwiękowe rozgrywały się pomiędzy rozstawionymi głośnikami. Dobrze i konturowo przedstawione, nie zagłuszały czystych, lekko rozjaśnionych dialogów. Równowaga tonalna poszczególnych częstotliwości była prawidłowa, ale najniższym tonom brakowało nasycenia. Suchy bas nie wybrzmiewał wystarczająco długo, przez co cały przekaz tracił na potędze. Sony zaprezentowało dobre rzemiosło, ale wyraźnie zabrakło finezji.

STR-DB940 to znakomita propozycja dla fanów mocnego, przestrzennego dźwięku, nie powinni więc interesować się nim zwolennicy bardziej wyrafinowanego i surowego brzmienia. Dla nich bardziej odpowiednie będą inne propozycje. Ogromna liczba programów DSP i spora moc zadowoli najbardziej wybrednych maniaków kina domowego. Trudno mieć jakiekolwiek zastrzeżenia do funkcjonalnej strony wzmacniacza. Jeśli poświęci się nieco czasu na poznanie wszystkich funkcji i dobrze ustawi zarówno urządzenie, jak i sterownik można uzyskać naprawdę wiele.

Słowniczek

DSP (Digital Sound Procesor)

Cyfrowy układ kształtujący sygnał dźwiękowy odpowiednio do akustyki pomieszczenia, w którym użytkownik chciałby go słyszeć.

S-Video

Rodzaj połączenia pomiędzy urządzeniami wideo. Charakteryzuje się rozdzieleniem sygnału luminescencji (informacje o jasności obrazu) i chrominescencji (informacje o nasyceniu barw). Daje lepszą jakość obrazu niż złącze composite.

Dolby Digital

Cyfrowy system dźwięku dookólnego firmy Dolby Laboratories. System ten może wykorzystywać od jednego do sześciu kanałów dźwięku. Najbardziej znaną i spotykaną jego wersją jest format 5.1, czyli pięć kanałów (lewy, prawy, centralny, lewy efektowy tylny, prawy efektowy tylny) oraz dodatkowo jeden niskotonowy - subwoofer.

Aby używać tego systemu, musisz mieć specjalny dekoder, wzmacniacz sześciokanałowy oraz oczywiście źródło sygnału, np. odpowiedni odtwarzacz DVD.

Equalizer

Korektor graficzny. Można nim np. podbić pasmo basów w celu uzyskania bardziej dynamicznego, wyrazistego dźwięku.

AMC R9 - Kłopoty z basem

Nowa linia frontu

Oszczędna stylistyka typowa jest raczej dla audiofilskich urządzeń

W testowanym modelu możliwości procesora pola są stosunkowo niewielkie. Zaciski wszystkich głośników są jednak porządne i pozwalają bezpiecznie podłączyć praktycznie każdy przewód głośnikowy. Wygląd sugerujący urządzenie wysokiej klasy robi zachęcające wrażenie.

Amplituner stylistyką przypomina urządzenie wysokiej klasy, ale bardzo oszczędne w formie. Na czarnej obudowie odcinają się białe opisy przycisków, a dopiero po chwili można dostrzec słabo widoczne, ciemnoczerwone oznaczenia ponad wyświetlaczem. Być może tego typu rozwiązania sprawdzają się w sprzęcie audiofilskim, gdzie niejednokrotnie na całym urządzeniu jest zaledwie kilka napisów, co podkreśla jego klasę i nadaje mu odpowiedni wygląd. Wiele opisów w R9 wygląda jednak nie najlepiej. Nie na miejscu wydaje się również poprowadzenie linii pomiędzy przyciskami o zbliżonych funkcjach. Szczególnie widać to w zakreśleniu grupy przycisków do ustawień opóźnień i poziomu sygnału, które zostały podłączone do przycisku Speaker mode. Rozumiem, że ma to ułatwić obsługę, ale mam wrażenie, że projektant niedowierzał umiejętnościom użytkowników i zostawił im podpowiedź. Obok wyświetlacza, po lewej stronie umieszczono dodatkowe diody, pokazujące aktualnie wykorzystywane wejście cyfrowe. Po jego prawej stronie znajdują się dwie spore gałki -a jedna do wyboru źródła sygnału, a druga do regulacji głośności. W tej klasie urządzeń nie wygląd jest jednak najważniejszy. Sprzętu AMC nie sprzedaje się na pęczki w supermarketach, nie musi więc przyciągać wzroku klientów, bo naprawdę liczą się jego możliwości.


Nie przegap

Zapisz się na newsletter i nie przegap najnowszych artykułów, testów, porad i rankingów: