Nvidia kończy z GeForce Partner Program

Nvidia postanowiła zakończyć program GeForce Partner Program. Tyleż słynny, co tajemniczy, program partnerski Nvidii, był przyczynkiem do kolejnego etapu wojny pozjazdowej z AMD i zarzutów w kierunku Nvidii o działania antykonkurencyjne.

Aktualizacja z dn. 05.05.2018

Nvidia postanowiła zakończyć program GeForce Partner Program. Jak wyjaśnił przedstawiciel firmy, John Teeple, na blogu Nvidii, przyczyną tej decyzji były nawarstwiające się "plotki, domysły i przekłamania" wokół programu. "O GPP powiedziano wiele. Zamiast walczyć z dezinformacją, postanowiliśmy zakończyć program" - napisał.

Nvidia GeForce Partner Program

Inicjatywę GeForce Partner Program Nvidia oficjalnie ogłosiła w marcu br., zapraszając do współpracy producentów sprzętu bazującego na rozwijanych przez Nvidię technologiach. Firma zapowiedziała, że uczestnictwo w programie nie będzie wymagane, jednak członkowie GPP mogą liczyć na dodatkowe wsparcie – np. w formie promocji na różnych wydarzeniach Nvidii czy w mediach społecznościowych, a przede wszystkim wczesnego dostępu do technologii Nvidii.

Oprócz tego, w oficjalnym oświadczeniu o programie GPP, opublikowanym w blogu Nvidii, nie było za wiele szczegółów dotyczących programu. Firma sporo uwagi poświęciła za to transparentności. Według Nvidii dzięki programowi GPP gracze uzyskają pełną wiedzę na temat sprzętu, jaki kupują i będą mogli z pełną świadomością wybierać te produkty, które niosą obietnice jakości gwarantowane przez marki Nvidia i GeForce. Transparentność tę można uzyskać wyłącznie wówczas, gdy branding dostawcy technologii (Nvidia) i sprzedawców gotowych platform (producenci kart graficznych) jest spójny.

GeForce Partner Program. Czego Nvidia nie powiedziała

Zanim w blogu Nvidii pojawił się wpis o GeForce Partner Program, Kyle Bennett z serwisu HardOCP.com – co ważne, zaalarmowany o sprawie przez AMD – prowadził już na ten temat dziennikarskie śledztwo. Brak konkretnych informacji o programie prowokował bowiem do snucia domysłów.

Bennett twierdzi, że uzyskał wgląd do dokumentów świadczących o tym, że członkostwo w GPP wymaga posiadania rodziny produktów dla graczy, związanej na wyłączność z marką GeForce. Przykładowo, gdyby Asus zdecydował się na współpracę z Nvidią w ramach GeForce Partner Program, musiałby zrezygnować z oferowania kart graficznych z serii Republic of Gamers, zawierających rdzenie Radeon i wprowadzić nową linię produktową. Tak powstała linia kart graficznych Asus Arez, opartych na GPU AMD..

Tuż po tym, jak Asus ogłosił wprowadzenie serii Arez, AMD wydało własne oświadczenie. I chociaż nie ma w nim żadnych bezpośrednich wzmianek o Nvidii ani programie GPP, jego styl nie pozostawiał wątpliwości, w kogo jest wymierzone.

Jako twórca [technologii Free Sync] AMD pozwala partnerom korzystać z niego bezkosztowo zamiast obciążać graczy „podatkami” od własnościowych technologii ograniczając tym samym wybór wśród wyświetlaczy. (…) AMD współpracuje z partnerami AIB (add-in-board, tj. producentami kart graficznych) na równych zasadach, aby klienci mieli dostęp do jak najlepszych produktów i technologii oraz jak najlepszej jakości rozgrywki, jakie tylko może zaoferować AMD. Nie ma żadnych haczyków, które mogłyby godzić w konkurencyjność czy wolność wyboru graczy.

A wersja online oświadczenia, opublikowana w serwisie gaming.radeon.com pod którą podpisany jest Scott Herkelman, wiceprezes AMD i dyrektor generalny działu Radeon Gaming, nosi wymowny tytuł „Wolność wyboru”.

GeForce Partner Program. Komentarz redakcji

Oferowanie osobnych linii w ramach jednego segmentu produktowego nie jest w branży IT niczym szczególnym. Żeby daleko nie szukać, Asus ma osobno oznakowane płyty główne z chipsetami Intela i AMD (odpowiednio: Maximus i Crosshair).

Różnica z programem Nvidii polega na tym, że, jak się wydaje, GPP wykracza poza kwestie nazewnictwa. Nvidia utrzymuje, że udział w programie jest dobrowolny. Jednak z uczestnictwem w GPP mogą wiązać się takie profity, jak zniżki, pierwszeństwo w dostępie do produktów i dostęp funduszy na rozwój marketingu (to środki, jakie producent przekazuje partnerowi w ramach wsparcia działań sprzedażowo-promocyjnych). A to już pachnie działaniami antykonkurencyjnymi. W dodatku fakt, że o programie jest tak mało oficjalnych informacji, ma niestety mało wspólnego z transparentnością, zwłaszcza jak na projekt uzasadniany dbałością o przejrzystość procesu marketingu i sprzedaży produktów.

Serwis HardOCP sugeruje, że niektórzy azjatyccy dostawcy już zgodzili się na warunki programu Nvidii – oprócz Asusa są to m.in. MSI czy Gigabyte, obie sprzedające własne serie produktów gamingowych, odpowiednio Gaming X i Aorus. Oznacza to, że należy się spodziewać wyłączenia kart z układami AMD z tych serii lub, wzorem Asusa, utworzenia osobnych linii gamingowych, zawierających GPU Radeon. Z globalnej strony MSI poświęconej produktom z serii Gaming X, karty z Radeonami już zniknęły...

Kyle Bennett z HardOCP opowiada o szczegółach programu Nvidia GPP:

Aktualizacja: 05 maja 2018 15:44

Artykuł zaktualizowany o informacje o zakończeniu programu Nvidia GeForce Partner Program.


Zobacz również