Onet.pl uruchomił portal dla komórek

OnetLajt to najważniejsze serwisy portalu Onet.pl w wersji zoptymalizowanej dla telefonów komórkowych. Treści dostępne są dla użytkowników za darmo, mobilny portal będzie zarabiał na reklamie. Użytkownik zapłaci jedynie za połączenie GPRS/EDGE/UMTS według stawek swojego operatora.

Jak mówił Marek Kapturkiewicz wiceprezes zarządu grupy Onet.pl SA, w Polsce jest ponad 32 mln kart SIM i około 20 mln telefonów komórkowych, które umożliwiają łączenie się z internetem. Jest więc o co walczyć. - Internet nie jest już tylko w komputerze osobistym. Zamiast myśleć o tych 12 mln korzystających z sieci w domu, myślimy również o tych 20 milionach, którzy trzymają internet w ręku - mówił Kapturkiewicz. - Jesteśmy na początku drogi "odrywania" internetu od biurka - dodał.

Największym dostawcą treści do mobilnego rozwiązania Onetu jest Polska Agencja Prasowa. - To dla nas ważny moment. Strategia rozwoju firmy zakłada ekspansję PAPu na pole technologii mobilnych - mówił Piotr Skwieciński, prezes PAP SA.

Zobacz również:

  • Galaxy Unpacked 2021 - czy Samsung czymkolwiek nas zaskoczy?
Onet.pl uruchomił portal dla komórek

OnetLajt na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 3 KB.

Onetlajt składa się obecnie z kilku sekcji: wiadomości, poczty, serwisu randkowego, wyszukiwarki oraz słowników. Serwisy przygotowane są w kilku wersjach, ze względu na rodzaj wykorzystywanego urządzenia przenośnego. Onetlajt automatycznie rozpoznaje z jakiego telefonu nastąpiło połączenie i na podstawie takich cech jak rozdzielczość ekranu dopasowuje optymalną wersję.

Wyszukiwarka posiada funkcję adaptacji treści. Strony odnalezione za pomocą serwisu OnetSzukaj są upraszczane i dopasowywane do potrzeb telefonów przenośnych. Dzięki temu klasyczne serwisy WWW, które mają często kilkaset KB objętości nie stanowią problemu nawet dla starszych komórek.

Serwis będzie zarabiał na reklamie. - Chodzi tu głównie o reklamę kontekstową oraz specjalne sekcje sponsorowane - wyjaśniał Michał Hobot, menedżer projektu OnetLajt. - Rok 2007 będzie przełomowy jeśli chodzi o rynek reklam na urządzenia mobilne - uważa Hobot.

Twórcy OnetLajt pracują już nad kolejnymi serwisami, nie chcieli jednak zdradzić szczegółów. Na razie w mobilnym portalu najbardziej brakuje informacji lokalnych - repertuaru kin, czy danych na temat korków w mieście.

Prace nad OnetLajt trwają od kwietnia bieżącego roku. Hobot ocenia, że aż połowę czasu pracy nad portalem, zajęły kwestie związane z użytecznością oraz standaryzacją - aby serwisy były jak najwygodniejsze w obsłudze nawet na małym ekranie telefonu komórkowego starszej generacji.

Użytkownicy komórek od dłuższego czasu mogą korzystać z zaawansowanych przeglądarek, które bez problemów wyświetlają klasyczne strony WWW. Jedna z najpopularniejszych to Opera Mini. Dlaczego mają używać OnetLajt? Według Hobota dwa podstawowe argumenty to prostota użycia oraz cena.

Onet.pl uruchomił portal dla komórek

Klasyczny Onet.pl na komórce. Rozmiar po kompresji (przeglądarka Opera Mini): 33 KB.

Duże i skomplikowane strony WWW nie są wygodne do przeglądania na ekranie telefonu komórkowego. W OnetLajt jedną z kluczowych kwestii była użyteczność - serwisy są czytelne na małych ekranach komórek.

Druga sprawa to koszt połączenia, a co za tym idzie, czas oczekiwania na pożądane treści. Jedna strona w OnetLajt ma objętość ok. 10 KB. Przy połączeniu GPRS, rozliczanym za ilość przesłanych danych, to koszt około 5 groszy. Strony WWW przygotowane z myślą o komputerach, mają objętość mierzoną czasem w setkach Kilobajtów. Stąd i wyższe koszty przy przeglądaniu ich na komórkach, nawet w przypadku przeglądarek redukujących objętość przesyłanych danych.

Adres serwisu:http://lajt.onet.pl

Informacje: http://lajt.onet.pl/info