Odkryto 77 cząsteczek leków, które mogą się przydać do stworzenia szczepionki na koronawirusa

Badacze prowadzą nierówną walkę z Sars-CoV-2. W boju pomaga im „mózg AI”. Summit to najszybszy komputer świata, który został wyprodukowany właśnie do takich zadań specjalnych.

Źródło: ORNL

Naukowcy z amerykańskiego Oak Ridge National Laboratory wykorzystali niezwykłe możliwości super-potężnego komputera by poznać i zanalizować małocząsteczkowe związki organiczne, które będą mogły zostać użyte w celu zablokowania umiejętności koronawirusa do infekowania komórek. W ciągu kilku dni udało im się wykonać pracę kilku miesięcy.

Summit - tworzona na zamówienie rządu USA maszyna, została wyposażona w 9,216 procesorów Power9 produkcji IBM, ponad 27,000 procesorów NVIDIA V100 Tensor Core, a także służący do eksperymentów pakiet GROMACS. Summit jest w stanie wykonywać kalkulacje z szybkością 200 kwadrylionów na sekundę, dzięki czemu AI komputera mogło przeprowadzić miliony symulacji na 8000 odczynnikach. W efekcie udało się zidentyfikować 77 małocząsteczkowych związków, które prawdopodobnie wiążą się z glikozylowanym białkiem kolca (S) – zaczepki, pozwalającej wirusowi na dostanie się do komórki gospodarza. Następnie cząsteczki te uszeregowano pod względem prawdopodobieństwa działania. Badania, w wersji anglojęzycznej można pobrać ze strony ChemRxiv.

Byliśmy w stanie zaprojektować dokładny model obliczeniowy na podstawie informacji, które niedawno opublikowano w literaturze na temat tego wirusa.
– powiedział Micholas Smith, jeden z badaczy Oak Ridge National Laboratory. To ważny krok w kierunku stworzenia szczepionki, ale naukowcy zamierzą powtórzyć swoje osiągnięcie, używając jeszcze dokładniejszego modelu, opartego na badaniach opublikowanych w tym miesiącu przez Uniwersytet Teksasu oraz Narodowy Instytut zdrowia USA. Chcą lepiej uszeregować wyróżnione komponenty.

Źródła:

Oak Ridge National Laboratory Scientists Identify Compounds That Could Shed More Light on the Coronavirus

The world's fastest supercomputer identified chemicals that could stop coronavirus from spreading, a crucial step toward a vaccine

Czytaj również: AMD Ryzen 5 3600 czy Ryzen 5 3600X - Który procesor jest bardziej opłacalny?